گذرهای فرهنگ و هنر در کاشان بازگشایی می‌شود

کاشان - عضو ستاد اجرایی نخستین جشنواره بین المللی کتاب کودک و نوجوان کاشان، از افتتاح گذرهای فرهنگ و هنر این شهر به عنوان پایتخت کتاب کشور با حضور وزیر ارشاد در این شهرستان خبر داد.

به گزارش خبرنگار ایمنا از شهرستان کاشان، حسین معافی، در هفتاد و یکمین جلسه رسمی شورای اسلامی شهر کاشان اظهار کرد: همزمان با برگزاری نخستین جشنواره بین المللی کتاب کودک و نوجوان کاشان، گذرهای فرهنگ و هنر در منطقه یک (تاریخی) شهری کاشان که از مسجد آقابزرگ آغاز و تا میدان فرهنگ و هنر (کمال الملک) کاشان با حضور، وزیر ارشاد صبح روز پنج شنبه ۲۲ آذرماه افتتاح می‌شود.

وی با اشاره به اینکه گذرهای فرهنگ و هنر شهرستان کاشان از محور مسجد آقابزرگ، کوچه آشتی کنان، گذر آب انبار خان و همچنین گذر در باغ، گذر باب ولی و گذر پانخل تا میدان کمال الملک از مهم‌ترین مسیرهای مشخص شده در گذر فرهنگ و هنر است، تصریح کرد: این گذرها با تلاش شبانه روزی معاونت عمران و ترافیک و معاونت خدمات شهری منطقه یک در قالب پروژه‌های مختلف از جمله بهسازی، مرمت، کف فرش، شستشو، زیباسازی و تنظیف در راستای توسعه فرهنگی شهر در بافت تاریخی انجام شد.

عضو ستاد اجرایی نخستین جشنواره بین المللی کتاب کودک و نوجوان کاشان با اشاره به نقاشی‌های دیواری این گذرها با موضوع معرفی کتاب و ترویج فرهنگ کتاب خوانی تصریح کرد: برای این گذرها یکسری کسب و کارهای هنری همراه با اعطای وام کم بهره تعریف شده است که تاکنون ۳۵ نفر متقاضی دریافت این وام بوده‌اند.

وی خاطرنشان کرد: نخستین جشنواره بین المللی کتاب کودک و نوجوان کاشان، نیز از ۲۲ تا ۲۵ آذرماه با حضور نویسندگان و شاعران برجسته کشور و اجرای یکصد برنامه متنوع در این شهرستان به عنوان پایتخت کتاب کشور برگزار می‌شود.

معافی، اضافه کرد: معاون وزیر ارشاد از برگزاری این جشنواره که با همکاری بخش خصوصی و فعالان بخش گردشگری کاشان برگزار می‌شود، حمایت همه جانبه‌ای کرده است.

برگزاری نمایشگاه استانی کتاب در دی ماه

وی برگزاری نمایشگاه استانی کتاب همزمان با پنجم دی ماه در کاشان را یادآورشد و گفت: برگزاری این نمایشگاه نیز حمایت و هم‌فکری دستگاه‌های اجرایی، شورای شهر و شهرداری را می طلبد.

اکبر رضوانیان، دبیر اجرایی نخستین جشنواره بین المللی کتاب کودک و نوجوان کاشان، نیز با تاکید بر اینکه نهاد برگزارکننده جشنواره و حامیان مالی آن تمامی مراکز اقامتی و گردشگری شهر از بخش خصوصی هستند، افزود: هیچ گونه اعتبار یا بودجه دولتی برای برگزاری این جشنواره نگرفته‌اند و همه هزینه‌ها به صورت تهاتری پرداخت می شود.

وی با بیان اینکه سعی داریم تا برگزاری جشنواره را به عنوان یک رویداد ثابت مثل برگزاری جشنواره فیلم و تئاتر کودک و نوجوان در اصفهان و همدان به یک رویداد فرهنگی هر سال کاشان در تقویم وزارت ارشاد ثبت کنیم، خاطرنشان کرد: حضور ۶۰ نویسنده و تصویرگر برجسته کشور همزمان با برگزاری جشنواره در ۸۰ مدرسه برای دانش آموزان اتفاق فرهنگی مثبت و ارزنده‌ای برای حوزه فرهنگی شهر و عرصه گردشگری آن است.

دبیر اجرایی نخستین جشنواره بین المللی کتاب کودک و نوجوان کاشان گفت: برگزاری یکصد برنامه کتابخوانی با موضوع "آب" در رشته‌های مختلف هنری از جمله کارگاه‌های مختلف آموزشی کتابخوانی، انتخاب کتاب، قصه خوانی، عروسک گردانی، نمایشنامه نویسی، تولید کتاب حسی با خط بریل برای روشندلان با حضور و کتابخوانی نویسندگان برجسته ملی با همکاری انجمن نویسندگان کتاب کودک ایران، برگزاری نمایشگاه تصویرگری کتاب، جشن امضای و چاپ کتاب و اهدای جوایز به نویسندگان برتر کتاب کودک و نوجوان، بهترین رویداد فرهنگی اجتماعی برای شهر با محمل کتاب و کتابخوانی است.

رضوانیان، با اشاره به اینکه وزارت ارشاد با برگزاری این جشنواره در کاشان تعهد کرده است تعداد ۱۰ هزار کتاب به کتابخانه مدارس کاشان اهدا کند، اضافه کرد: این تعهد برای هر سال برگزاری جشنواره به صورت ثابت اهدای ۱۰ هزار کتاب تعهد شده است.

ظرفیت پایتختی جهانی کتاب کاشان را می توان عملیاتی کنیم

مصطفی جوادی مقدم، عضو دیگر ستاد اجرایی نخستین جشنواره بین المللی کتاب کودک و نوجوان کاشان، با تاکید بر اینکه تا سال ۲۰۲۱ وقت داریم تا پایتخت جهانی کتاب شویم، گفت: همان گونه که کاشان از بین ۱۱۰ شهر سپس ۲۰ شهر و در نهایت از بین پنج شهر و یک رقابت نفس گیر با یزد توانست انتخاب شود می توانیم برای گزینه پایتختی جهانی کتاب نیز به این مهم برسیم.

وی، افزود: اگر خواهان تحقق این مهم هستیم باید شورا برای سال‌های آینده بودجه‌ای برای کتاب و پایتختی کتاب مصوب کند.

کد خبر 361072

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.