بازگشت جلیقه زردها به زور آزمایی خیابانی در فرانسه

معترضان پرشمار فرانسوی امروز بار دیگر «جلیقه های زرد» به تن می کنند و عزم آن دارند تا یک روز پرخبر را در تعطیلات آخر هفته رقم زده و قدرت حرکت اعتراضی خود را در میان حلقه امنیتی ۸۹ هزار افسر پلیس به رخ دولت امانوئل مکرون، رییس جمهوری فرانسه بکشند.

به گزارش ایمنا، دانش آموزان دبیرستانی معترض به وضعیت آموزشی پیشتاز اعتراض های امروز خواهند بود و بازنشستگان، روستائیان و کارگران نیز برای تکمیل پروژه ضددولتی سایر ارکان تظاهرات در پاریس و شهرهای دیگر فرانسه را تشکیل خواهند داد.

پیش بینی می شود که تظاهرات شنبه دبیرستانی‌ها در میدان جمهوری پاریس شدیدترین اعتراضات محصلان پس از اعتراضات دانشجویی ۱۹۶۸ باشد که برای مطالبه اصلاح دانشگاه‌ها شکل گرفت. روز جمعه کارگران معترض دست به تظاهرات زده و شیشه ها و ویترین های مغازه ها را شکستند که این، خبر از آمدن توفانی بزرگ در روز شنبه می داد.

انتشارتصاویر ویدیویی تازه از بازداشت چند دانش آموز دبیرستان انگیزه زیادی به معترضان داده است تا روز شنبه صف‌های طولانی اعتراضی علیه دولت تشکیل دهند. این تصاویر دانش آموزانی را درشهر کوچک «مانت لا ژولی» نشان می دهد که در میان گِل زانو زده و دستانشان را پشت سرشان گذاشته اند و گروهی از نیروهای پلیس نقاب پوش آنها را احاطه کرده اند.

این تصاویر که در شبکه های اجتماعی بازتاب گسترده ای داشته و اتحادیه تجاری و احزاب چپ افراطی رابر آن داشته است تا پلیس را به خشونت علیه معترضان متهم کنند. «کریستوف کاستانر»، وزیر کشور فرانسه گفته ۱۵۱ نفر که بعضی از آنها سلاح داشتند، در مانت لا ژولی بازداشت شده اند. کاستانر گفته که جنبش جلیقه زردها «هیولایی ایجاد کرده» و پلیس خشونت را تحمل نخواهد کرد. او نسبت به نفوذ«رادیکال‌ها»در اعتراض‌ها هشدار داد. ضددولتی ها نظر دیگری دارند و افرادی مانند «فیلیپ مارتینز» دبیرکل اتحادیه تجاری CGT می گویند: نباید بچه‌ها را کتک کاری کرد.
اعتراضات ضددولتی ۱۷ نوامبر (۲۶ آبان) و در اعتراض به افزایش مالیات سوخت آغاز شد که تاکنون چهار کشته برجای گذاشته است. جنبشی که «جلیقه زردها» معروف شده است توانست دولت را وادار به عقب نشینی کند. قرار بود دولت در سال آینده میلادی مالیات سوخت را افزایش دهد. در پی اعتراضات این طرح لغو شد که یک تغییر موضع بزرگ در دولت مکرون به شمار می آید. این تغییر موضع چهار میلیارد یورو هزینه روی دست دولت مکرون می گذارد.

برخی گروه ها گفته اند با عقب نشینی دولت در برخی حوزه ها نیازی به ادامه تظاهرات نیست. دو اتحادیه کامیونداران فرانسه CGT و FO اعتصاب خود را لغو کرده و گفتند از آنجایی که دولت مکرون طرح افزایش ساعات اضافه کاری را ملغی کرده است، اعتصاب بلاموضوع است. جنبش جلیقه زردها هم ماهیت متغییر نمایان کرده و یکی از شاخه های این جنبش به نام «جلیقه زردهای آزاد» از معترضان خواسته که برای حضور در تظاهرات به پاریس نروند، اما از مکرون به دلیل امتناع از مذاکره مستقیم با نمایندگان معترضان انتقاد کرده است.

با این حال مطالبات دیگری برجای مانده است که خبر از تشدید تلاش های ضددولتی می دهد؛ مطالبات دانش آموزانی که خواهان تغییر در برخی آزمون های دبیرستان ها هستند؛ خواسته های بازنشستگان برای افزایش مستمری؛ درخواست کارگران برای افزایش حداقل حقوق و افزایش حقوق و دستمزدها. روستائیان نیز انرژی ارزان تری می خواهند چون می گویند بیشتر از شهری‌ها به سوخت نیاز دارند. گروهی دیگر هم خواهان استعفای دولت مکرون هستند.

تدابیر امنیتی

نیروهای امنیتی ماموریت یافته اند برای تامین امنیت در خیابان‌ها حاضر شوند. پلیس در آستانه تظاهرات روز شنبه حدود ۸۹ هزار نفر از نیروهای خود را در شهرهای مختلف فرانسه مستقر خواهد کرد که هشت هزار نفر آنها در پاریس خواهند بود. حضور امنیتی‌های فرانسوی لزوما به تامین امنیت منجر نمی شود. حدود ۶۵ هزار نیروی پلیس مامور تامین امنیت در دو روز آخر هفته گذشته شده بودند، اما درگیری با معترضان منجر به زخمی شدن بیش از ۱۳۱ نفر و بازداشت بیش از چهارصد نفر دیگر فقط در پاریس شد.

منبع:ایرنا

کد خبر 360722

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.