۱۳۰هزار هکتار از اراضی کشاورزی اصفهان از دست رفته‌است

قائم مقام رییس سازمان جهادکشاورزی استان اصفهان گفت: در چند سال اخیر از ۳۵۰ هزار هکتار از اراضی قابل کشت استان اصفهان فقط ۲۲۰ هزار هکتار باقی مانده و ۱۳۰هزار هکتار از اراضی با قابلیت کشاورزی از دست رفته است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، مهرداد مرادمند درنشست تخصصی زیست فناوری کشاورزی، محیط زیست و سلامت  که ظهر امروز ۲۱ آذر ماه در مجموعه آموزشی شهید فارسی برگزار شد، اظهار کرد: این درحالیست که فقط پنج درصد از مساحت کل استان اصفهان دارای اراضی با قابلیت کشاورزی است.

وی با اشاره به سوء مدیریت های مسئولان در مورد حوضه زاینده رود، گفت: از حوضه زاینده رود بیشتر از حد و توان خود استفاده شد، علاوه بر آن شیوع خشکسالی  بویژه در ۱۰ سال گذشته نیز بحران را در سطح جدی تری قرار داده است.

قائم مقام رییس سازمان جهادکشاورزی استان اصفهان افزود: کمبودآب موجب کاهش سطح آب سفره های زیر زمینی شده که باعث شور و قلیایی شدن آب و در نتیجه خاک خواهد شد.

وی تاکید کرد: کمک به توسعه زیست فناوری ها برای مقابله با کم آبی از اهمیت زیادی برخوردار است که موجب می شود مشکلات ناشی از خشکسالی تا حد زیادی برطرف و دغدغه کشاورزان مرتفع شود این در حالیست که کشور ایران ظرفیت ایجاد این زیست فناوری ها را دارد و در این راستا باید ابهامات موجود را برطرف و به سوالات مطرح در این زمینه پاسخ دهیم.

مرادمند در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه استان اصفهان از نظر تولید محصولات دامی در رده های نخست کشور قرار دارد اما اکثر نهاده های دامی همانند ذرت، جو، سویا و کنجاله جزو نهاده های وارداتی هستند، اضافه کرد: ۴۵۰۰ تن از نهاده های دامی وارداتی است که علاوه بر استفاده در دامداری ها،  برای تغذیه مرغ های تخم‌گذار نیز استفاده می شود.

وی گفت: واردات نهاده های دامی هزینه های ارزی و حمل و نقلی را برای کشور به دنبال دارد، سالانه ۱۳۰ تا ۱۵۰ میلیون دلار صرف واردات این نهاده ها می شود که هزینه دستمزد کارگرهای سم پاش ها نیز به آن اضافه می‌شود.

قائم مقام رییس سازمان جهادکشاورزی استان اصفهان افزود: با این وجود سالانه ۱.۲۵ میلیون تُن شیر، ۶۴۰۰ تن گوشت قرمز و ۱۰۰ هزار تخم مرغ در استان اصفهان تولید می شود.

مرادمند با بیان اینکه اصلاح ژنتیک به روش نوین و تراریخته امروزه از پیشرفته ترین روش های اصلاح نباتات بوده و کشاورزی مدرن به آن وابسته است، ادامه داد: درکشور ظرفیت تولید نهاده های دامی با کمک مهندسی ژنتیک و تولیدات تراریخته وجود دارد و فقط نیازمند حمایت و سرمایه‌گذاری است.

وی گفت: وزارت جهاد کشاورزی در این راستا پژوهشگاه های بیوتکنولوژی را ایجاد کرده است؛ پژوهشگاه بیوتکنولوژی اصفهان نیز که در منطقه چهار کشور قرار دارد خدمات خوبی را به کشاورزان اراده می دهد که از آن جمله می توان به تولید سیب زمینی اشاره کرد.

مرادمند افزود: کفایت تولیدات سیب زمینی موجب بی نیازی استان اصفهان از واردات آن شده است؛ انار بومی کشور نیز دارای فنوتیپ های مختلفی است که طرفداران زیادی در دنیا دارد بنابراین حفاظت از ۷۶۰ نوع انار  با خلوص ژنتیکی در استان اصفهان موجود است که باید از آن در برابر تغییرات اقلیمی  و خشکسالی محافظت شود.

قائم مقام رییس سازمان جهادکشاورزی استان اصفهان گفت: جهاد کشاورزی ماموریت هایی برای تامین سلامت و امنیت غذایی دارد که با توجه به ایجاد برخی بحران ها از جمله بحران خشکسالی در سال‌های اخیر باید به طور جدی مد نظر قرار بگیرد.

کد خبر 361177

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.