۲۱ آذر ۱۳۹۷ - ۱۰:۰۰
با دوستان کبد آشنا شوید

یکی از فاکتورهای خطرآفرین برای ابتلا به بیماری‌های کبد، چاقی است که افراد می‌توانند با مصرف مواد غذایی مفید و رژیم‌های گیاهی از افزایش وزن جلوگیری کرده و به سلامت کبد خود کمک کنند.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، کبد عضوی حساس و مهم است که مسئول تجزیه کربوهیدرات‌ها، تولید گلوکز و سم‌زدایی بدن است. از دیگر وظایف این عضو، ذخیره مواد مغذی و تشکیل صفرا است که برای هضم و جذب مواد غذایی ضروری است. اگرچه مصرف غذهای فرآوری شده و آماده باعث آسیب دیدن کبد می‌شود، غذاها و نوشیدنی‌های زیادی نیز وجود دارند که سلامت کبد را تضمین می‌کنند.

قهوه

نوشیدن قهوه کبد را در برابر بیماری کبد چرب که این روزها بسیار شایع است، محافظت می‌کند. همچنین مصرف روزانه قهوه باعث کاهش ابتلا به بیماری‌های مزمن کبد شده و از آسیب دیدن کبد و ابتلا به سرطان کبد جلوگیری می‌کند. بررسی‌های صورت گرفته در سال ۲۰۱۴ میلادی که در مجله Gastroenterology منتشر شده است نشان می‌دهد اثرات محافظتی قهوه به دلیل تاثیری است که این نوشیدنی مفید بر آنزیم‌های کبد می‌گذارد. جالب است بدانید که قهوه ساخت چربی در کبد را کاهش و آنتی اکسیدان‌های محافظتی کبد را افزایش می‌دهد.

چای سبز

چای سبز یکی از مواد غذایی مفید برای سلامت کبد است که به کاهش کلی چربی‌های بدن کمک می‌کند. طبق بررسی صورت گرفته در سال ۲۰۱۵ چای سبز با استرس اکسیداتیو (oxidative stress) که عامل اکسید شدن است، مبارزه کرده و دیگر علائم بیماری کبد چرب غیرالکلی (NAFLD) را کاهش می‌دهد. موضوع مهم اینکه چای سبز از عصاره آن بهتر است و برخی از عصاره‌ها ممکن است به جای بهبود کبد به آن آسیب وارد کنند.

سیر

سیر مزایای بسیار زیادی برای سلامت بدن داشته و اضافه کردن آن به رژیم غذایی روزانه باعث تحریک کبد می‌شود. مطالعات سال ۲۰۱۶ حاکی از آن است که مصرف سیر، وزن کلی و همچنین چربی‌های بدن را در مبتلایان به کبد جرب غیر الکلی کاهش می‌دهد، اما تغییری در توده بدنی آن‌ها مشاهده نمی‌شود. از آنجا که چاقی یک فاکتور مهم برای ابتلا به بیماری‌های کبد است، مصرف سیر برای افراد چاق و کسانی که از اضافه وزن رنج می‌برند، مفید بوده و از ابتلا به کبد چرب جلوگیری می‌کند.

گریپ فروت

مطالعات منتشر شده در مجله بیماری‌های معده و روده نشان می‌دهد که گریپ فروت یک میوه مفید برای سلامت کبد است. این میوه جادویی حاوی دو آنتی اکسیدان اصلی naringin و naringenin است که التهابات کبد را کاهش داده و از سلول‌های کبدی محافظت می‌کنند. همچنین گریپ فروت ساخت چربی در کبد را کاهش داده و آنزیم‌های چربی سوز کبد را افزایش می‌دهد. بنابراین گریپ فروت، سلاحی موثر برای  مبارزه با بیماری کبد چرب غیر الکلی محسوب می‌شود.

ماهی‌های چرب

به غیر از غذاهای گیاهی که دوست کبد هستند، مصرف ماهی چرب نیز به دلیل سرشار بودن از اسیدهای چرب امگا ۳ که جزء چربی‌های مفید محسوب می‌شوند، برای سلامت کبد موثر بوده و التهاب کبد را کاهش می‌دهد. این چربی‌های مفید از ساخت مازاد چربی جلوگیری کرده و به محافظت از آنزیم‌های کبد کمک می‌کنند. به گفته کارشناسان مصرف دو بار ماهی چرب در هفته و یا بیشتر برای سلامت کبد توصیه می‌شود  و چنانچه اضافه کردن ماهی چرب به رژیم غذایی روزانه امکان پذیر نباشد، افراد می‌توانند از مکمل روغن ماهی استفاده کنند.

کد خبر 361013

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.