انتقاد آیت‌الله مکارم شیرازی از وضع نابسامان بازار کتاب و نشر

آیت‌الله مکارم شیرازی گفت: به عقیده ما نظارت در این بخش ضعیف است؛ ما پیغام داده‌ایم، قول داده‌اند اما تاکنون اتفاقی نیفتاده است.

به گزارش ایمنا، آیت‌الله ناصر مکارم شیرازی در ابتدای درس خارج فقه و اصول که در مسجد اعظم برگزار شد، ضمن انتقاد از گران شدن کتاب، ریشه اصلی آن را گران شدن کاغذ دانست و از وضع نابسامان بازار کتاب و نشر انتقاد کرد.

وی گفت: برخی واردکنندگان با ارز دولتی ۴۲۰۰ تومان کاغذ وارد می‌کنند اما چند برابر قیمت می‌فروشند.

این استاد برجسته حوزه علمیه قم تاکید کرد: این امر نیازمند ساماندهی جدی و نظارت دقیق‌تر مسئولین بر این روند است.

آیت‌الله مکارم شیرازی گفت: به عقیده ما نظارت در این بخش ضعیف است؛ ما پیغام داده‌ایم، قول داده‌اند اما تاکنون اتفاقی نیفتاده است.

این مرجع تقلید شرایط کنونی بازار کتاب را نامناسب توصیف کرد و از جمله عوامل پایین آمدن سطح مطالعه در جامعه را نابسامانی قیمت کاغذ برشمرد و گفت: به دلایل مختلف کتاب خوان در جامعه کم شده است و این عامل باعث عقبگرد فرهنگی و دینی می‌شود.

وی یکی دیگر از عوامل بی‌رونق شدن کتابخوانی در جامعه را فضای مجازی معرفی کرد و افزود: واقعیت این است که توسعه شبکه‌های مجازی در کم‌رونق شدن فضای نشر و کتاب موثر بوده و متاسفانه بخشی از افراد جامعه ساعت‌ها در فضاهای مجازی که اخبار و مطالب کذب را منتشر می‌کنند، به اتلاف وقت می‌پردازند.

آیت الله مکارم شیرازی عامل دیگر کم شدن کتابخوان در جامعه را گرانی کاغذ و کتاب دانست و گفت: مردم در شرایط سخت اقتصادی بسر می‌برند و نمی‌توانند کتاب‌های گران بخرند و همین مساله باعث فاصله بین آن‌ها و کتاب شده است.

کد خبر 361297

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.