کشاورزی علمی راهکاری برای مقابله با چالش محدودیت منابع است

رییس مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی استان اصفهان گفت: برای مقابله با چالش محدودیت منابع باید بر مبنای کشاورزی علمی عمل کنیم، رعایت این مهم موجب تولید پایدار و حفظ محیط زیست می شود.

به گزارش خبرنگار ایمنا، علی اصغر شهابی در نشست تخصصی زیست فناوری، محیط زیست و سلامت که امروز چهارشنبه ۲۱ آذرماه در مرکز آموزشی شهید فارسی برگزار شد، اظهار کرد: با استفاده از دانش زیست فناوری ،  امنیت غذایی در کشور تامین می شود این در حالیست که در شرایط کنونی ایجاد امنیت پایدار غذایی چالش های فراوانی دارد بنابراین درحالی که ما با رشد جمعیت و محدودیت منابع روبرو هستیم باید افزایش تولید را نیز در دستور کار خود قرار دهیم.

رییس مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی استان اصفهان افزود: بنابراین باید در حوزه کشاورزی به مسائل بِه‌زراعی و بِه‌نژادی توجه کرد تا ارتقا بهره وری و امنیت غذایی تامین شود.

وی تاکید کرد: پروژه اصلاح نباتات در طبیعت انجام می شود اما این فرآیند زمان بر است بنابراین به‌نژادی و به‌زراعی نباتات باید با سرعت بیشتری انجام شود و دانش زیست فناوری در این راستا کمک‌کننده است.

شهابی افزود: با استفاده از این دانش و انتقال ژن های برتر می توان گیاه را نسبت به بسیاری از تنش های محیطی مقاوم کرد البته مخاطراتی نیز برای استفاده از این روش وجود دارد.

رییس مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی استان اصفهان تصریح کرد: زیست فناوری علمی نوین است که با به‌کارگیری از ساز وکارهای زیستی و موجودات زنده دست به تولید محصولات می زند و موجب کیفیت زندگی بشر خواهد شد اما باید با تدوین قوانین و در نظر گرفتن ملاحظاتی، نگرانی های موجود را برطرف کرد.

وی افزود: با کمک این علم می توان یک ژن مشخص را از یک موجود به موجود دیگری انتقال داد البته امکان دارد این دو موجود از یک خانواده نباشد اما باید ایمنی زیستی مد نظر قرار گیرد.

رییس مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی استان اصفهان گفت: ایمنی زیستی به مجموعه سیاست ها، تدابیر، مقررات و روش ها برای تضمین بهره برداری از فواید زیست فناوری و پیشگیری از آثار سو کاربرد این فناوری برتنوع زیستی، سلامت انسان، دام و محیط زیست اطلاق می شود.

وی با اشاره به برگزاری اجلاس سران زمین در ارتباط با امنیت غذایی و حفظ محیط زیست در سال ۱۹۹۲،گفت: پس از برگزاری این جلسه، کنوانسیون تنوع زیستی در سال ۱۹۹۶ مطرح و راهکارهایی برای اجرا و استفاده از زیست فناوری عنوان شد، بنابراین قانونی در ارتباط با انتقال و نحوه نگهداری از موجودات تغییر ژنتیک یافته و فراورده های حاصل از آن بیان گردید.

شهابی افزود: در سال ۱۳۸۲ این پروتکل به تصویب مجلس شورای اسلامی رسید و در سال ۱۳۹۶، راهکارهای عملی این پروتکل در جلسه ای  به ریاست معاون اول رئیس جمهور و به دعوت سازمان جهاد کشاورزی، سازمان محیط زیست، وزارت درمان بهداشت و آموزش پزشکی ارائه شد وآئین نامه اجرایی آن به تصویب رسید.

کد خبر 361188

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.