حال صنعت از وضعیت نمایشگاه بین المللی آن مشخص است

مدیر بازرگانی یک مجموعه ماشین‌سازی گفت: سالیان سال است در نمایشگاه بین المللی صنعت شرکت می‌کنم، حتی نمایشگاه صنعت که در پایتخت برگزار می‌شود نیز با استقبال خوبی روبه رو نبوده و حال صنعت از وضعیت این نمایشگاه‌ها قابل مشاهده است.

محمد دیانی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا با بیان اینکه نمایشگاه شرکت کردن توجیه اقتصادی ندارد، اظهار کرد: حضور نیافتن مسئولان در آیین گشایش یکی از مهمترین نمایشگاه‌های اصفهان فقط نشان از حمایت نشدن از طرف مسئولان و وضع ناخوشایند صنعت دارد.

وی افزود: حضور نیافتن اسپانسرها در نمایشگاه و خمایت نشدن باعث می شود که شرکت در نمایشگاه صرفه اقتصادی نداشته باشد.

دیانی با تاکید بر اینکه در مقاطع مختلف از صنعت حمایت نشده‌است، گفت: ۷۰ کارگر فعال درشرکت ما به ۴۰ نفر کاهش یافته، حتی پیش بینی می شود این تعداد تا ماه آینده به ۳۰ کارگر برسد، اکنون واردات را قطع کرده‌اند تا از تولید داخل حمایت شود اما آیا قطعه و مواد اولیه به دست تولید کننده می‌رسد تا بتواند در بازار عرض اندام کند؟.

وی افزود: الان نمونه ماشین‌آلاتی که من تولید می‌کنم دیگر وارد نمی‌شود، ما تا جایی که بتوانیم قطعات ماشین آلات را خودمان تولید می‌کنیم اما واردات برخی از قطعات اجتناب ناپذیر است، در ایران قطعات الکترونیک نمی‌توانیم بسازیم، PLC نداریم و تا تولید این‌گونه قطعات خیلی فاصله داریم.

مدیر بازرگانی مجموعه ماشین‌سازی دیانی با بیان اینکه این مجموعه مدتی است که از دینام‌های ایرانی در تولیدات استفاده می‌کند، گفت: این قطعات نیز فقط اسم و برندش ایرانی است مواد اولیه آن وارداتی است، در نهایت ما وابسته‌ایم و اگر بخواهند از تولید کننده حمایت کنند باید حداقل برای صنعتگران یارانه قائل باشند.
دیانی افزود: مجموعه ما بارها به عنوان تولید کننده برتر شناخته شده، معافیت ارزی به ما دادند که بعضی از قطعات را می‌توانستیم وارد کنیم اما اکنون از این معافیت ارزی خبری نیست مشکل الان گرانی قطعات است، قطعه‌ای که می‌خواهیم برای محصول استفاده کنیم، قیمت تمام شده بالایی دارد.

 وی اضافه کرد: زمانی که دلیل گرانی قطعات را جویا می‌شویم می‌گویند دلار گران است، در حالی‌که اکنون نسبت به چند هفته پیش دلار ارزان‌تر شده اما می‌گویند این خرید از قبل است و دیگر واردات ندارد، آخرین موجودی انبار است و اگر فروخته شود دیگر به این قطعه دسترسی نیست و تولید کننده را می‌ترسانند تا مجبور به خرید شود.

بزرگترین مشکل صنعت بالا بودن قیمت مواد اولیه است

مدیر بازرگانی مجموعه ماشین‌سازی دیانی با بیان اینکه قیمت زیاد مواد اولیه باعث افزایش قیمت تمام شده برای تولید کننده می‌شود، گفت: الان حتی مواد اولیه را نمی‌توانیم وارد کنیم، هیچ کدام از مواد اولیه صنعتی که ما در آن فعالیت می‌کنیم شامل ارز نیمایی نمی‌شود.

مدیر بازرگانی این مجموعه ماشین‌سازی با بیان اینکه در چنین شرایطی بازار قاچاق داغ می‌شود، گفت: افراد ترجیح می‌دهند اجناس مورد نیازشان را از مرزها به صورت غیر قانونی وارد کنند.

دیانی با بیان اینکه اگر اجناس را با ارز آزاد وارد کنیم چهار یا پنج برابر قیمت قبلی باید هزینه شود، گفت: سرمایه از جیب ما خارج شده کوهی از ماشین آلات و ابزار روی دست ما مانده است و مواد اولیه ساخت و تولید جنس را نداریم.

وی افزود: بعد از راه‌اندازی سیستم ارز نیمایی در حوزه ماشین‌سازی کسی نتوانسته اجناس مود نیاز تولید را با ارز دولتی وارد کند.

مدیر بازرگانی مجموعه ماشین‌سازی دیانی، ۹۹ درصد مشکلات کشور را ناشی از سوء مدیریت عنوان کرد وافزود: متاسفانه در حوزه ماشین‌سازی، تخصیص ارز پیش بینی نشده است.

کد خبر 360944

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.