خشکی رودخانه‌های غرب گلپایگان نتیجه احداث سد کوچری است

گلپایگان- مدیر جهاد کشاورزی گلپایگان گفت: احداث سد کوچری منجر به خشکسالی ۱۰ هزار هکتار از اراضی کشاورزی و رودخانه‌های فصلی غرب گلپایگان شده است.

حیدرعلی گل‌محمدی در گفت‌ و گو با خبرنگار ایمنا از شهرستان گلپایگان با اشاره به وضعیت آب کشاورزی شهرستان و اجرای طرح‌های نوین آبیاری اظهار کرد: ۳۰ هزار هکتار اراضی کشاورزی در شهرستان گلپایگان وجود دارد که در اثر خشکسالی در سال‌های اخیر ۱۰ هزار هکتار آن بلااستفاده مانده که شامل قستمی از زمین‌های زراعی در روستاهای رباط ملکی، آرجان،  دستجرده، فاویان، شادگان، دم آسمان و گلشهر است.

وی افزود: قبل از احداث سد کوچری در روستاهای کنار رودخانه همچون غرقاب و دیزیجان آب‌های فصلی و دائم در رودخانه‌ها جریان داشت که با احداث سد کوچری این رودخانه‌ها خشک شده و نتیجه خشکسالی در این روستاها را به همراه داشته است.

مدیر جهاد کشاورزی گلپایگان با بیان اینکه کشت محصولات کشاورزی در سه هزار هکتار از اراضی شهرستان به صورت تناوبی و به صورت آیش انجام می‌شود، گفت: سال گذشته با پیگیری نماینده ۱۵۰ میلیون تومان اعتبار خشکسالی برای باغات روستاهای غرب شهرستان اختصاص و بین کشاورزان توزیع شد.

وی عنوان کرد: با مدیریتی که شورای برنامه‌ریزی آب و شبکه بهره‌برداری از سد گلپایگان انجام داده‌اند، تنش‌های آبی در زمین‌های زراعی زیر پوشش سد گلپایگان تا حدودی کمتر شده البته در سال جاری نیز به دلیل آبیاری نداشتن به موقع، باغات دچار تنش شدید آبی شدند که این موضوع موجب کاهش محصولات باغی شد.

گل‌محمدی با بیان اینکه از سوی دولت ۸۵ درصد اعتبارات اجرای سیستم آبیاری نوین به صورت بلاعوض در اختیار کشاورزان قرار می‌گیرد، تأکید کرد: در بعضی از روستاها بهره‌برداران فعال، توانسته‌اند اعتبارات سیستم آبیاری نوین را جذب کنند، اما در بسیاری از روستاها هنوز اقدامی صورت نگرفته است.

وی گفت: در دو سال اخیر با اجرای طرح‌ نوین آبیاری در روستاها از ۲۰ هزار هکتار اراضی کشاورزی زیر کشت، چهار هزار و ۸۵۲  هکتار به سیتم آبیاری مدرن مجهز شدند.

مدیر جهاد کشاورزی گلپایگان ادامه داد: برای مجهز شدن به سیستم آبیاری نوین یک هزار و ۲۷۶ هکتار پرونده در حال تکمیل است و ۴۶۹ هکتار در حال مجهز شدن به سیستم  آبیاری مدرن هستند البته تا پایان امسال نیز شش هزار هکتار از اراضی کشاورزی به سیستم آبیاری مدرن مجهز می‌شود.

وی با بیان اینکه کشاورزان خشکسالی را احساس کردند به همین دلیل به دنبال اجرای طرح آبیاری نوین هستند، خاطرنشان کرد: در سال گذشته ۵۱۶ هکتار و امسال یک هزار هکتار از اراضی کشاورزی به سیستم آبیاری نوین مجهز شدند.

گل‌محمدی با بیان اینکه کشاورزان زیر پوشش سد گلپایگان برای استفاده بهینه و صرفه جویی در مصرف آب از اعتبارات طرح سیستم آبیاری مدرن استفاده کنند، اظهار کرد: انتقال آب به صورت لوله‌گذاری در بعضی مزارع اجرا شده، اما روش آبیاری همچنان به صورت سنتی انجام می‌شود، بعضی مزارع از روش آبیاری نواری و طیف استفاده کرده‌اند البته امسال کشاورزان در کشت لوبیا و تنباکو از روش آبیاری نوین استفاده کردند که نهایت صرفه جویی را داشتند.

کد خبر 361038

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.