ایران رتبه نخست جهان برای هدر دادن آب و خاک است

رییس سازمان محیط زیست با بیان اینکه در سال‌های گذشته منابع درازمدت را در نظر نگرفته‌ایم، گفت: در حال حاضر ایران رتبه نخست جهان را برای هدر دادن آب و خاک دارد.

به گزارش ایمنا، عیسی کلانتری در مراسم اختتامیه جشنواره آب و خاک با بیان اینکه این سرزمین نزدیک به هفت هزار سال سابقه تمدن دارد و شاید ما ثروتمندترین نسل تا به حال بوده‌ایم اما این حق را به خود داده‌ایم تا منابع را هدر دهیم، اظهار کرد: متاسفانه تنها سازمانی که باید از نسل‌های آینده حفاظت کند سازمان محیط زیست است که یکی از ضعیف‌ترین سازمان‌ها در کشور است.

وی ادامه داد: در سال‌های گذشته منابع درازمدت را در نظر نگرفته ایم و به همین دلیل در حال حاضر ایران رتبه نخست جهان را برای هدر دادن آب و خاک دارد.

کلانتری گفت: گوشت تولیدی عشایر در برابر فرسایش خاک و از بین رفتن پوشش گیاهی و جنگل‌ها ۱۰ ها برابر گرانتر از قیمت جهانی است.

رییس سازمان محیط زیست افزود: اضافه برداشت سالیانه ما از آب‌های زیرزمینی بسیار بالاست و استفاده از فناوری‌ های روز را علیه پوشش گیاهی و خاکی استفاده کرده‌ایم و امروز فرسایش خاک ما بیش از ۱.۲ کیلومتر مربع در سال است.

وی اضافه کرد: امروز استان‌های حاصلخیز ما به استان‌های کویری تبدیل شده‌اند و بهره‌وری آب در خراسان رضوی ۱۳۲ درصد از آب‌های تجدیدپذیر است.

۱۲۰ درصد آبهای تجدیدپذیر را استفاده کردیم

به گفته کلانتری  منابع آبی در بدترین شرایط استفاده می‌شود و حداکثر مجاز برای برداشت از آب‌های زیرزمینی طبق استانداردهای جهانی ۴۰ درصد از آب‌های تجدیدپذیر است که در سال گذشته بیش از ۱۲۰ درصد این منابع استفاده شده است. 

وی با بیان اینکه بالای دو میلیون هکتار از اراضی کشاورزی به روش تحت فشار آبیاری می‌شود، گفت: متاسفانه ما به این روش افتخار می‌کنیم که باعث شده آب‌های زیرزمینی در شرایط خطرناکی قرار گیرد.

رییس سازمان محیط زیست اظهار کرد: ۶۰ سال پیش در خطه شمالی کشور ۲.۸ میلیون هکتار جنگل وجود داشت  و در حال حاضر این عدد به ۱.۳ میلیون رسیده است و در حقیقت از تکنولوژی به صورت وارونه استفاده کرده‌ایم.

کلانتری ادامه داد: جانداران نیز به شدت در معرض خطر قرار دارند و شاید ما هنوز از ظرفیت‌های لازم برای استفاده از تکنولوژی بهره‌مند نشده‌ایم و متاسفانه مرجع مناسبی برای استفاده صحیح از فناوری نداریم.

وی افزود: تا دیروز بسیاری از پیمانکاران به بسترسازی می‌پرداختند و امروز به فکر برداشت آب‌های زیرزمینی هستند.

حفظ محیط زیست تنها در حد شعار بوده است

رییس سازمان محیط زیست با اشاره به اینکه برداشت آب ما در سال آبی ۹۶-۹۷ ، ۹۰ میلیارد مترمکعب بود، تصریح کرد: در این شرایط محیط زیستی باقی نمی‌ماند، حفظ محیط زیست تنها در حد شعار بوده است و متاسفانه تعریف درستی از محیط زیست نشده است و سبب شده که شرایط امروز به وقوع بپیوندد.

کلانتری خاطر نشان کرد:الزام استفاده از بنزین تولید داخل و خودروهای داخلی، آلودگی هوای شهرهای بزرگ از جمله تهران را رقم زده است در چنین شرایطی حاضر نیستیم از تولیدات خارجی برای حفظ سلامت مردم و محیط زیست استفاده کنیم.

کد خبر 360684

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.