صادرت ایران به کشورهای منطقه باید به ۱۰ درصد افزایش یابد

وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: سهم ایران از صادرت به کشورهای منطقه در حال حاضر ۳۰ درصد است که باید به ۱۰ درصد افزایش یابد.

به گزارش ایمنا به نقل از شبکه تولید و تجارت ایران رضا رحمانی با بیان اینکه کل واردات کشورهای همسایه ایران، ۵۷۰ میلیارد دلار است، اظهار کرد: فقط سه درصد از کل این میزان واردات، از بازار کشورمان تامین می شود اما با توجه به ظرفیت‌های صادراتی می تواند به ۱۰ درصد افزایش یابد .

رحمانی با بیان اینکه کشورهای همسایه امسال جزو اولویت های ماست، اضافه کرد: دستیابی به سهم ۱۰درصدی صادراتی ما به کشورهای منطقه معادل صادرات غیر نفتی است و در این زمینه اگر کار را به مردم واگذار کنیم تاثیر روابط سیاسی در روابط اقتصادی هم کمتر می شود.

وی ازتصویب پیوستن ایران به مجمع اقتصادی اوراسیا در دولت خبر داد و افزود : لایجه این اقدام با قید فوریت به مجلس تقدیم شد.

وزیر صنعت، معدن و تجارت تاکید کرد: دولت و مجلس با یکدیگر هماهنگ هستند و مجلس در این زمینه اعلام کرده که آماده تصویب هر قانونی است.

رحمانی با تاکید بر لزوم ایجاد توازن بین صادرات و تنظیم بازار داخلی، افزود: با وجود ظرفیت‌های کم نظیر و خالی صادراتی، باید از این ظرفیت برای توسعه صادرات به کشورهای همجوار بهره بگیریم .

وی ادامه داد: همچنین در بخش‌هایی که صادرات خام و نیمه خام صورت می گیرد، ظرفیت‌هایی برای ایجاد زنجیره تولید و ارزش افزوده و اشتغال بیشتر ایجاد کنیم .

رحمانی تصریح کرد: شکوفایی هر صنعتی، به دو بال نیاز دارد؛ نخست فناوری و دوم صادرات؛ اگر اقتصاد ما بخواهد شکوفا شود، موتور پیشران آن، صادرات است.

به گفته وی، کمّی کردن اهداف صادراتی از رویکردهایی است که می تواند به افزایش صادرات کمک کند 

کد خبر 361007

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.