دنیا تا سال ۲۰۵۰ کاملا پاک می‌شود

بر اساس مطالعات محققان دانشگاه استنفورد و دیگر دانشگاه‌های آمریکایی و اروپایی، انتظار می‌رود که تا سال ۲۰۵۰ اکثر کشورها به طور کامل انرژی خود را تنها از منابع تجدید پذیر تامین کنند.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، این مطالعه بخشی از کمپین "۱۰۰ درصد انرژی تجدید پذیر" است که در سال ۲۰۱۵ توسط دو تن از بازیگران مطرح آمریکایی، لیوناردو دی کاپریو(Leonardo DiCaprio) و مارک روفالو (Mark Ruffalo)  در نیویورک راه اندازی شد. هدف آن‌ها از راه اندازی این کمپین، حفاظت از محیط زیست و بهره بردن از انرژی پاک به جای سوخت‌های فسیلی است. در این کمپین نیز استفاده از انرژی با تکنولوژی بی خطر و سالم برای محیط زیست مانند انرژی موج و جزرومد مجاز به استفاده است.

حمایت از انرژی پاک، حمایت از انسانیت

دی کاپریو که در سالهای اخیر مشغول فعالیت‌هایی درجهت حمایت از حیوانات و محیط زیست است، در صحبت‌هایش به این موضوع  تاکید می کند که "حمایت از انرژی پاک جدا از سیاست، یک عمل انسانی است و به نوع دوستی مربوط می‌شود."

 همچنین روفالو استفاده از سوخت‌های فسیلی را تهدیدی جدی برای سلامتی انسان‌ها و محیط زیست دانست زیرا این سوختها باعث گرم شدن کره زمین و همچنین آلودگی هوا می‌شود که در اثر این آلودگی سالانه حدود ۴.۶ میلیون نفر جان خود را از دست می‌دهند. به گفته پیشگامان این کمپین با عمل به توافقنامه اقلیمی پاریس(Paris Climate Change Agreement Target)، گرمای زمین  ۱.۵ درجه سانتیگراد کاهش پیدا خواهد کرد.

راهکارهای دستیابی به انرژی تجدیدپذیر

  • یکی از راهکارها برای دستیابی به انرژی تجدید پذیر، استفاده ازپمپ‌های حرارتی منبع هوا است؛ این سیستم باعث انتقال گرما به خارج از ساختمان یا بالعکس می‌شود و گاهی اوقات از این سیستم تحت عنوان سیستم‌های تهویه مطبوع معکوس (reverse cycle air conditioners)  نام برده می‌شود.
  • تمام وسایل نقلیه الکتریکی شوند و سوخت هواپیماها از هیدروژن تامین شود.
  •  استفاده از نیروی برق به جای موتورهای احتراق یکی دیگر از اقدامات مهم برای کاهش مصرف انرژی به میزان ۲۵ درصد می‌باشد. برای مثال در یک خودروی برقی به دلیل راندمان بالای برق، ۸۰ درصد از انرژی صرف حرکت خودرو می‌شود در حالی‌ که در یک خودرو با سوخت بنزین تنها ۱۷ الی ۲۰ درصد از انرژی صرف حرکت خودرو می‌شود و ما بقی به صورت گرما به محیط برمی‌گردد

۱۰ کشور برتر دنیا از نظر انرژی پاک در سال ۲۰۱۷

سوییس، نروژ، سوئد، دانمارک، فرانسه، اتریش، اسپانیا، کلمبیا، نیوزلند و اروگوئه به عنوان ۱۰ کشور برتردنیا در زمینه انرژی پاک انتخاب شده انداما با وجود اینکه دو کشور آمریکا و چین دو قدرت و مرکز مهم در زمینه برق تجدید پذیر در دنیا محسوب می‌شوند متاسفانه در بین کشورهای زیر در زمینه انرژی تجدید پذیرهیچ جایگاهی ندارند. در نتیجه با چنین شرایطی و بر اساس معیارها و مطالعات، در حال حاضر تنها ۴.۲۶ درصد از ظرفیت و شرایط مورد نیاز برای رسیدن به ۱۰۰ درصد انرژی تجدید پذیردر سال ۲۰۵۰، وجود دارد.

بر اساس طرح "۱۰۰ درصد انرژی تجدید پذیر" پیش بینی می‌شود که تا سال ۲۰۵۰، میزان ۹۴.۷ درصد از انرژی کشورها از طریق انرژی باد و خورشید تامین شود و انرژی‌های پاک جایگزین سوخت‌های فسیلی شوند. در راستای این طرح، یکی از مباحث چالش برانگیز حذف و ایجاد شغل‌های جدید است. با اجرای طرح "۱۰۰ درصد انرژی تجدید پذیر" در بین ۱۳۹ کشور تا سال۲۰۵۰، انتظار می‌رود که ۲۷ میلیون شغل در زمینه صنعت گاز، نفت و انرژی هسته ای از رده مشاغل حذف شوند. اما بر اساس نتایج یک مطالعه، پیش بینی می‌شود که ۵۲ میلیون شغل جدید در زمینه تولید و انتقال انرژِی‌های تجدید پذیر ایجاد شود که با این حساب انرژی‌های پاک باعث ایجاد ۲۴.۳ میلیون فرصت شغلی بیشتر نسبت به گذشته خواهند شد.

ترجمه از: الهه جلالی، خبرنگار ایمنا

کد خبر 361403

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 6
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • سیاوش IR ۱۲:۰۴ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۴
    4 0
    آیا آماری وجود داره که جایگاه ایران رو در این زمینه مشخص کنه؟!
    • IR ۱۳:۵۷ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۴
      1 0
      متاسفانه در این مقاله خیر. اما در گزارشات بعدی به این موضوع پرداخته میشود.
  • سیاوش IR ۱۲:۰۴ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۴
    0 0
    آیا آماری وجود داره که جایگاه ایران رو در این زمینه مشخص کنه؟!
  • خسرو IR ۲۱:۰۴ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۴
    2 0
    انشاالله این پیش بینی تحقق یابد.
  • لیلا DE ۲۳:۱۷ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۴
    2 0
    سلام خیلی ممنون از زحمات شما ، خدا کنه کسانی که مسئولیت اینگونه مسائل حیاتی را برای انسانها و محیط زیست به عهده دارند به این موضوع توجه بشتری داشته باشند .
  • الهام US ۱۰:۵۹ - ۱۳۹۷/۱۱/۰۲
    2 0
    به امید تحقق هر چه سریعتر! البته در کنار تلاش و برنامه ریزی مسئولین کشور، خودمان هم باید در جهت رفتارهای طرفدار محیط زیست تلاش کنیم. همه ی ما مسئولیم و باید مردم را به پیامدهای زیست محیطی تصمیماتی که در زندگی روزمره میگیرند آگاه کرد. سهم کودکان امروز ما از آینده نباید آلودگی هوا و بیماری و بی آبی و ... باشد!