بخش کشاوزی در سیاست‌های اقتصادی مظلوم واقع شده است

رئیس اتاق بازرگانی ایران تاکید کرد: بخش کشاورزی در سیاست‌های اقتصادی کشور کاملاً مظلوم واقع‌شده به طوری که در بخش تسهیلات بانکی، سهم مانده تسهیلات بانک‌ها و مؤسسات اعتباری در بخش کشاورزی در سال ۸۵، ۱۴.۸ درصد بوده و این رقم در سال ۹۲ به ۱۰.۴ و در سال ۹۴ به ۸.۸ درصد رسیده است.

به گزارش ایمنا به نقل از پایگاه خبری اتاق ایران، غلامحسین شافعی اظهار کرد: قانون بهبود مستمر محیط کسب‌وکار حاصل تلاش مجدانه مجلس بود و کاری که در این ارتباط انجام شد، بسیار اثرگذار بود. در اجرای بند الف تبصره ماده یک این قانون، اتاق وظیفه‌ای جدید پیدا کرد تا کشاورزی، آب، منابع طبیعی و صنایع غذایی را در اولویت برنامه‌های خود قرار دهد.

شافعی با اشاره به تمام اقداماتی که در حوزه آب انجام شده، تصریح کرد: درباره کشاورزی و آب هنوز نیازمند فعالیت‌های فوق‌العاده هستیم و به دلیل عقب‌ماندگی فعالیت در این بخش، فکر می‌کنیم بیش ‌از پیش باید برای جبران مافات عقب‌ماندگی‌ها اقدام شود.

وی به ارائه نکاتی درباره وضعیت کشاورزی کشور پرداخت و گفت: برخلاف ادعایی که می‌شود، در سیاست‌های اقتصادی کشور در طول سال‌های گذشته، بخش کشاورزی کاملاً مظلوم واقع‌شده و سیاست‌های کلی دولت نیز بر این امر صحه می‌گذارد.

رییس اتاق ایران ادامه داد: در تدوین اقتصاد کلان نیز سهم شاغلان ده‌ساله و بیشتر از ده سال بخش کشاورزی در سال ۳۵، ۵۶.۳ درصد از اشتغال کشور بود حال آنکه این رقم در سال ۹۵ به ۱۸ درصد رسیده و بدین ترتیب می‌توان مسئله میزان مهاجرت روستاییان به شهرها و افزایش مشکلات حاشیه‌نشینی شهرها را ناشی از سیاست‌های کلان کشاورزی و رونق اقتصاد روستا دید.

وی درباره استفاده بهینه از منابع محدود آبی در کشور گفت: برای استفاده بهینه در سال‌های گذشته فعالیت‌های خوبی انجام گرفته اما هنوز جایگاه خوبی نداریم.

شافعی افزود: زمین‌های تجهیز شده برای زراعت آبی در ایران ۹ میلیون و ۶۰۰ هزار هکتار است و میزان صادرات محصولات کشاورزی ایران ۶ میلیارد و ۴۰۰ میلیون دلار، این در حالی است که کشور ترکیه با پنج میلیون و ۲۱۵ هزار هکتار زمین تجهیز شده ۱۶.۶ میلیارد دلار صادرات کشاورزی دارد؛ کره جنوبی با ۷۵۳ هزار هکتار زمین، ۱۱.۲ میلیارد دلار صادرات انجام می‌دهد؛ مالزی با ۳۸۰ هزار هکتار زمین ۲۵.۵ میلیارد دلار صادرات محصولات کشاورزی دارد.

رییس اتاق بازرگانی ایران اضافه کرد: بنابراین به‌رغم تلاش‌های انجام شده، در مقایسه با سایر مناطق هنوز عقب‌ماندگی زیادی داریم و تجهیز بخش‌های کشاورزی به منابع به‌ویژه در بودجه کشور اهمیت بیشتری می‌یابد.

بهره‌وری آب در بخش کشاورزی از ۳۶ به ۴۴ درصد رسیده‌است

معاون توسعه بازرگانی و صنایع کشاورزی وزارت جهاد کشاورزی نیز نیز با اشاره به اهمیت ارزش‌افزوده ناشی از تولیدات کشاورزی در اقتصاد کشور گفت: بحث تولید و کسب‌وکار کشاورزی در تمام دنیا مطرح است؛ در کشور امریکا نقش تولیدات کشاورزی در ارزش ناخالص داخلی یک درصد است اما نقش کسب‌وکار کشاورزی در ارزش‌افزوده این کشور ۱۳ درصد است.

علی‌اکبر مهرفرد افزود: در ایران تولید کشاورزی ۱۰ تا ۱۲ درصد است اما کسب‌وکار کشاورزی ۳۲.۵ درصد از ارزش‌افزوده را شامل می‌شود.

وی رویکرد وزارت جهاد کشاورزی را توجه به کسب‌وکارهای کشاورزی خواند و اضافه کرد: اشتغال در ده بسته تعریف و پیش‌بینی شده که یکی از آن‌ها گلخانه‌ها است؛ بر این اساس، سالانه۲۵۰۰ هکتار گلخانه باید در کشور ایجاد شود.

مهرفرد ادامه داد: هم‌اکنون ۱۳ هزار و۵۰۰ هکتار سطح کشت گلخانه‌ای در کشور وجود دارد که این رقم تا پایان امسال به ۱۵ هزار هکتار خواهد رسید، هر گلخانه، اشتغال‌زایی برای ۱۰ نفر را به دنبال دارد و دو هزار و ۵۰۰ هکتار گلخانه، ۲۵ هزار شغل ایجاد می‌کند، ضمن اینکه با توسعه گلخانه از آب‌بَری محصولات نیز کاسته می‌شود.

مهر فرد اظهار کرد: باید به این نکته توجه داشت که منظور از اشتغال در بخش کشاورزی به این معنی نیست که به‌صورت سنتی زمین و محصول جدید ایجاد کنیم؛ درواقع، در کسب‌وکارهای نوین کشاورزی اشتغال افزایش می‌یابد و در بخش سنتی اشتغال کم می‌شود.

وی افزود: امروز در بحث مکانیزاسیون کشاورزی پیشرفت‌هایی داشته‌ایم و ۷۵ درصد شالی‌ها با ماشین برداشت می‌شود. اما در برخی زمینه‌های کسب‌وکار کشاورزی، حلقه‌های واسطی وجود دارد که کسب‌وکار را دچار نقصان می‌کند.

وی ادامه داد: با سرمایه‌گذاری در بخش آب‌وخاک در سال‌های اخیر، بهره‌وری آب از ۳۶ درصد به ۴۴ درصد رسیده است.

کد خبر 360802

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.