کریستین لاگارد؛ بانوی قدرتمند با سمت‌های بین المللی

در طول تاریخ چند هزار ساله تمدن بشری، عادت معهود بر این بوده که نقشی نیمی از افراد جامعه یعنی زنان در تحولات مهم اجتماعی، سیاسی، علمی، هنری و دیگر شاخه های اندیشه بشری نادیده گرفته شده و در خوش بینانه ترین حالت، نقشی فرعی و در حاشیه برای آنان منظور شده است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، حاشیه ای کردن نقش زنان در حالی است که بسیاری از جنبش های مهم اجتماعی و سیاسی در نقاط مختلف جهان اساساً با رهبری و هدایت برخی زنان شاخص شکل گرفته، پیش رفته و حتی به تحولی عظیم در جامعه محل رخ دادن آن انجامیده است.

بر این اساس، خبرگزاری ایمنامی کوشد در سلسله گزارش هایی به معرفی برخی از این زنان تاثیر گزار بپردازد و نگاهی به حرکت های جسورانه این نخبگان مؤنث داشته باشد تا الهام بخش اعتماد به زنان در بین خود آنها و نیز از سوی کسانی باشد که هنوز به توانایی های بانوان با تردید می نگرند.

خانواده و تحصیلات

کریستین مالدین اودته لاگارد، در اول ژانویه ۱۹۵۶ در شهر پاریس فرانسه در خانواده ای تحصیل کرده و دانشگاهی متولد شد، پدر او رابرت لالواِت یکی از اساتید تراز اول رشته زبان انگلیسی در دانشکده روان بود و مادرش نیکول، در یکی از مدارس دوره دوم دبیرستان پاریس تدریس می کرد.

وی در نوجوانی در یک آکادمی شنا در شهر پاریس فرانسه شرکت کرد و حضور یکی از اعضای تیم ملی شنای موزون در آن آکادمی سبب دعوت کریستین لاگارد به یکی از اردوهای این تیم و عضویت وی در تیم ملی شنای موزون فرانسه شد.

لاگارد دوران دبیرستان خود را در دبیرستانی در شهر لوآور فرانسه طی کرد و پس از شرکت در آزمون بهره هوشی، بورسیه AFS  فرانسه شد و تحصیلات خود را در مدرسه نظامی هولتون، مریلند ایالات متحده که مدرسه ای دخترانه در یکی از مناطق مرفه نشین مریلند بود ادامه داد.

وی پس از پایان تحصیلات در آمریکا به پاریس بازگشت و تحصیل در رشته حقوق دانشگاه «پاریس غربی نانتر» را برگزید و مدتی بعد پیش از سایر همکلاسی هایش در این رشته فارغ التحصیل شد و سپس به موسسه D'AIX-FA-Provence  فرانسه رفت و مدرک کارشناسی ارشد رشته علوم سیاسی را بدست آورد.

لاگارد در سال ۱۹۴۷ در ساختمان کنگره ایالات متحده آمریکا به عنوان کار آموز مشغول به کار شد و همین امر سبب اشتیاق او به فعالیت‌های سیاسی و ارتقا سطح سیاست خارجی کشورش شد.

سرگرمی‌های کریستین لاگارد

وی که یکی از پیروان مذهب کاتولیک رومی است تا کنون دو بار از همسران خود (ویلفرد لاگارد و خاویر جیوکانتی) طلاق گرفته است و حاصل ازدواج وی با ویلفرد لاگارد دو پسر به نام های "پیر هانری لاگارد" و " توماس لاگارد" متولد سال های ۱۹۸۶ و ۱۹۸۸ میلادی است.

همسر دوم او "خاویر جیوکانتی" یکی از کارآفرینان بزرگ فرانسه است و نشان شوالیه دریافت کرده است؛ گیاهخواری و نخوردن الکل که از عادت های کریستین لاگارد است از زمان ازدواج با خاویر آغاز شده است. از سرگرمی‌های کریستین لاگارد می توان به غواصی، تنیس، شنا و باغبانی اشاره کرد. قابل توجه است که مجله ووگ، کریستین لاگارد را موفق ترین زن سال ۲۰۱۱ معرفی کرد و در شماره ماه سپتامبر خود به واکاوی زندگی وی پرداخت که با واکنش تند کریستین لاگارد مواجه شد و این مجله بابت انتشار زندگی نامه لاگارد از او عذر خواهی کرد.

ورود به سیاست و نهادهای بین المللی

کریستین لاگارد در ژوئن سال ۲۰۰۷ میلادی از سوی نیکولا سارکوزی، رییس جمهور وقت فرانسه به عنوان وزیر دارایی و امور اقتصادی این کشور منصوب شد. وی پیش از این نیز در زمان دولت «دومینیک دو ویلپن» به عنوان وزیر تجارت، وزیر کشاورزی و ماهیگیری فعالیت کرده بود.

کریستین لاگارد اولین وزیر اقتصاد زنی است که در دولت های "جی ۸" به این منصب دست یافته است و در زمان حضورش در اجلاس‌های سران جی ۸ خود را نماینده و خادم مردم فرانسه معرفی کرده است.

با کنار رفتن "دومینیک استروس-کان"، سرپرست سابق صندوق بین المللی پول در سال ۲۰۱۱ به دلیل اتهامات وی در خصوص تعرض به یکی از زنان کارمند هتل در نیویورک، کریستین لاگارد ۵۵ ساله در ۵ ژوئن سال ۲۰۱۱ به عنوان رییس این صندوق انتخاب شد و صندوق بین المللی پول در بیانیه‌ای انتخاب وی به سمت ریاست این صندوق را نظر اجماعی هیات اجرایی صندوق بین المللی پول دانست.

قابل ذکر است که تا پیش از گزینش وی برای این پست، هیچ زن دیگری به مقام ریاست صندوق بین المللی پول نرسیده بود و نیکلا سارکوزی، انتخاب خانم لاگارد به عنوان رییس این صندوق را یک پیروزی برای کشور فرانسه خواند. لاگارد که از اعضای حزب "همبستگی برای جنبشی مردمی" در فرانسه است، در سال  در سال ۲۰۱۱ در رده نهم فهرست قدرت‌مندترین زنان جهان نشریه «فوربس» قرار گرفت.

تنها حاشیه پر سر و صدای کریستین لاگارد که اکنون ۶۲ سال دارد، احضار وی به دادگاه در ۲۳ می ۲۰۱۳ برای توضیح در مورد پرداخت مبلغی کلان به یک سرمایه دار پرحاشیه فرانسوی در زمان تصدی اش بر پست وزارت اقتصاد فرانسه است.

گردآوری و تنظیم از: سپهر زارع- خبرنگار ایمنا

کد خبر 361094

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.