یاقوت‌هایی که سلامتی به ارمغان می‌آورند

تمامی میوه‌ها از خواص درمانی و سلامتی فراوانی برخوردارند و خوردن آن‌ها همیشه توصیه می‌شود، اما انار، میوه‌ای است که تمامی اجزای آن مفید است و حتی مصرف آن در شکل‌های مختلفش می‌تواند عملکرد متفاوتی از خود نشان دهد.

به گزارش ایمنا، انار را می‌توان معجزه میوه‌ها دانست چرا که تمامی اجزای آن از پوسته، هسته، دانه و پرده‌های سفید میانی آن دارای خاصیت هستند. کم پیش می‌آید که این میوه محبوب و دوست‌داشتنی با طعم عالی خود کسی را جذب خود نکرده باشد و در هر طعمی، چه ترش، چه شیرین و چه ملس همیشه طرفدارانی دارد. مصرف این میوه که حاوی ویتامین‌های A، E، C و اسید فولیک است، در هر شکلی می‌تواند فواید منحصر به فرد و مجزایی داشته باشد.

از طرفی آنتی‌اکسیدان‌های موجود در انار سه برابر بیشتر و قوی‌تر از چای سبز هستند و می‌توانند در رفع التهاب پوست و درمان آکنه و خال‌های تیره مؤثر باشند. از طرفی وجود این آنتی‌اکسیدان‌ها، به طور طبیعی پوست را روشن می‌کند، بروز علائم پیری همچون چین و چروک را به تأخیر می‌اندازد، سبب تقویت فولیکول‌های مو می‌شود و با بهبود گردش خون و تقویت فولیکول‌ها، مانع ریزش مو می‌شود و فرآیند رشد مو را تحریک می‌کند.

 همچنین روغن دانه انار درمانی مؤثر برای موهای مجعد، خشک و نامرتب است و پودر پوست خشک شده آن در ترکیب با عصاره لیمو و عسل بهترین راه‌حل برای برطرف کردن لکه‌های تیره، درمان رنگدانه‌ها و همچنین روشن کردن رنگ پوست است. علاوه بر این مصرف این میوه به افرادی که دچار خارش بدن و طبع گرم هستند بسیار توصیه می‌شود.

انار با تحریک سلول‌های سفید خون باعث افزایش کارایی آن‌ها می‌شود و با خاصیت ضد میکروبی و ضد باکتریایی خود به کاهش باکتری‌های دهان کمک می‌کند. دانه انار غنی از فیبر رژیمی بوده و کمک شایانی در تنظیم حرکات روده است. این میوه سبب تسکین عفونت‌های دستگاه ادراری و تسهیل جریان ادرار نیز می‌شود.

از طرفی خوردن دانه‌ها و آب انار سبب تصفیه خون و دفع سموم بدن می‌شود و با از بین بردن اسیدهای چرب نقش مؤثری در کاهش چربی‌های اطراف شکم و معده دارد و حتی گفته می‌شود خوردن روزی یک انار به مدت یک ماه، لاغری شکم را در پی خواهد داشت.

آب انار با رقیق کردن خون، سبب بهبود جریان خون شده و با پایین آوردن فشار خون و جلوگیری از تجمع پلاکت‌ها در عروق خونی از خطر بروز حملات قلبی و سکته مغزی جلوگیری می‌کند. همچنین به طرز قابل توجهی از ابتلا به بیماری‌های کلیوی می‌کاهد، نقش مؤثری در پیشگیری از سرطان و احتمال ابتلا به دیابت نوع دوم ایفا می‌کند و در زمان بارداری مانع از آسیب رسیدن به مغز جنین می شود.

آب انار باعث رفع سوءهاضمه می‌شود و می‌تواند ورم مفاصل و التهاب استخوان را تسکین دهد و در پیشگیری از آلزایمر مفید است. میزان بالای آهن در آب انار به تولید گلبول های قرمز خون کمک می کند و پتاسیم آن از گرفتگی عضلات ماهیچه در زمان بارداری و حتی از زایمان زودرس جلوگیری می‌کند.

جالب آنکه هر چقدر انار و آب انار خاصیت شکنندگی چربی های شکم را دارند، مصرف رب انار با خاصیت چاق‌کنندگی بالا، به افراد لاغر بسیار پیشنهاد می‌شود. رب انار همچنین از ویار دوران بارداری پیشگیری می‌کند.

یکی از مفیدترین مصارف انار را شاید بتوان خوردن انار پخته دانست، بدین صورت که با قرار دادن انار روی شعله‌پخش‌کن با حرارت خیلی کم و یا بخاری، پس از گذشت ۲۰ دقیقه می‌توان به یکی از قوی‌ترین آنتی‌بیوتیک‌های دنیا دست یافت که با هر نوع عفونت حاصل از سرماخوردگی همچون گلودرد، گوش درد، عفونت‌های ریوی و ... مقابله کرده و در درمان بیماری اثر معجزه آسایی دارد.

البته ذکر این موضوع ضروری است که در مصرف انار هم مانند همه مواردی که نیاز به تعدیل در مصرف دارند، نباید زیاده‌روی شود چرا که می‌تواند سبب بروز حالت تهوع، استفراغ، درد شکم، اسهال و آلرژی شود. همچنین اگر چه انار نقشی مؤثر در پیشگیری از بروز دیابت دارد ولی به هیچ عنوان نباید خوراک مبتلایان به قند خون باشد و به هیچ وجه به افرادی که از زخم معده رنج می‌برند، توصیه نمی‌شود.

کد خبر 361043

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • خواننده IR ۲۱:۳۳ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۰
    0 0
    به به... انار فقط انارشهرضا