افزایش غیراصولی جمعیت، تاب‌آوری شهر را کاهش می‌دهد

یک کارشناس برنامه‌ریزی شهری گفت: در طرح جامع شهری یک میلیون و ۱۰۰ نفر جمعیت برای شهر اصفهان در نظر گرفته شده است در حالی که جمعیت فعلی شهر اصفهان بیش از دو میلیون نفر است، این مسئله آلایندگی‌ هوای شهر اصفهان را تشدید کرده است.

مهدی ابراهیمی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: جمعیت در نظر گرفته شده در طرح جامع برای شهر اصفهان با توجه به اکولوژیک این شهر به لحاظ آب و هوا و سایر شرایط بوده و افزایش غیراصولی جمعیت تنها از تاب‌آوری این شهر می‌کاهد.

وی با بیان اینکه افزایش بی‌رویه جمعیت هم به محیط زیست صدمه می‌زند و هم کمبود مواد غذایی را همراه دارد، افزود: ازدحام جمعیت در یک شهر منجر می شود تا زمین های کشاورزی به منازل مسکونی تبدیل شود، بنابراین اتخاذ سیاست‌های کلان در ارتباط با مهاجرت به روستاها امری ضروری است.

این کارشناس برنامه‌ریزی تاکید کرد: اگر روستاها رونق بگیرد مهاجرت معکوس ایجاد شده و جمعیت شهرهای کوچک افزایش می‌یابد، این موضوع افزایش تاب‌آوری را به دنبال دارد.

ابراهیمی با اشاره به بافت فرسوده موجود در شهر اصفهان تصریح کرد: مهمترین مسئله در هنگام بررسی بافت فرسوده استحکام نداشتن این بافت‌ها است که در زمان بروز بحران، تاب‌آوری لازم را نخواهد داشت و با توجه به میزان مساحت این نوع بافت در شهر اصفهان که فضایی بالغ بر ۲۱۰۰ هکتار است، میزان تلفات آن بالا خواهد بود.

وی در زمینه بروز سیلاب‌های احتمالی در شهر اصفهان گفت: متاسفانه با یک بارندگی اندک، معابر شهری اصفهان دچار آب گرفتگی می‌شود که این موضوع بیانگر تاب‌ آوری ضعیف شهر در برابر سیل است از این رو باید تمهیدات ویژه در این خصوص اندیشیده شود.

کد خبر 360991

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.