تشخیص آلزایمر به کمک یک آزمایش خون ساده

محققان به تازگی شیوه جدیدی برای تشخیص آلزایمر کشف کرده‌اند که علائم زیستی بیماری را قبل از بروز نشانه‌های آشکار آن شناسایی می‌کند.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، آلزایمر یکی از بیماری‌هایی است که ممکن است تشخیص آن برای پزشکان، قبل از شروع نشانه‌های واضح بیماری اندکی دشوار به نظر برسد. آزمایشات کنونی تشخیص آلزایمر نیز پیچیده و گرانقیمت است. اما خبر خوب اینکه محققان به تازگی توانسته‌اند به کمک یک آزمایش خون ساده این بیماری را بموقع در فرد شناسایی کنند.

روش‌هایی که اکنون برای شناسایی این بیماری وجود دارد شامل ام آر آی و سیتی اسکن است که به پزشکان کمک می‌کند تا از مواردی که باعث بروز نشانه‌های مشابه آلزایمر می‌شود، جلوگیری کنند. راه دیگر برای تشخیص آلزایمر، جمع آوری مایع مغزی نخاعی و دنبال کردن علائم زیستی این بیماری است. این شیوه دقیق‌ترین آزمایش است، اما مسئله، پرهزینه و تهاجمی بودن اینگونه آزمایش است.

از این رو محققان دانشگاه بریگام (Brigham) و بیمارستان زنان در بوستون یک آزمایش خون ساده برای تشخیص بیماری آلزایمر یافتند که هدف از آن کشف یک روش دقیق، مقرون به صرفه و مطلوب است. در روش جدید علائم زیستی آلزایمر قبل از بروز نشانه‌های آشکار بیماری، شناسایی می‌شوند.

یکی از علائم آلزایمر و سایر اختلالات مربوط به زوال عقل، تشکیل پلاک‌های سمی در مغز است که بعضی از آن‌ها به علت افزایش پروتئین "tau" صورت می‌گیرند. این پروتئین‌ها از مولکول‌هایی با خواص مختلف ساخته شده‌اند. در بررسی‌های انجام گرفته، محققان یک روش جدید برای شناسایی زیرمجموعه‌های خاصی از مولکول‌های tau کشف کرده‌اند که در سطوح بالای بیماری آلزایمر ظاهر می‌شوند.

همچنین محققان روش‌هایی برای تشخیص مولکول‌های tau در خون و مایع مغزی نخاعی افراد کشف کرده اند و این روش‌ها را در نمونه‌های پلاسما و مایع مغزی نخاعی شرکت کنندگان در دو گروه ۶۵ و ۸۶ نفری مورد آزمایش قرار دادند.

به گفته محققان این آزمایش خون می‌تواند جایگزین آزمایش مایع مغزی نخاعی و تصویربرداری مغزی شود. اما برای تایید درستی و جوابگو بودن آن باید آزمایشات زیادتری بر روی افراد بیشتر صورت گیرد.

کد خبر 360811

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.