آمایش ساختار ژنوم به تولید محصولات کشاورزی سالم کمک می‌کند

عضو هیئت علمی دانشگاه صنعتی اصفهان گفت: آمایش ساختار ژنوم برای تولید محصولات سالم و بهینه کشاورزی بسیار مفید است اما باید میزان فایده و ضرر آن قبل از اقدام مشخص شود تا در صورت هرگونه ایراد از انجام آن صرف نظر شود.

به گزارش خبرنگار ایمنا، سید بدر الدین ابراهیم طباطبایی استاد گروه بیوتکنولوژی کشاورزی دانشگاه صنعتی اصفهان در نشست تخصصی زیست فناوری کشاورزی، محیط زیست و سلامت، اظهار کرد: در آزمایشگاه باید اکوسیستم ژن و فرآیند انتقال یا تلاقی دو ژنوم انجام شود و چنانچه این دستکاری ژنتیکی سودمند بود مورد استفاده قرار بگیرد بنابراین مهندسی ژنتیک نباید به محیط زیست گیاهان و جانداران آسیب بزند.

طباطبایی اضافه کرد: به عنوان مثال با استفاده از دستکاری ژنتیکی و بهره مندی از علم اپی ژنتیک گل اطلسی در آلمان تولید شده است که صبح صورتی است اما به تدریج با تغییر شرایط دمایی و تابش خورشید در ظهر قرمز و در شب، آبی  می شود؛ تولید کاسمیوزین یا انسولین به وسیله دست کاری ژن باکتری نیز از دیگر سودمندی مهندسی ژنتیک است.

وی ادامه داد: این نوع از دستکاری ژنتیکی مفید است و می تواند با تحقیق در عرصه کشاورزی و دامی نیز استفاده شود که این مهم افزایش اطلاعات را در این زمینه می طلبد تا مدیریت ژن ها به شکل درستی انجام شود بنابراین ساختار ژنوم دام و یا نباتات باید آمایش و میزان ضرر یا سود آن مشخص شود.

 استاد گروه بیوتکنولوژی کشاورزی دانشگاه صنعتی اصفهان گفت: ژنوم ساختار ژنتیکی در هرسلول و سختار بدن هر موجود از جمله انسان، گیاه، گل و باکتری است.

طباطبایی افزود: ژنوم از چهار حرف تشکیل شده است که چگونگی قرارگیری، ترتیب و تعدادآن مشخص کننده صفات هر جاندار است این درحالیست که هر چهار حرف در موجودات زنده یکسان است.

وی افزود: بنابراین در حالی که نوشتار ژنتیکی یک جاندار یکسان است، نوع خوانش و بیان متفاوت این ژن ها موجب تفاوت در بین جانداران می شود به طور مثال دوقلوهای همسان ساختاری ژنی همانند یکدیگر دارند اما به دلیل بیان متفاوت در ژن ها اثر انگشت آنان متفاوت است. 

این استاد بیوتکنولوژی کشاورزی گفت: ژنوم همانند یک سخت افزار است که برای خوانش نیاز به یک ساختار نرم افزاری به نام اپی ژنوم دارد در واقع اپی ژنوم رابط بین محیط و ژنوم است.

طباطبایی ادامه داد: بنابراین یک موجود علاوه بر ساختار ژنتیکی خود تحت تاثیر محیط و نوع تغذیه و حتی نوع تفکرات است که در نوع بیان ژن ها متفاوت عمل می کند بنابراین ساختار فضایی تعیین کننده نوع بیان ژن است.

وی افزود: سوتاسیون یا جهش از میلیاردها سال پیش آغاز شده است و تفاوت را در طبیعت به وجود آورده است بنابراین برای ایجاد تفاوت باید شرایطی برای جهش زایی ایجاد کنیم.

این استاد بیوتکنولوژی کشاورزی ادامه داد: به طور مثال تابش اشعه گاما یا اشعه ایکس و یا الحاق مواد جهش زا می تواند سبب جهش شود؛ این جهش می تواند مطلوب یا نامطلوب باشد.

طباطبایی گفت: اصلاحات در یک موجود از طریق انتقال ژن و یا الحاق ژنوم یک موجود در دیگری انجام می شود اما این اصلاحات باید با  ساختار گیاه یا جاندار مورد توجه برای اصلاح هارمونی یا همخوانی داشته باشد.  

وی افزود: بنابراین دستکاری در یک ژن مشخص ممکن است کل ساختار را تحت تاثیر قرار دهد اگر این اصلاح بدون مطالعه و به صورت تصادفی درساختار ژنتیکی دام ها و نباتات انجام شود نتایجی سودمند یا مضر به همراه دارد. 

کد خبر 361195

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.