مراسم‌های لاکچری باعث دوری افراد از هم می‌شود

یک روانشناس و خانواده‌درمانگر گفت: تمام مراسمات باید به سادگی برگزار شود اما امروز برخی رسوم را برای متفرق کردن خویشاوندان برگزار می‌کنند مانند رسم دیدن جهیزیه که به نوعی این رسم فلسفه اصلی مثبت خود را از دست داده است.

احمد پدرام در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا در خصوص بدعت‌های نو و بی‌محتوا اظهار کرد: امروزه برخی بدعت‌های نو بی‌محتوا است و نه فقط کارآیی ندارد بلکه به هویت افراد آسیب می‌زند یا حتی ناشی از بی‌هویتی برخی افراد است.

این روانشناس با تاکید بر اینکه نوآوری با مدگرایی فرق دارد، افزود: نوآوری با زیباشناسی فرق دارد و این مدها و رسوم بی‌محتوا گاهی اوقات به خاطر انجام کار جدید عرضه می‌شود که باید به حاشیه‌ها و مضرات آن توجه کرد.

وی با اشاره به نمونه‌های عینی این موضوع تصریح کرد: متاسفانه دعوت افراد به مراسم با تم‌های مختلف باب شده است که خانواده دعوت شده را ملزم یا موظف به انجام هزینه اضافی می‌کنند.

این روانشناس با انتقاد از رسوم بی‌محتوا تصریح کرد: در اینجا باید گفت این چه آیینی است و چقدر می‌تواند مفید باشد!  قطعاً بی‌ارزشی درونی باعث توجه افراد تنها به ظواهر زندگی می‌شود.

پدرام با اشاره به اینکه ایجاد سنت‌های جدید به این معنا ارزشی ندارد، اظهار کرد: بهتر است در جشن‌های تولد هدیه دادن کتاب را رسم کرد و ببینیم ایجاد چنین رسوم مفیدی چقدر می‌تواند تاثیرگذار باشد تا اینکه تاکید به لباس نو یا مد روز در مراسمات مختلف باشد.

این خانواده‌درمانگر با بیان اینکه به طور قطع هر مدی زیبا نیست، افزود: باید به عنوان یک انسان فرق زیبایی را با مد بدانیم، مد آن چیزی است که در جامعه توسط شرکتهای تبلیغاتی به افراد القا می‌شود اما زیبایی بر اساس طبع درونی انسان‌ها شکل گرفته است.

پدرام با تاکید بر اینکه باید از رسم شدن آیین‌های جدید بی‌محتوا جلوگیری کرد، گفت: باید رسوم دست‌وپاگیر بی‌مورد را حذف کنیم. مناسبت‌ها بهانه‌ای هستند برای دور هم بودن اما اگر به چشم و همچشمی، مقایسه و حسرت برای خانواده‌ها در این اوضاع تلخ اقتصادی تبدیل شوند قطعا این جایز نیست.

این روانشناس رسوم را برای دور هم جمع شدن مهم دانست و اظهار کرد: تمام مراسمات باید به سادگی برگزار شود اما امروز برخی رسوم را برای متفرق کردن فامیل برگزار می‌کنند مانند رسم جهیزیه دیدن که به نوعی این رسم فلسفه اصلی مثبت خود را از دست داده است.

به روز بودن و زیبایی‌شناسی را با مد شدن اشتباه گرفته‌ایم

وی با بیان اینکه به روز بودن و زیبایی‌شناسی را با مد شدن اشتباه گرفته‌ایم، تصریح کرد: متاسفانه برخی افراد، بدون مارک وجود ندارند و خودشان را پشت مارک لباس‌هایشان پنهان می‌کنند البته نباید اشتباه کرد برخی افراد مارک‌ها را به دلیل کارآیی‌شان استفاده می‌کنند و این اشکالی ندارد.

پدرام ارزش‌های یک انسان را به خودشکوفایی، اعتماد به نفس و روابط سالم و مثبت او مرتبط دانست و گفت: این رسم و رسومات کاذب مزاحم نزدیک شدن افراد به یکدیگر است چرا که مدام نگران قضاوت‌های دیگران در مورد خود هستند.

این روانشناس خانواده برخی رسوم مانند خواستگاری را مفید دانست و گفت: برخی جوانان می‌خواهند همسر آینده شان را خودشان انتخاب کنند در حالی که انتخاب فردی مانند یک تحقیق فردی است که چندان معتبر نیست و امکان خطا دارد اما وقتی چند نفر بر روی یک موضوع تحقیق می‌کنند بار محتوایی آن بهتر است و اگر خواستگاری را هم به همین نحو نگاه کنیم که چند نفر از دریچه‌های مختلفی به دختر و پسر نگاه می‌کنند قطعا شناخت بهتری حاصل می‌شود و رسم خواستگاری طی قرن‌ها نشان داده که به عنوان یک رسم خوب برای جمع‌آوری اطلاعات بیشتر یک رسم مفید است.

پدرام با انتقاد از جشن‌های لاکچری تصریح کرد: در مورد مراسم عروسی، جشن خوب است اما وقتی سال‌ها باید برای هزینه‌های بی‌مورد آن به زحمت افتاد قطعا در اینجا شادی به اسراف تبدیل شده است و ما مخالف مراسم و همه مقوله‌های آن نیستیم اما باید حدود آن و قناعت را درنظر داشت.

این روانشناس با بیان اینکه عشق به همسر پایدار است، افزود: اوج عشق به فرزند جدایی است و اگر پدر و مادر بالغی داشته باشیم باید بپذیرند که لازم است به بچه‌ها پر و بال داد تا به سمت زندگی خود بروند اما اوج عشق به همسر وصل است و تا آخر عمر این موضوع هر لحظه بیشتر می‌شود و مانند عشق به خدا که همیشه با گذشت زمان و آگاهی بیشتر به او نزدیکتر می‌شویم.

پدرام با تاکید بر اینکه کارایی برخی رسوم مفید را جامعه‌شناسان و روانشناسان اجتماعی تایید کرده‌اند، خاطرنشان کرد: نگرانی ما درباره ابداع رسوم بی‌محتوا است که نگرانی اصلی در اینجاست که تفاوت زیبایی با مد را ندانیم و هر چیزی که دیدیم به دلیل اینکه همه استفاده می‌کنند یا آن کار را انجام می‌دهند نباید انجام داد و باید مستقل‌تر، اصیل تر و اندیشمندانه‌تر عمل کنیم تا گرمای ارتباطی بیشتری در فامیل و اطرافیان خود حس کنیم.

کد خبر 360854

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.