اطلاعات تایید نشده نباید به گزارش‌های سازمان ملل راه یابد

نماینده چین در سازمان ملل متحد در نشست شورای امنیت، با اشاره به گزارش دبیر کل این سازمان درخصوص قطعنامه ۲۲۳۱، از وی خواست که رویکرد بی‌طرفانه‌تری در تهیه گزارش‌ها پیش گرفته و از افزودن اطلاعات تایید نشده اجتناب کند.

به گزارش ایمنا، «ما ژائوشو» با قدردانی از ذکر مواردی همچون لزوم حفظ روابط تجاری با ایران و اجرای برجام گفت: از سوی دیگر معتقدیم که گزارش باید متوازن و بی‌طرفانه و بازتاب دهنده وضعیت اجرای قطعنامه ۲۲۳۱ باشد و نگرانی‌های ایران را مورد توجه قرار دهد. دبیرکل باید منحصرا در حوزه اختیارات خود فعالیت و از افزودن اطلاعات تایید نشده اجتناب کند.

«ما» ادامه داد: برجام به عنوان توافقی بین‌المللی و مورد حمایت قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل متحد، در حکم قانونی بین‌المللی بوده و دستاوردی بزرگ در عرصه چندجانبه‌گرایی به حساب می‌آید. این توافق برای حفظ امنیت و ثبات خاورمیانه ضروری است، چرا که برجام، تامین کننده منافع مشترک جامعه بین‌المللی است.

نماینده چین با انتقاد از خروج آمریکا از برجام ادامه داد: اعضای باقی مانده با حس مسئولیت‌پذیری، متمرکز بر تداوم اجرای آن و حفظ روابط تجاری با ایران هستند. این اقدام مورد حمایت جامعه جهانی قرار گرفته است.

«ما» با تاکید بر گزارش‌های متعدد آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درخصوص ماهیت صلح‌آمیز برنامه هسته‌ای ایران گفت : تجربه نشان داده که برجام توافقی اثربخش بوده و نیاز است که به صورت کامل به اجرا در بیاید. امیدوارم ایران بتواند به اجرای تعهداتش ادامه دهد و دیگر طرف‌ها هم به تعهدات خود پایبندی نشان دهند.

نشست شورای امنیت شامگاه چهارشنبه با موضوع قطعنامه ۲۲۳۱ برگزار شد که پیرو برجام به تصویب رسیده بود. گرچه «مایک پمپئو» وزیر خارجه آمریکا قصد داشت که این نشست را به فرصتی برای ایران‌هراسی تبدیل کند، همراهی نکردن دیگر کشورها موجب شد که در این هدف تنها مانده و در نشست شورا منزوی شود.

پیش از این نشست، اعضای فعلی و آتی اروپایی شورای امنیت در بیانیه ای، بار دیگر حمایت خود را از برجام اعلام کردند. «آنتونیو گوترش» دبیرکل سازمان ملل نیز در گزارشی که به این شورا ارائه داد، برجام را یک دستاورد بزرگ دیپلماسی و ضروری برای صلح و امنیت منطقه‌ای و بین‌المللی دانست.

منبع:ایرنا

کد خبر 361237

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.