خود مراقبتی جنسی به دانش‌آموزان آموزش داده شود

یک دکترای روانشناسی گفت: بُعد آموزش درباره خود مراقبتی جنسی و آگاهی دادن به دانش‌آموزان در اکثریت مدارس نادیده گرفته شده و کم رنگ است و این امر باید مورد توجه قرار گیرد.

احسان شاه پیری در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا با بیان اینکه تجاوز یکی از مهم‌ترین خط قرمزهای جامعه است، اظهار کرد: این آسیب جزء آسیب‌های روانشناختی، اخلاقی، اجتماعی و فرهنگی است و همه ابعاد را در بر می‌گیرد و باید خانواده‌ها، دانش‌آموزان، مسئولان آموزش و پرورش و نهادهای فرهنگی نسبت به آن توجه ویژه داشته باشند.

وی با بیان اینکه گفت‌وگو درباره مسائل جنسی یکی از تابوهای جامعه است، ادامه داد: در این زمینه باید اجازه گفت‌وگو با فرزندان داده شود هر چند  اکثر خانواده‌ها نمی‌دانند در چنین موقعیت‌هایی چگونه رفتار کنند و در اغلب موارد احساس شرم و نگرانی کرده و موضوع را تغییر می‌دهند.

این دکترای روانشناس خاطر نشان کرد: خانواده‌ها باید بدانند در هر موقعیتی و در برابر پاسخ به سوال کودکان چه واکنش‌هایی را نشان دهند چرا که قطعاً شروع آسیب‌ها از پاسخ نگرفتن سوالات کودکان آغاز می‌شود.

وی با تاکید بر اینکه پرداختن به همه مسائل مربوط به این موضوع اهمیت ویژه ای دارد، اضافه کرد: مسئولان مدرسه نباید در زمینه‌های مختلف نگاه خوش بینانه به مسائل داشته باشند چرا که امنیت دانش آموزان در همه ابعاد بر عهده آن‌ها است.

شاه پیری با بیان اینکه خانواده‌ها و مسئولان آموزش و پرورش باید به دنبال پیشگیری از اتفاقاتی مانند تجاوز به کودکان و نوجوانان باشند، ادامه داد: ارایه آموزش‌های خودمراقبتی از مهم‌ترین اقداماتی است که  باید در دستور کار قرار گیرد چرا که آموزش پس از وقوع اتفاقات ناگوار نوش داروی پس از مرگ سهراب است و فایده‌ای ندارد.

وی تصریح کرد: بُعد آموزش درباره خود مراقبتی جنسی و آگاهی دادن به دانش‌آموزان در اکثریت مدارس نادیده گرفته شده و کم رنگ است.

شاه پیری ادامه داد: بسیاری از خانواده‌ها و مسئولان مدارس آگاهی دادن در مورد خود مراقبتی جنسی و آموزش تربیت جنسی  را با آموزش مسائل جنسی یکی می دانند در صورتی که این دو موضوع کاملا باهم متفاوت است و همه مخالف آموزش مسائل جنسی به دانش آموزان ابتدایی هستند و این مسئله کاملا اشتباه است اما آگاهی دادن در مورد خود مراقبتی جنسی مسئله ای مهم و ضروری است و درصد بالایی از تجاوزهای جنسی را کاهش خواهد داد.

این دکترای روانشناسی با تاکید بر اینکه تحقیقات نشان داده افرادی که به کودکان تجاوز می کنند، احتمالا در کودکی یا نوجوانی مورد اذیت وآزار جنسی قرار گرفته اند و خودشان هم قربانی این اتفاق بوده اند، گفت: باید توجه داشت که آموزش خودمراقبتی به کودکان نیز درست باشد تا بتوانند در مواقع خطر واکنش‌های درستی را انجام دهند.

وی گفت:با توجه به اینکه مسائل جنسی از دیر باز بوده و خواهد بود، بهتر است آموزش‌های خود مراقبتی جنسی حداقل از سن پنج سالگی شروع شود و برای هر سنی متناسب با شرایط و ویژگی‌های خاص خودش انجام شود.

شاه‌پیری تاکید کرد: نقش رسانه‌ها در خصوص آموزش‌های خودمراقبتی نباید نادیده گرفته شود هر چند اخیراً و با توجه به اتفاقاتی که در جامعه روی داده و رسانه‌ای شده است مسئولان به این باور نزدیک شده‌اند که آموزش‌های خودمراقبتی امری الزامی است و باید برای جلوگیری از تکرار آسیب‌های اجتماعی این موضوع را مورد توجه قرار دهند.

کد خبر 360800

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.