صادرات ۱۱۰۰ تن خشکبار از اصفهان در ۷ ماهه امسال

مدیر توسعه بازرگانی جهادکشاورزی اصفهان با بیان اینکه صادرات خشکبار و آجیل از استان اصفهان در سال گذشته یک‌هزارو ۲۲۹ تُن بوده است، گفت: صادرات آجیل و خشکبار در هفت ماهه امسال برابر یک‌هزارو ۱۰۰تُن بوده که تقریبا با کل صادرات آن در سال ۹۶ برابر است.

فرهاد حاجی مرادی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، اظهار کرد: صادرات آجیل و خشکبار از این استان در هفت ماهه سال ۹۷ به اندازه کل صادرات آن در سال ۹۶ بوده و نوسانات ارزی تنها دلیل این میزان افزایش در صادرات خشکبار و آجیل است.

مدیر توسعه بازرگانی جهاد کشاورزی اصفهان با بیان اینکه خشکبار صادراتی از اصفهان شامل بادام، پسته، خلال مغز پسته، میوه‌های خشک، خرما و انجیر تازه یا خشک است، افزود: کشورهای مقصد صادراتی خشکبار این استان سوئد، آلمان، پاکستان، امارات، هند، مالزی، کویت، قزاقستان، استرالیا، بلژیک و نیوزلند است.

وی با بیان اینکه بدیهی است که نظام قیمت‌گذاری و سیستم قیمتی بازار بر پایه عرضه و تقاضا است، افزود: زمانی که در ایام خاصی کالایی مورد تقاضای تعداد زیادی از مردم قرار بگیرد قیمت آن افزایش می‌یابد زیرا این دسته از اقلام، قیمت مصوب دولتی ندارد.

حاجی مرادی با اشاره به مشکلاتی که بر مبنای تغییر شرایط اقلیمی برای تولید پسته به ‌وجود آمد، گفت: اواخر سال گذشته در استان اصفهان شرایط آب و هوایی به گونه‌ای شد که برای باروری درخت پسته مساعد نبود و گرما و سرمای بی‌موقع باعث شد بار پسته این استان به میزان قابل توجهی کاهش یابد.

مدیر توسعه بازرگانی جهادکشاورزی اصفهان با بیان اینکه امسال در کل کشور فقط محصول پسته باغات سمنان به بار نشست و این میزان حتی برای مصرف داخل نیز کافی نبود، افزود: واردات خشکبار به کشور ممنوع بوده و اگر محصولی وارد می‌شود به صورت قاچاق است بنابراین نمی‌توان واردات را به عنوان راه‌حلی برای تنظیم بازار خشکبار پیشنهاد داد.

حاجی مرادی اضافه کرد: قرار نیست کشوری که صادر کننده خشکبار است، وارد کننده آن نیز باشد، اگر واردات خشکبار انجام شود ذائقه مردم تغییر می‌کند و خشکبارِ تولید داخلی کشور دچار مشکل خواهد شد که نمونه‌ آن در بادام هندی قابل مشاهده است.

وی ادامه داد: یکی دیگر از دلایل افزایش قیمت در این بازار نوسانات اقتصادی اخیر کشور بوده که خشکبار نیز از آن مستثنی نیست.

مدیر توسعه بازرگانی جهادکشاورزی اصفهان دربخش دیگری از سخنان خود درباره وضعیت میوه در استان اصفهان، اظهار کرد: در این بخش امسال نه تنها مشکلی نداریم، بلکه با افزایش تولید از افزایش قیمت جلوگیری شده است به غیر از سیب درختی که کاهش تولید داشته و در بازار نیز با افزایش قیمت آن مواجه بوده‌ایم.

حاجی مرادی افزود: ممکن است بعضی از مغازه‌ها در سطح شهر گران‌فروشی کنند وآنها کسانی هستند که به سود قانونی خودشان قانع نبوده و نظام بازار را به هم می‌زنند.

وی درج قیمت را شاخصی برای واحدهای صنفی عنوان و اظهار کرد: توصیه ما به مردم مدیریت خرید است و اینکه معمولا از جاهایی خرید شود که درج قیمت دارند و واحدهای صنفی شناخته شده‌ای هستند.

مدیر توسعه بازرگانی جهادکشاورزی اصفهان ادامه داد: در شهر فروشگاه‌هایی وجود دارد که به ارزان فروشی‌ مشهور بوده و قیمت هایشان حتی از میدان تره بار نیز پایین‌تر است و مردم می توانند برای خرید به این مراکز مراجعه کنند.

کد خبر 361418

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.