پوکی استخوان بیماری خاموش سالمندان اصفهان است

کارشناس مسئول دفتر پیشگیری از معلولیت‌های بهزیستی استان اصفهان گفت: بیماری پوکی استخوان بیماری خاموش است که بیشتر سالمندان به ویژه بانوان را درگیر می‌کند. یک سالمند زمانی متوجه پوکی استخوان می‌شود که با دردیا شکستگی مواجه شود. این پوکی استخوان در صورت عدم درمان حتی می‌تواند منجر به فوت سالمندان شود.

به گزارش خبرنگار ایمنا، علی اصغر کلانتری در کارگاه تربیت مربی طرح آگاه‌سازی پیشگیری از معلولیت‌های دوران سالمندی استان اصفهان که با همکاری شهرداری اصفهان، اداره کل بهزیستی استان اصفهان و مجتمع پیشگیری و ارتقاء سلامت زندگی امین با اشاره به برگزاری این کارگاه اظهار کرد: چند ماموریت مشاوره ژنتیک پیش از ازدواج و غربالگری اختلالات ژنتیک، غربالگری شنوایی نوزادان و شیرخواران، طرح غربالگری و سنجش بینایی کودکان سه تا شش سال دفتر پیشگیری از معلولیت‌ها و ... از جمله ماموریت‌های دفتر پیشگیری از معلولیت‌های اداره کل بهزیستی استان اصفهان است.

وی تصریح کرد: جلوگیری از بیماری‌های معلولیت‌زای دوران سالمندی از جمله برنامه‌هایی است که از سوی سازمان بهزیستی کشور محول شده است. کشور ما در آینده نزدیک با افراد سالمندی بسیار زیادی مواجه می شود. بنابراین لازم است دارای سالمندان سالم و دور از بیماری‌های زیاد باشیم.

کارشناس مسئول دفتر پیشگیری از معلولیت‌های اداره کل بهزیستی استان اصفهان ادامه داد: بیماری‌های قلبی و عروقی، دیابت، سقوط یا افتادن، ساییدگی‌ها، بیماری‌های جسمی و عضلانی، پوکی استخوان و... مهم‌ترین بیماری‌هایی است که برای آموزش سالمندان در نظر گرفته شده تا راه‌های پیشگیری از آن اعلام شود و کمتر دچار این بیماری‌ها شوند و یا راه حلی برای آن داشته باشند.

وی اضافه کرد: بیماری پوکی استخوان یک بیماری خاموش است که بیشتر سالمندان به ویژه بانوان را درگیر می‌کند. یک سالمند زمانی متوجه پوکی استخوان می‌شود که با درد یا شکستگی مواجه شود. این پوکی استخوان در صورت عدم درمان حتی می‌تواند منجر به فوت سالمندان شود. هدف سازمان بهزیستی نیز داشتن سالمندانی سالم در جامعه است تا بدون بیماری‌های ذکر شده بتواند به زندگی خود ادامه دهد.

کلانتری گفت: کلاس تسهیل‌گری را با حضور افراد تحصیلکرده رشته‌های پزشکی و پیراپزشکی برگزار کردیم تا دوره ای چهار روزه را برای آشنایی با دوران سالمندی و بیماری های مرتبط طی کنند. قرار شده این افراد هفت هزار سالمند که در مراکز نگهداری سازمان بهزیستی یا قسمت‌های دیگر حضور دارند را تا پایان سال مورد آموزش قرار دهند تا سالمندان برای بیماری‌های ذکر شده ریسک خطر کمتری را داشته و یا اینکه دچار این بیماری نشوند.

وی افزود: از راه‌های پیشگیری به مبتلا شدن به بیماری پوکی استخوان می‌توان به ورزش منظم، استفاده از مکمل‌های غذایی، تغذیه مناسب مانند استفاده از لبنیات و کشک در رژیم غذایی روزانه  و مقابل آفتاب قرار گرفتن بدون حائل اشاره کرد با توجه به درصد بالای افراد جامعه به این مشکل که ناشی از ویتامین بی و کلسیم است قرار است راه های پیشگیری از این بیماری به سالمندان و شهروندان آموزش داده شود.

مشارکت هفت هزار سالمند اصفهانی دربرنامه‌های پیشگیری از معلولیت‌ها

همچنین رویا آزادی، کارشناس دفتر پیشگیری از معلولیت دوران سالمندی در ارتباط با کارگاه آگاه سازی پیشگیری از معلولیت، اظهار کرد: کارگاه آگاه سازی پیشگیری از معلولیت دوران سالمندی به صورت پایلوت در استان اصفهان با هفت هزار نفر سالمند پیش خواهد رفت.

 وی با بیان اینکه هدف از ایجاد این کارگاه ارتقای دانش، تغییر نگرش و تغیر رفتار در گروه های میانسال و سالمند است، ادامه داد: این اهداف حول محور موضوعات بیماری های قلبی عروقی، سکته  مغزی، دیابت، پوکی استخوان و سقوط در دوران سالمندی انجام خواهد شد که این  موضوع به صورت پایلوت در استان های دیگر اجرا و به  صورت  اولویت برای سالمندان در نظر گرفته شده است.

کارشناس دفتر پیشگیری از معلولیت دوران سالمندی، ادامه داد: با  ایجاد این کارگاه ها آگاهی های لازم برای تغیر نگرش و رفتار به سالمند آموزش داده میشود تا  سالمند بتواند حداکثر سلامتی و  طول عمر را به  دست آورد.

وی در ارتباط با فرایند اجرای کار اظهار کرد: چند کارگاه برای تسهیل گران گذاشته میشود که گروه افراد کارشناس و کارشناسی ارشد و دکترای پزشکی و پیرا پزشکی را در بر میگیرد که این افراد باید دارای حداقل مدرک کارشناسی بوده وکار گاه های تسهیل  گری را گذرانده باشند که زمانی که در کارگاه ما قرار میگیرند آشنایی لازم را داشته باشند.

آزادی افزود: موارید که در انتخاب افراد برای ما مهم  است فن  بیان  خوب افراد و توانایی برقراری رابظه  با  سالمندان است  که  بتوانند در برنامه های سالمندان مشارکت داشته باشند و سالمندان آشنا باشند.

وی  با بیان  اینکه پیش بینی سازمان برای پایلوت امسال هفت  هزار سالمند  است، ادامه داد: با حضور ۲۵ نفری که در کارگاه ها حضور دارند و اصولی که  آموزش داده میشود هفت هزار نفر سالمند، آموزش های لازم را برای پیشگیری از معلولیت در سالمندی خواهند دید و امید است پاسخ  خوبی از این  قضیه دریافت کنیم.

کارشناس دفتر پیشگیری از معلولیت دوران سالمندی با  اشاره به  اینکه خانواده ی سالمندان در این زمینه موثر خواهند بود گفت: از آنجایی که این برنامه به صورت پایلوت اجرا شده است اولویت را با  سالمندان گذاشته ایم اما همراهان  انها نیز میتوانند جزوات را از ما دریافت کرده و مطالعه کنند.

وی افزود:‌ مخاطبان ما به  دو گروه میانسال و سالمند تقسیم می شود که گروه میانسال ۴۵ تا ۶۵ سال و گروه سالمندان ۶۵ تا ۸۵ سال  را تشکیل  میدهند و به صورت مجزا آموزش داده خواهند شد.

آزادی با اشاره به  اینکه هفت  درصد جمعیت  کشور را سالمندان تشکیل میدهند، اظهار کرد: اصفهان در مسیر پیری است و با برگزاری این برنامه آموزش‌های لازم  به سالمندان داده می‌شود تا در دوران  سالمندی به معلولیت پیری نرسند. 

کد خبر 360659

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.