کشورهای همسایه برداشت آب و شیرین سازی بیشتری در خلیج فارس دارند

معاون اول رییس جمهوری گفت: ایران در منطقه ای قرار دارد که آب همواره در آن مقوله ای بحرانی، ملی و جدی بوده که باید به آن پرداخته شود و مورد توجه همه دولت ها و مردم قرار گیرد.

به گزارش ایمنا و به نقل از پایگاه اطلاع رسانی دولت، اسحاق جهانگیری روز سه شنبه در آیین بهره برداری مرحله نخست آب شیرین کن ۱۰۰ هزار متر مکعبی بندرعباس گفت: کم آبی امروز دیگر خاص بخش صنعت و کشاورزی نیست و در نشست اخیر شورای عالی آب طبق گزارشی که از وضعیت آب آشامیدنی شهرهای مختلف کشور در سال ۹۷ داده شد، وضع شهرهایی همچون بندرعباس، زاهدان، مشهد، کرمان و بوشهر و استان های بزرگی چون فارس و اصفهان نگران کننده و دردآور بود.

وی تاکید کرد: البته وضع مصرف آب به گونه‌ای نیست که ما آینده ایران را خیلی تیره و تار ببینیم، به هر حال مصرف آب شرب ما حدود ۶ درصد است، یعنی اگر ۱۰۰ میلیارد متر مکعب آب مصرف کنیم، چیزی حدود ۶ میلیارد متر مکعب شرب بوده و مابقی آن به بخش کشاورزی و صنعت اختصاص دارد.

معاون اول رییس جمهوری اظهار کرد: اگر روش‌های صحیح و مناسب در بهره برداری از آب کشاورزی و صنعت صورت گیرد و از جایگزینی آب صنایع و کشاورزی در جاهای مناسبی استفاده شود، دغدغه ما کمتر می شود. سخت ترین سال تنش آبی ایران نسبت به ۵۰ سال گذشته، سال آبی ۹۶-۹۷ بود که البته مردم برخی از استان‌ها و شهرستان‌ها در تابستان امسال همراهی خوبی با وزارت نیرو داشتند که یکی از آن ها مردم بندرعباس بوده است.

وی یادآور شد: وزارت نیرو از این امر نگران بود که امسال با بحران جدی در بخش برق و آب شرب بویژه در کلان شهرهای بزرگ مواجه شود و نتواند به دلیل میزان مصرفی که در برق پیش بینی می شد، شبکه را پایدار نگه دارد که این امر را با برنامه ریزی دقیق مدیریت کردند.

معاون اول رییس جمهوری ادامه داد: تدبیر و اداره امور در شرایط سخت و بحرانی یکی از ویژگی های مدیران برجسته کشور است و وزارت نیرو این شایستگی خود را در سال جاری به خوبی نشان داد.

جهانگیری بیان کرد: مردم ما نیز آن جایی که بینند مدیران صادقانه مشکلات را با آنها در میان می گذارند و از آنها کمک می خواهند و برای آن برنامه و راهکار دارند همراهی می کنند. مهم ترین سرمایه و پشتیبان کشورمان، مردم هستند که باید بتوانیم از این سرمایه به خوبی حفاظت و حراست کنیم.

معاون اول رییس جمهوری ادامه داد: برخی مواقع مسایلی داریم که نمی خواهیم به گوش دشمن برسد چرا که ممکن است راه هایی که برای حل آن مشکلات داریم را سد کنند، بلکه به مردم می گوییم برنامه ریزی می کنیم که بتوانیم همه توطئه های آمریکایی ها را دور بزنیم.

مساله آب در صدر مسایل کشور قرار دارد

معاون اول رییس جمهوری گفت: محدودیت منابعی آب دیگر مساله امروز و فردا نیست، بلکه آب در کشور ما در صدر مسایل قرار دارد و اگر بخواهیم به هر موضوع دیگری از جمله توسعه صنعتی، توسعه کشاورزی و رفاه مردم بپردازیم، باید به این مساله توجه جدی داشته باشیم.
جهانگیری افزود: امروز آب به یک مساله سیاسی، اجتماعی و اقتصادی در کشور تبدیل شده و این که بخواهیم تنها صرفا به خاطر مساله زیست محیطی و اقلیمی پیگیر موضوع آب باشیم، نیست.

وی تصریح کرد: زمانی که موضوع دریاچه ارومیه در کشور مطرح شد، اگر این دریاچه خشک می شد آن وقت فاجعه ای انسانی در منطقه شمال کشور اتفاق می افتد.

معاون اول رییس جمهوری اظهار داشت: مساله آب خاص ایران نیست بلکه یک مساله ملی، منطقه ای و جهانی است، چرا که اگر خشکسالی و ریزگردها که در اثر کم آبی و بی آبی در کشورها رخ دهد، آثار جهانی دارد.

بخش خصوصی حضور پررنگی در بخش آب و برق داشته باشد

وی از بخش خصوصی خواست که در بخش آب و برق کشور و حل مسایل و مشکلات این حوزه حضور پررنگ تری داشته باشند.طرح های زیادی در بخش آب و برق داریم که باید از توان بخش خصوصی استفاده کنیم و دغدغه ای که اکنون برای این طرح ها وجود دارد تغییرات نرخ ارز است، چون بخشی از این طرح ها از تجهیزات خارجی استفاده می کنند که نیاز به ارز دارد و تغییرات ارزی بر حجم سرمایه گذاری تاثیر مهمی دارد.

وی بیان داشت: وزارت نیرو تاکنون در واگذاری طرح های نیمه تمام عمرانی به بخش خصوصی موفق تر از دستگاه های دیگر بوده است و علت این بوده است که مسایل و مشکلات را شناسایی و برای رفع آن چاره اندیشی کرده است.

معاون اول رییس جمهوری یادآورشد: وزارت نیرو آب را متری ۲ هزار و ۱۰۰ تومان از آب شیرین کن می خرند و به مردم متری ۵۰۰ تومان می فروشند که اگر سرمایه گذار بخش خصوصی مستقیم در فروش آب اقدام کنند، برای مردم ما هزینه بر است.

وی گفت: وزارت نیرو حتی در پروژه های فاضلاب نیز با کمک بخش خصوصی توانسته روشی به کار بگیرد که متکی به بودجه دولت نباشد. ارز ۴۲۰۰ تومانی فقط برای کالاهای اساسی مورد نیاز مردم می دهیم و به صورت مستقیم این ارز را برای خرید کالاهای اساسی پرداخت می کنیم که به وفور در دسترس مردم قرار گیرد و بقیه نیازهای کشور خود به خود باید به صورت ارزش نیم بهایی در بازار ثانوی تامین شود.

اصلی ترین منبع درآمدی ارزی ایران، صادرات غیرنفتی است

معاون اول رییس جمهوری خاطرنشان کرد: زمانی می گفتیم مهم ترین منبع درآمد ارزی و ریالی کشور، نفت است اما در زمان حاضر اصلی ترین منبع درآمدی ارزی کشورمان، صادرات غیرنفتی است. اکنون در بودجه ای که در سال ۱۳۹۸ تقدیم مجلس خواهد شد، از نظر ریالی سهم نفت حدود ۲۷ درصد است.

وی بیان داشت: در ارز هم اگر نگاه کنیم زمانی که مزاحمتی برای ما نبود ما می توانستیم به هر میزان که تولید داشتیم، صادرات انجام دهیم و درآمد ارزی نفت و صادرات غیر نفتی باهم برابر بود اما اکنون به دلیل محدویت صادرات منابع نفتی تکیه اصلی درآمد ارزی کشور بر صادرات غیرنفتی است.

معاون اول رییس جمهوری گفت: صادرات غیر نفتی به طور عمده باید در بازار ثانوی و به قیمت بازار ثانویه عرضه شود تا انگیزه ای برای صادرات وجود داشته باشد. مشکل طرح های آب باید به صورت ریالی حل شود اما برخی از رشته ها از جمله مساله آب شیرین کن و نمک زدایی از آب دریا اگر نیاز باشد به روش ارزی هم حمایت کنیم و در دستور کار دستگاه های مسوول قرار می دهیم تا مشکل حل شود.

طرح های بزرگ در کشور باید پیوست زیست محیطی داشته باشد

معاون اول رییس جمهوری یادآورشد: طرح های بزرگ در کشور بدون پیوست زیست محیطی اجازه اجرا ندارد و باید مسایل آن مورد تایید قرار گیرد و مردم و مسوولان راجع به هر طرحی در کشور اجرا می کنند باید آن را مورد نظر قرار دهند. محیط زیست تشریفاتی نیست بلکه جزو مسائل اصلی کشور است.

وی بیان داشت: خلیج فارس دریایی است که به آبهای آزاد دنیا وصل است، لذا محدودیتی برای برداشت آب و شیرین سازی آن با رعایت مسایل زیست محیطی نیست.

معاون اول رییس جمهوری ادامه داد: در کشورهای همسایه خلیج فارس میزان برداشت آب از این دریا و شیرین سازی آن به مراتب بیشتر از ماست و حق ما نیز این است که بیشتر از آنها برداشت کنیم، اما نمی‌خواهیم کاری کنیم که مسایل زیست محیطی خودمان و دیگران آسیب ببیند و به طور حتم طرح‌هایی که انجام می گیرد، مسایل زیست محیطی به طور دقیق رعایت می شود.

کد خبر 361067

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.