کمک داور ویدئویی راه نجات فوتبال ایران

در طول رقابت‌های نیم فصل اول لیگ برتر فوتبال ایران اشتباهات پرتعداد داوری باعث اعتراض هر ۱۶ تیم حاضر در رقابت‌های لیگ برتر شده است.

به گزارش خبرنگار ایمنا از همان روزهایی که زمزمه‌های استفاده ازVAR  (Video Assistant Referee ) یا همان کمک داور ویدئویی در فوتبال به گوش رسید بسیاری از هواداران فوتبال و کارشناسان معتقد بودند که این فن‌آوری می‌تواند به روح جذابیت فوتبال ضربه بزند و فوتبال را از قالب یک رشته ورزشی مردمی و جذاب تبدیل به یک صنعت تحت پوشش تجهیزات بکند. از طرف دیگر موافقان این طرح هم معتقد بودند در ورزشی که میلیون‌ها دلار برای رسیدن یک تیم به موفقیت هزینه می‌شود منطقی نیست که اشتباهات سهوی و انسانی داور یک مسابقه همه اندوخته‌ها و زحمات یک تیم فوتبال را بر باد دهد و بهتر است که در شرایط مشکوک حق به حق‌دار داده شود.

به هر حال کمک داور ویدئویی وارد رقابت‌های فوتبال شد و بعد از چند مرحله استفاده آزمایشی از این صنعت در نهایت رقابت‌های جام جهانی ۲۰۱۸ روسیه فرصت مناسبی برای تثبیت این فن‌آوری ایجاد شد و فشار را از روی دوش داوران برداشت. قبل از این یک سوت اشتباه و یک پرچم غلط می‌توانست منجر به از دست رفتن ۳ امتیاز بازی برای یک تیم شود ولی این سیستم در اکثر مواقع که داوران به خاطر خطای دید، دوری از صحنه‌ها و تمارض بازیکنان دچار مشکل می‌شدند حق را به حق‌دار داد و باعث شد که سهم بیشتری از عدالت در حوزه فوتبال وارد شود.

البته کمک داور ویدئویی هنوز به صورت فراگیر در همه لیگ‌های معتبر دنیا استفاده نمی‌شود و مخالفت‌هایی برای آن وجود دارد ولی شاید لیگ سری آ فوتبال ایتالیا و یا لالیگا اسپانیا معیار مناسبی برای کاربردهای کمک داور ویدئویی باشد که اشتباهات را به شدت کاهش داده و در مقابل رضایت تیم‌ها را هم از داوری مسابقات بیشتر کرده است و بازیکنان می‌دانند که حتی در صورت فریب داور بازی هم توسط دوربین‌های تلویزیونی کنترل و جریمه خواهند شد.

فوتبال باشگاهی ایران هم اگر از حواشی مربوط به تغییر رئیس بازنشسته فدراسیون فوتبال فارغ شود باید کم کم به سمت و سوی استفاده از این فن‌آوری برود چون همین امروز هر ۱۶ تیم حاضر در رقابت‌های لیگ برتر معتقدند که داوری‌های اشتباه در حقشان ظلم کرده و همه مربیان لیگ برتری بدون استثنا در کنفرانس‌های مطبوعاتی نسبت به قضاوت داوران ایرانی معترض بوده‌اند که البته بخش زیادی از این اعتراض‌ها هم بحق بوده است.

در همین بازی روز گذشته سپاهان و پرسپولیس که همه از آن به عنوان فینال نیم فصل اول لیگ نام برده بودند یک سوت اشتباه از جانب علیرضا فغانی که بزرگترین داور قاره اسیا هم به حساب می‌آید دو امتیاز از سپاهان گرفت و یک امتیاز هم به حساب پرسپولیس واریز کرد تا اصفهانی‌ها در مهم ترین بازی دور رفت خودشان به همین راحتی ۳ امتیاز در کورس قهرمانی به رقیب هدیه کنند. حتی تصور استفاده از کمک داور ویدئویی در چنین بازی مهمی و برگرداندن تصمیم اشتباه علیرضا فغانی هم می‌توانست یک رویای شیرین برای هواداران فوتبال سپاهان باشد که بر اساس آمار مستند و قطعی در خیلی از مسابقات این فصل از اشتباهات داوری ضربه دیده‌اند و در این بین اصرار امیر قلعه‌نویی برای محاسبه تعداد اشتباهات داوران در این فصل شرایط را به سمت  وسوی استفاده از کمک داور ویدئویی خواهد برد ولی قبل از آن باید تجهیزات لازم از جمله افزایش تعداد دوربین‌ها و پرداخت هزینه به داوران اضافه تامین شود تا در استفاده از VAR یک تجربه حرفه‌ای برای فوتبال ما به ثبت برسد.

کد خبر 360970

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.