تولید فرش دستباف به یک‌دهم رسیده‌است/ هنر- صنعت فرش در حالت کُما است

یک فعال در حوزه فرش دستباف با اشاره به تاثیر منفی نوسانات نرخ ارز بر تولید فرش دستباف، گفت: امروز شرایط با گذشته تفاوت بسیاری دارد و متاسفانه کنش‌ها و واکنش‌های ارزی باعث شده تولید فرش دستباف به یک دهم برسد.

سیدمحمود نقیب‌زاده نایینی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، با بیان اینکه تمامی مصالح تولید فرش دستباف افزایش ناگهانیقیمت داشته، اظهار کرد: تولید نسبت به چهار یا پنج سال پیش یک‌دهم شده و متاسفانه تولید فرش دستباف در ایران چشم انداز خوبی ندارد.

وی افزود: برای مثال ابریشم به کیلویی یک‌میلیون و ۶۰۰ تا یک‌میلیون و ۸۰۰ هزارتومان رسیده، قیمت کرک درجه اعلایی که بتوان از آن فرش خوب تولید کرد بیش از ۱۰۰ هزار تومان شده است و دستمزد یک بافنده وارد با حداکثر مزدی که استادکار می‌تواند بدهد ۲۰ یا ۳۰ هزار تومان است که کفاف زندگی را نمی‌دهد، بنابراین تولید روبه نابودی رفته است.

این فعال در تولید فرش دستباف با اشاره به تعطیل شدن کارگاه متمرکزی که تحت نظر وی دراصفهان فعالیت داشته و تعطیلی کارگاه‌هایی در فریدن و روستاهای اطراف آن، گفت:  متاسفانه تعداد بافنده‌های این کارگاه‌ها از ۳۰۰ نفربه ۳۰ نفر کاهش یافته و کارگاه فریدن کاملا تعطیل شده است زیرا نه تولید توجیه اقتصادی دارد و نه بافنده حاضر است کار کند.

نقیب زاده افزود: فرش الان فقط مشتری عاشق می‌خواهد و مردم می‌خواهند سرمایه‌ای داشته باشند که بتوانند آن را به پول تبدیل کنند همچینین برای بیش از ۸۰ درصد جامعه، فرش اولویت هفتم  یا هشتم زندگی است.

وی در پاسخ به این سوال که چرا صادرات فرش دستباف باعث افزایش تولید آن نشده؟، اظهار کرد: صادرات به دلایل زیادی با مشکل مواجه شده است، متاسفانه تجار ایرانی فقط به فکر سود لحظه‌ای هستند و سال‌ها قبل برندِ فرش ایران را در دنیا نابود کردند.

تجار سودجو ایرانی بزرگترین ضربه را به فرش دستباف ایران زدند

این کارآفرین معلول با بیان اینکه تجار به جای اینکه فرش با کیفیت بخرند و در دنیا عرضه کنند با خرید فرش‌های بی کیفیت، این کالای با ارزش را در دنیا بی اعتبار جلوه دادند، گفت: فروش فرش‌های دوخفتی و بی‌گره، همچنین فرش‌هایی با رنگ تقلبی و تفاوت قائل نشدن بین فرش عالی و فرش بی کیفیت باعث شد تولیدکننده‌ها به تولید فرش بی کیفیت روی ‌آورده و این فرش‌ها علاوه بر رنگ دادن، خیلی زود تخریب شده و همین امر باعث کاهش خریداران فرش ایران شد.

نقیب زاده افرود: در دو، سه سال اخیر، بازاریابی به جای فرش دستباف برای فرش ماشینی به وجود آمده، به مشتری خارجی فقط قیمت گفته می‌شود و تفاوت دو فرش فقط از لحاظ قیمت مشخص می‌شود.

وی اضافه کرد: دلیل این اقدام تجار این است که روی فرش ماشینی می‌توانند ۳۰۰ درصد سود کنند اما روی فرش دستباف بیش از ۱۰ درصد نمی‌توانند سود کنند. تجار سودجو ایرانی بزرگترین ضربه را به فرش دستباف ایران زدند.

فعال حوزه تولید فرش دستباف با بیان اینکه مشتری خارجی نمی‌داند فرش دستباف با کیفیت شاید گران‌تر باشد اما با دوام است، گفت: فرش دستباف سرمایه‌ای است که قیمت آن همیشه همین مقدار است و مشتری خارجی نمی‌داند فرش ماشینی سرمایه نیست.

 وی افزود: چند سال دیگر همین وضعیت برای فرش ماشینی به وجود می‌آید و ما بازار را به ترکیه و بلژیک که فرش ماشینی تولید می‌کند می بازیم. امروز تجار به فکر سود خود هستند و بیشتر تولید کننده‌های کشور، فرش ماشینی به بازارهای آفریقا، آلمان، چین، اروپا و کانادا ارسال می‌کنند.

هنر- صنعت فرش سالها رو به مرگ بوده اما اکنون در حالت کما است

تولید کننده فرش دستباف دیگر دلیل کاهش صادرات این محصول را نوسانات نرخ ارز عنوان و افزود: یک  تاجر و بنکدار اروپایی که سال گذشته یک میلیون یورو خرید کرده، مثلا فرش اصفهان را ۱۰۰هزار یورو خریده، و قیمت آن فرش به  ۳۰هزار یورو رسیده روی هر فرش ۷۰هزار یورو ضرر داده‌است.

نقیب زاده ادامه داد:به دلیل تبلیغات سوء بر علیه ایران کالای ایرانی، بخش زیادی از فروش این کالا کاهش یافته بود و امروز با نوسانات نرخ ارز ارزش معنوی آن نیز در بین دوستداران این کالا از بین رفته است.

 وی تاکید کرد: برای اروپاییان مهم است کالایی که می‌خرند ارزش معنوی داشته و تبدیل به سرمایه شود، کاهش قابل توجه ارزش ریال باعث شده خریداران در خرید این کالا محتاط‌ ‌تر عمل کنند.

 تولید کننده فرش دستباف با بیان اینکه به غیر از این ما سلیقه روز را در کارهایمان در نظر نگرفته ایم، گفت: صادرات فرش دستباف وقتی که تیم قوی بیاید و یک زنجیره محکم از خانه مصرف کننده تا خانه تولید کننده ایرانی درست کند، سلیقه خریدار و نحوه تولید را مدیریت کند، می‌تواند موفق باشد.

نقیب زاده افزود: هنر- صنعت فرش سالها رو به مرگ بوده اما اکنون در حالت کماست هر وقت که نسخه ای برای درمان همه مشکلاتمان نوشته شد، مشکل فرش نیز حل خواهد شد.

کد خبر 360929

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.