درآمد سرمربی فوتبال بیش از بودجه حل مشکل آب یک استان است

وکیل کشاورزان و حقابه‌داران اصفهان گفت: درآمد سرمربی تیم ملی فوتبال کشور ما بیشتر از بودجه اختصاص یافته برای حل مشکل آب استان اصفهان است این در حالی است که زنده ماندن ورزشکار و ورزش دوست منوط به وجود آب است.

عباس مزروعی در گفت‌گو با خبرنگار ایمنا، با بیان اینکه رییس جمهور در مراسم روز دانشجو در دانشگاه علوم پزشکی سمنا گفت که مجبور شدیم ۳۰ هزار میلیارد تومان از خزانه به مالباختگان موسسات پرداخت کنیم، اظهار کرد: ۳۰ هزار میلیارد تومان صدها برابر بودجه آبرسانی استان اصفهان و معیشت ۴۰۰ هزار کشاورز است، این در حالیست که مالباختگان موسسات مالی شاکی خصوصی بودند اما مسئله آبرسانی به اصفهان و حقابه کشاورزان به طرف دولت باز می گشت.

وکیل کشاورزان و حقابه‌داران اصفهان با اشاره به اینکه دولت جاهایی هزینه می‌کند که به اندازه اصفهان حساسیت ندارد، گفت: برای استانی با پنج میلیون نفر جمعیت و این حجم از خسارت، در نظر گرفتن فقط پنج میلیارد تومان بودجه، هیچ مشکلی را حل نمی‌کند، کدام طرح روستایی با این مبلغ تامین می‌شود که طرح آبرسانی استان اصفهان حل شود؟ وقتی قیمت یک واحد مسکونی پنج میلیارد تومان است چطور به خودشان اجازه داده‌اند برای حل مشکل آب استان اصفهان فقط پنج میلیارد تومان بودجه در نظر بگیرند؟.

مزروعی با بیان اینکه هرساله دولت نیازهای همه استان‌ها را می‌بیند و در برنامه بودجه برای طرح‌های باقی مانده تامین اعتبار می‌کند، گفت: متاسفانه این اقدام برای زاینده‌رود انجام نشده و اتفاقی که اکنون افتاده اهانت به مردم است.

وی با بیان اینکه نمایندگان اصفهان مشکلات مردم را منتقل کرده‌اند اما توجهی به آن نشده، گفت: از یک طرف موکلان این نماینده‌ها از آن‌ها می‌پرسند که برای حل مشکل آب چه کرده‌اند و از طرفی تا کنون هیچ توجهی در برنامه‌ریزی‌ها به سخنان نمایندگان مردم اصفهان نشده‌است.

مزروعی گفت: تعریفی از محیط زیست که مردم فقیر آفریقا و متمکن اروپا بر آن متفق القول بوده اهمیت می‌دهند، در مصوب مورخه ۲۷ ژوئن ۱۹۶۷ شورای جامعه اقتصادی اروپا شامل آب، هوا، خاک و عوامل درونی و بیرونی مربوط به حیات هر موجود زنده تعریف می شود بنابراین مدیریت اقتصادی و برنامه ریزی کشور به خوبی می‌دانند که هیچ توسعه در کشور اعم از اقتصادی، صنعتی و ورزشی بدون وجود آب ممکن نیست.

وی افزود: متاسفانه نه تنها این مهم در ایران در محاق قرار گرفته بلکه گویا برای نابودی آن گام  برداشته‌ایم و اهمیتی برای این اصول اساسی حیات قائل نبوده ایم به همین دلیل درآمد سرمربی تیم ملی فوتبال بیشتر از بودجه حل مشکل آب یک استان است این امر درصورتی است که زنده ماندن ورزشکار و ورزش دوست منوط به وجود آب است.

وکیل کشاورزان و حقابه‌داران اصفهان افزود: مردم ممکن است تصور کنند نماینده‌ها برای رأی آوردن قول‌هایی داده‌ و اکنون آن را فراموش کرده‌اند، مشکل حاد شده و با بی توجهی‌های دولت این مشکل هر سال بدتر از سال گذشته می‌شود.

وی با تاکید بر اینکه مردم خیلی گرفتارند و نمی‌دانند دیگر چه باید کنند، اظهار کرد: ارتباط مردم با حاکمیت از طریق نماینده‌ها است نماینده‌هایی که در مجلس وظیفه نظارتی دارند، از طرفی قانون پیشنهاد کرده است که اگر به درخواست‌های قانونی‌شان توجه نشود می‌توانند استعفا دهند.

راه دیگری به غیر از استعفا برای نماینده‌ها باقی نمانده بود

وکیل کشاورزان و حقابه‌داران اصفهان با بیان اینکه راه دیگری به غیر از استعفا برای نماینده‌ها باقی نمانده بود، گفت: مردم باید از این اقدام پشتیبانی کنند و در این موضوع اتحاد داشته باشند، حال که نماینده‌های اصفهان یک کلام شده و به این نتیجه رسیده‌اند که فریادها، خواسته‌ها و تقاضاها هیچ کدام به نتیجه نرسیده‌است، باید مسئولان را از اوضاع و شرایط مردم با خبر کنند.

مزروعی با بیان اینکه با ۵۰۰ هزار دلار نیز نمی‌توان مشکل یک استان را حل کرد، گفت: بر چه اساسی مدیریت برنامه و بودجه چنین تصمیمی گرفته است در حالی‌که در استان اصفهان یک خیِّر فقط هفت میلیون دلار برای سرویس های بهداشتی شهری هزینه می‌کند.

وی تاکید کرد: آیا این مردم را فقیر دیده‌اند؟ این چه اهانتی است که به مردم اصفهان می‌شود یا واقعا فکر نمی‌کنند وظیفه‌شان این است که مشکلات هر استان را بررسی کنند و در قانون بودجه لحاظ کنند یا واقعا در حد حل مشکلات و ارزیابی بودجه و نیازهای کل کشور نیستند و در این پست قرار دارند.

وکیل کشاورزان و حقابه‌داران اصفهان با اشاره به فرموده امام خمینی (ره) که اگر کسی بر سر پستی قرار گرفت و توانایی انجام وظایف را نداشت خودش باید استعفا دهد، افزود: مسئولانی که قادر به حل مشکل نیستند باید استعفا دهند. نباید اجازه دهند نارضایتی در داخل کشور ایجاد شود، شاید نیز دانسته این کار را می‌کنند که بدتر است.

وی تاکید کرد: نماینده‌ها استعفا دادند تا به مردم بگویند ما حرف شما را انتقال دادیم، اما شنیده نشد، زمانی که نتوانیمعملکرد مثبت داشته باشیم بهتر است که استعفا دهیم شاید در استعفایمان حرفمان شنیده شود.

وکیل کشاورزان و حقابه‌داران اصفهان با بیان اینکه وضعیت آب اصفهان بر همگان از اروپا تا آمریکا، آفریقا و آسیا مشخص است، افزود: زاینده‌رود برای همگان شناخته شده و خبر خشک شدن آن نیز همه را نگران کرده‌است.

مزروعی ادامه داد: مسائل و مشکلاتی که مردم اصفهان با آن مواجه شدند همواره به گوش مسئولان رسیده و بی‌اطلاع از این موضوع نیستند، به استاندار نامه نوشتند، روسای جمهور وقت در جریان بوده‌اند، از زمان دولت اصلاحات همه مسئولان به مشکلاتی که با قطع و برداشت غیر قانونی آب برای مردم اصفهان ایجاد شده، آگاه بوده‌اند و همه در این موضوعات اطلاع کافی داشته و دارند.

وی اضافه کرد: اینکه اصلا توجهی به گرفتاری مردم نشده است، قابل تحمل نیست. این مردم اعتراض کردند تظاهرات کردند، بست نشستند، فریاد زدند، در نماز جمعه صحبت کردند و به مسئولان اطلاع دادند ولی کسی توجه نکرد.

وکیل کشاورزان و حقابه‌داران اصفهان با بیان اینکه باعث تعجب است که سازمان برنامه و بودجه کشور و تیم اقتصادی دولت متوجه نباشند که چگونه می‌توان این مشکل را حل کرد، گفت: دولت باید با بودجه عمومی یا با در نظر گرفتن حداقل‌هایی برای جبران این مشکلات به فکر حل آنها باشد.

مزروعی با بیان اینکه قوانین کشور با قوانین حقوق بشر در یک راستاست، گفت: بر اساس این قوانین اگر کسی در اثر اقدام شخص دیگری متضرر شد باید آن شخص چه حقیقی باشد یا حقوقی، ضررِ وارد شده را جبران کند.

وی افزود: قاعده "لا ضرر ولا ضرار" فقهی است و در دنیا نیز رعایت می‌شود، مسبب این مشکلات دولت‌ها بوده‌اند.

وکیل کشاورزان و حقابه‌داران اصفهان گفت: حتی اگر اصفهان را خود مختار تصور کنیم که دولت نسبت به آن هیچ مسئولیتی ندارد هیچ ارتباط اقتصادی نیز با دولت نداشته باشیم، مالیات هم ندهیم و هیچ هزینه‌ای برای دولت نداشته باشیم، این مشکل را دولت برای ما ایجاد کرده و باید خسارت و ضرری که به ما وارد کرده را جبران کند.

مزروعی افزود: این اهمال کاری دولت نیست بلکه اقدام خلاف قانون است از اولین مرحله‌ای که آب اصفهان را به جاهای دیگر اختصاص دادند.

وی ادامه داد: دولت برای هر طرح خود باید بودجه داشته باشد قرار نیست اگر استانی برق ندارد، برق استانی دیگری را قطع کنند، باید بودجه تامین کنند و اگر نیاز است حتی نیروگاه تاسیس کنند.

وکیل کشاورزان و حقابه‌داران اصفهان خاطر نشان کرد: متاسفانه دولت به جای تولید آب برای یزد، ذوب آهن و فولاد، آب زاینده‌رود را به این نقاط انتقال داد و این یک تخلف است که در قانون نیز به آن تاکید شده‌است.

مزورعی با بیان اینکه دلیل این مشکل تخلفِ دولت است، گفت: دولت باید ضرر و زیان این تخلف را متحمل شود و قوانین نیز این حق را به مردم هر جای کشور داده است که این اتفاق برای مردم اصفهان نیفتاده است. 

کد خبر 360980

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.