۲۰ آذر ۱۳۹۷ - ۱۶:۰۶
دلایل انحراف چشم کودکان

متخصص چشم و فوق تخصص قرنیه در خصوص روش‌های درمان تنبلی چشم در کودکان گفت: درمان با انجام غربالگری هایی است که در سنین سه و پنج و شش سالگی و بعد از آن در دوران مدرسه انجام می شود و به سادگی می‌توان عیوب انکساری چشم کودکان را تشخیص داد.

احمدرضا خلیلیان در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا با اشاره به اینکه تنبلی چشم در دوران کودکی یکی از شایع‌ترین علل کاهش دید است، اظهار کرد: سیستم بینایی انسان تا سن هشت و ۹ سالگی در حال تکامل است و در این سنین به بلوغ  می‌رسد.

وی اضافه کرد: اگر به هر علتی در این محدود سنی بحرانی یعنی از نوزادی تا سن هشت و ۹ سالگی چشم‌ها نتوانند اطلاعات تصویری واضحی را به مغز مخابره کنند آن قسمت از مغز که مربوط به چشم راست است تکامل پیدا نمی‌کند و بعد از سن هشت و ۹ سالگی در همان حالت باقی می‌ماند و تنبلی چشم (آنوبولین پیا) اتفاق می افتد.

خلیلیان با بیان اینکه سه علت موجب بروز تنبلی چشم در این سنین می‌شود، افزود: شایع‌ترین علت تنبلی چشم در کودکان در محدوده سنی بحرانی از بدو تولد تا ۸ یا ۹ سالگی است که عیوب انکساری اصلاح نشده و یا نیاز کودکان به عینک به هر علتی برطرف نشده و عینک  برای او تجویز نمی‌شود.

متخصص چشم و فوق تخصص قرنیه با اشاره به اینکه انحراف چشم دومین علت تنبلی چشم در کودکان است، اظهار کرد:  وقتی که چشم‌ها همسویی کافی با هم ندارند و یک یا هر دو چشم دچار انحراف شود، چشمی که بیشتر دچار انحراف است به طور یقین تصویر واضحی را نمی‌تواند به مغزمخابره کند و در نتیجه آن قسمت از مغز که مسئول پردازش اطلاعات چشم است تکامل کافی پیدا نمی‌کند و آن چشم دچار انحراف شده و تنبل باقی می‌ماند.

خلیلیان در خصوص شدیدترین نوع انحراف چشم کودکان، اظهار کرد: کودکان دارای افتادگی پلک یا نوزادی که دچارآب مروارید مادر زادی است و کدورت عدسی دارد و چشم نمی‌تواند نور خوبی را از خود عبور دهد و یا یک لکه‌ای روی قرنیه دارد از شدیدترین نوع انحراف چشم رنج می‌برد چرا که در این شرایط ونور کافی اصلاً وارد سیستم جشم نمی‌شود و مغز تصویری را دریافت نمی‌کند و در نتیجه کودک دچار تنبلی چشم می‌شود.

وی تصریح کرد: درمان تنبلی چشم و افتادگی پلک امری الزامی است و باید در حداقل زمان ممکن انجام شود.

متخصص چشم و فوق تخصص قرنیه سومین علت تنبلی چشم را علل محرومیتی دانست و گفت: در این موارد مانعی در مسیر ورود اطلاعات نور به یک یا هر دو چشم وجود داشته و چشم نمی‌تواند تصویر واضحی را مخابره کند.

وی با اشاره به روش‌های درمان تنبلی چشم در کودکان، اظهار کرد: درمان با انجام غربالگری‌هایی در سنین کودکی معمولاً در سه و پنج و شش سالگی و بعد از آن در دوران مدرسه هر سال انجام می‌شود و با این روش‌های غربالگری به سادگی می‌توان عیوب انکساری چشم کودکان را تشخیص داد و با تجویز یک عینک ساده از ایجاد تنبلی چشم جلوگیری کنیم.

خلیلیان خاطرنشان کرد: درمان انحراف چشم می‌تواند با استفاده از ابزارهایی مثل عینک و یا عینک‌های مخصوص منشور دار و یا در نهایت جراحی باشد.

کد خبر 360866

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.