اعتراض ها سراسر فرانسه را فرا گرفت

اعتراض مخالفان سیاست‌های دولت فرانسه در دومین شنبه سیاه، تا پاسی از شب در پایتخت و برخی شهر ها ادامه داشت.

به گزارش ایمنا و به نقل از پایگاه اطلاع رسانی شبکه خبر، این تظاهرات در حالی برگزار شد که وجود یکصد هزار پلیس و ژاندارم با تجهیزات زرهی، خیابانهای فرانسه به ویژه پایتخت را به پادگان تبدیل کرده بود. همچون روزهای قبل اعتراض‌ها با حمله پلیس به  خشونت کشیده شد. معترضان در پاریس شعار "مکرون استعفا استعفا" سر می دادند.

در شهرهای دیگر هم مخالفان اعتراض خود را به گوش الیزه نشینان رساندند. بنابر اعلام وزارت کشور فرانسه ۱۵۰۰ نفر زخمی و بازداشت شده که از این تعداد حدود هزار نفر روانه زندان شده اند. چند خبرنگار هم بر اثر اصابت گلوله های پلاستیکی زخمی  شدند.

وزیر کشور فرانسه گفت: نیروهای امنیتی همچنان در پاریس و دیگر مناطق فرانسه حضور خواهند داشت. رییس جمهور فرانسه از عملکرد پلیس ضدشورش و ژاندارم ها دفاع کرد.

قرار است احزاب مخالف دولت در مجلس فردا مکرون را استیضاح کنند. نخست وزیر فرانسه پس از نشست با مقامات امنیتی بر  ادامه گفتگو میان دولت و معترضان تاکید کرد. مخالفت ها با سیاستهای دولت مکرون از ۲۶ آبان  آغاز شد و تاکنون  پنج کشته برجا گذاشته است.

با گسترش مخالفت ها دولت وادار شد از موضع خود درخصوص افزایش مالیات بر سوخت عقب نشینی کند.

اعتراض جنبش ضد سرمایه‌داری فرانسه به دیگر کشورهای اروپایی از جمله هلند و بلژیک گسترش یافته است. در هلند تظاهرکنندگان در شهرهای مختلف کناره‌گیری نخست‌وزیر و خروج کشورشان از اتحادیه اروپا را خواستار شدند. با گسترش اعتراضات پلیس راه‌های منتهی به ساختمان پارلمان و دفتر نخست‌وزیری را مسدود کرد.

کد خبر 360826

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.