شکم‌گنده‌ها در معرض ابتلا به بیماری‌های قلبی هستند!

تحقیقات جدید نشان می‌دهد که چاقی اضافی شکم برای سلامت قلب مضر است و خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی و سکته مغزی را افزایش می‌دهد.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، بررسی‌های جدید محققان اروپایی نشان می‌دهد که چربی دور کمر در میان افرادی که خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی و سکته مغزی در آن‌ها زیاد است، امری شایع بوده و حدود دو سوم از افرادی که در معرض بیماری‌های قلبی عروقی قرار دارند، دارای چربی اضافه شکم هستند.

یافته‌های اخیرا  که به تازگی در کنگره جهانی سلامت قلب و عروق در دبی مطرح شده است، نشان می‌دهد که نسبت زیادی از افرادی که در معرض بیماری‌های قلبی هستند، عادت‎های نادرست زندگی، فشار خون کنترل نشده، چربی لیپید و بیماری دیابت دارند.

در این بررسی ۷۸ تمرین مراقبت اولیه از ۱۶ کشور اروپایی در طول سال‌های ۲۰۱۸-۲۰۱۷ مورد ارزیابی قرار گرفت. سن شرکت کنندگان نیز کمتر از ۸۰ سال بود و سابقه بیماری شریان‌های قلب و یا موارد ایجادکننده تصلب شرایین در آن‌ها دیده نشده بود. اما بررسی‌های صورت گرفته نشان داد که این افراد به دلیل فشار خون بالا، کلسترول بالا و یا دیابت در معرض ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی قرار داشتند.

همچنین از شرکت‌کنندگان سوالاتی در مورد رژیم غذایی، تمرینات ورزشی، سیگار کشیدن و دیگر فاکتورهای سبک زندگی پرسیده شد. از میان دو هزار و ۷۹۵ شرکت کننده، ۶۴ درصد افراد دچار چاقی مرکزی (central obesity) بودند که مقیاسی برای چربی‌های اضافه شکم محسوب می‌شود. ۳۷ درصد افراد نیز اضافه وزن داشته و شاخص توده بدنی آن‌ها ۲۹.۹-۱۵ کیلوگرم در متر مربع بود. در این میان ۱۸ درصد افراد سیگاری بوده و ۳۶ درصد از آن‌ها پنج روز در هفته به مدت ۳۰ دقیقه تمرینات فیزیکی را دریافت کردند.

به گفته محققان داشتن اندازه دور کمر ۸۸ سانتی متر برای زنان و حداقل ۱۰۲ سانتی متر برای مردان ، به منزله چاقی مرکزی بدن محسوب می‌شود. نتیجه بررسی‌های صورت گرفته نشان می‌دهد که چاقی اضافی شکم حتی در افرادی با توده بدنی طبیعی، برای سلامت قلب مضر است و  پزشکان نباید تصور کنند که داشتن توده بدنی طبیعی (normal BMI) با خطر ابتلا به ییماری‌های قلب در افراد سالم ارتباطی ندارد.

کد خبر 361112

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.