کتمان اخبار دردی را دوا نمی‌کند

آسیب‌شناس اجتماعی گفت: اخبار مربوط به اتفاقات اخیر در یکی از مدارس اصفهان باید به صورت شفاف به مردم داده شود.

کورش محمدی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، درخصوص اخبار منتشر شده مبنی بر تجاوز به چند دانش‌آموز در یکی از مدارس ناحیه۴ اصفهان، اظهار کرد: در تمام دنیا ممکن است افرادی حضور داشته باشند که از ایمنی رفتار بالایی برخوردار نباشند و نمی‌توان این جمعیت کوچک را به تمام جامعه تعمیم داد بنابراین اگر خبر این اتفاق صحت داشته باشد، وظیفه دستگاه‌های مربوطه روشن سازی در خصوص آن است تا از این طریق از آبروی نظام آموزشی و افراد دلسوزی که در آن حضور دارند، دفاع کند.

وی با بیان اینکه اخبار مربوط به اتفاقات اخیر باید به صورت شفاف به مردم داده شود، افزود: هنوز این اقدام از طریق آموزش و پرورش و دیگر نهادها اتفاق نیفتاده و مشخص نیست این اتفاق تأیید می‌شود یا نه.

رییس کمیسیون اجتماعی و محیط زیست شورای شهر اصفهان با اشاره به تجمع برخی از والدین دانش‌آموزان در مقابل مدرسه، ادامه داد: زمانی که این اطلاع‌رسانی صورت نگیرد، مردم مخصوصاً والدین این دانش‌آموزان به جای رجوع به منابع رسمی و قابل اعتماد، به منابع غیررسمی روی می‌آورند که سبب ایجاد ناامنی روانی درمیان آن‌ها شده و بر مبنای همین شایعات در برابر مدرسه تجمع کنند.

وی با تاکید بر اینکه کتمان اخبار و سرپوش گذاشتن بر آن دردی را دوا نمی‌کند، تصریح کرد: آموزش و پرورش علاوه بر اطلاع‌رسانی صحیح و برخورد جدی با کسانی که در این زمینه مقصر هستند، باید آسیب شناسی مناسبی انجام دهد تا مشخص شود ضعف و کم کاری نظام تعلیم و تربیت ریشه در کجا دارد.

محمدی با اشاره به لزوم تصمیم‌گیری منطقی، اصولی و صادقانه توسط نهاهای مختلف، اضافه کرد: در این شرایط باید از اقدامات هیجانی قضایی و انتظامی با چند نفر جلوگیری کرد زیرا برخورد انضباطی با تعداد محدودی از افراد آسیب را حل نخواهد کرد.

وی با بیان به اینکه اگر در یک محیط آموزشی فردی دچار خطای اخلاقی شده، نباید به سایر عوامل مدرسه تعمیم داده شود، گفت: نباید اشتباهات هیجانی گذشته را تکرار کنیم چون که اینگونه رفتارها در شرایط حاضر مناسب جامعه ما نیست؛ نمونه آن را در یکی از مدارس تهران شاهد بودیم که برخورد هیجانی که اتفاق افتاد، نتیجه‌ای در بر نداشت.

فرصت‌های کارشناسی را از جامعه نگیریم

مشاور رییس سازمان بهزیستی اصفهان تاکید کرد: کسی مخالف برخورد با چنین رفتارهایی نیست اما پیش از آنکه برخوردی صورت پذیرد، نباید اجازه دهیم فرصت‌های کارشناسی از جامعه گرفته شود و از واکاوی درباره ریشه این ماجرا غافل شویم.

وی درخصوص گزینش کادر مناسب آموزشی برای مدارس نیز اظهار کرد: زمانی که آموزش و پرورش برای استخدام فرهنگیان، سلامت روان و سلامت اخلاق آنان را مدنظر گرفته و بررسی‌های بالینی انجام دهد، کمتر شاهد خطاهای اخلاقی خواهیم بود که جامعه را درگیر فضای تلخ کند؛ بدین صورت با پیشگیری مناسب، از تکرار و تداوم این حوادث جلوگیری می‌شود.

کد خبر 360733

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.