شهروندان نمی دانند حقوق شهری خود را چگونه پیگیری کنند

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: متاسفانه شهروندان ما نمی دانند حقوق شهری خود را چگونه باید پیگیری کنند و اگر تخلفی در شهر ببینند نمی دانند چگونه باید آن را گزارش کنند، از این رو باید یک برنامه مدون آموزشی با توجه به ظرفیت شهرداری مثل فرهنگ‌سراها شکل بگیرد تا مردم با حقوق شان بیشتر آشنا شوند.

به گزارش ایمنا به نقل از مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، محمدجواد آذری جهرمی اظهار کرد: خدمات هوشمند را مردم می بینند، احساس می کنند و قدردان آن هستند زیرا آرامش شهروندان باآگاهی و فناوری اطلاعات بدست می آید.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با اشاره به اینکه اقتصاد هوشمند نباید به صورت رانتی پیش برود، گفت: در شهر هوشمند با شکل گرفتن مدل اقتصادی هوشمند، بخش خصوصی کارها را به پیش می برد.

آذری جهرمی با بیان اینکه هوشمندسازی یعنی اطلاعات بگیریم و آن را تحلیل کنیم تا بر اساس آن تصمیم گیری کنیم، اظهار کرد: یکی از مصادیق هوشمندسازی در کنترل وضع هوا است که به لحظه شاخص‌های آلودگی اندازه گیری و پردازش می شود تا میزان آلودگی و علت های اصلی آن مشخص شود.

وی با اشاره به اینکه تاکنون تصمیم گیری ها هوشمند نشده است، اظهار کرد: البته بخش عمده آن به خارج از چارچوب های شهرداری مربوط می شود هرچند فناوری اطلاعات می تواند به عنوان بخشی از راه حل باشد.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با بیان اینکه در مورد مشکلات مربوط به آلودگی هوا سرویس های اشتراکی می تواند بخشی از راه حل باشد تا بسیاری از ترددهای زائد حذف شود، تصریح کرد: دولت الکترونیک به عنوان راه حل این مشکلات در حوزه فناوری اطلاعات به شمار می رود.

وی با اشاره به حوزه کنترل ترافیک شهری که با استفاده از تعداد زیادی از دوربین صورت می گیرد، افزود: وقتی دیگر به حضور تعداد زیادی از ماموران راهنمایی و رانندگی در خیابان ها نیاز نیست، یعنی به سمت مدیریت هوشمند در حال حرکت هستیم.

آذری جهرمی با تاکید بر اینکه هنوز به پارامترهای زیادی نیاز است تا اطلاعات را به صورت هوشمند دریافت و پردازش کنیم و بر اساس آن تصمیم بگیریم، خاطرنشان کرد: امروز با استفاده از سنسورها و عکس های ماهواره ای می توان میزان و نوع پوشش گیاهی مناطق مختلف را اندازه گیری کرد و هر روز را به نسبت روز قبل و این فصل را به فصل قبل مقایسه کرد و تحلیل ارائه داد. این در حالی است که گاهی قطع یک درخت سبز به جنجال رسانه ای تبدیل می شود در شرایطی که قطع هزاران درخت در سوی دیگر دیده نمی شود، که با امکانات ماهواره ای می توان از موضوع آگاه شد.

وزیر ارتباطات با بیان اینکه هنوز اطلاعات زیادی هست که جمع آوری نمی شود و از ابزارهای فناوری اطلاعات به عنوان یک راه حل بهره گرفته نمی شود، گفت: آفتی که امروز وجود دارد این است که اگر با استفاده از خدمات هوشمند دولت الکترونیکی و ترویج حمل و نقل اشتراکی به رفع ترافیک و آلودگی هوا کمک شود، مورد توجه قرار نمی گیرد و حتما باید برج و بارویی ساخته شود تا بگویند فلانی خوب کار کرده است.

 وی با تاکید بر اینکه شهر هوشمند، اقتصادی است که نمی توان نسبت به آن بی تفاوت بود، افزود: امروز شرکت‌های دانش بنیان زیادی هستند که شکل گرفته اند و سنسورهای اینترنت اشیا درست می کنند و یا در زمینه طراحی و تولید سکوهای داده های کلان و هوش مصنوعی فعالیت دارند که بازارهای آن حوزه های شهر هوشمند است و باید در مورد آن شاخص گذاری کنیم.

نیازی نیست شهرداری ها در زمینه ساخت خانه‌های هوشمند سرمایه گذاری کند

عضو کابینه دولت تدبیر و امید با بیان اینکه نیاز نیست شهرداری ها در زمینه ساخت خانه های هوشمند سرمایه گذاری کند، اظهار کرد: اگر شهرداری به بخش خصوصی که اقدام به ساختن خانه های هوشمند می کنند تخفیفاتی دهد، مدل اقتصادی آن شکل می گیرد وبخش خصوصی آنرا پیش می برد.

آذری جهرمی با اعلام این هشدار که اقتصاد هوشمند نباید به صورت رانت فقط در اختیار چند شرکت وبخش باشد، ادامه داد: اقتصاد هوشمند نباید رانتی پیش برود، آزادسازی داده ها از اهمیت بسیاری برخوردار است و شاید نیاز باشد که مقررات بازنگری شود تا اطلاعات در اختیار همه کسب وکارها قرار گیرد.

آذری جهرمی با تاکید بر اینکه دولت الکترونیکی دیگر شعار نیست ومصداق هایی از آن را روی میز داریم، تصریح کرد: با پیوستن شهرداری به دولت الکترونیکی ارائه بسیاری از خدمات و اطلاعات به مردم تسریع می شود.

عضو کابینه دولت تدبیر و امید سومین و مهمترین ضلع هوشمندسازی را شهروند هوشمند اعلام کرد و ‌گفت: شهر هوشمند، شهروند هوشمند می خواهد. برای ارتقای هر شهروند در استفاده از سرویس های هوشمند نیاز به آموزش هست که با یک برنامه مشترک میان وزارت ارتباطات و شهرداری قابل انجام است.

کد خبر 361005

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.