استهلاک زیرساخت‌های کشور سرعت بیشتری از نوسازی و بازسازی دارد

نایب‌رییس اتاق بازرگانی ایران گفت: متأسفانه ما متوجه فرسودگی زیرساخت‌های کشور نیستیم و این تنها شامل مدارس ما نمی‌شود و هرسال نشان می‌دهد که در ده سال گذشته نرخ تشکیل سرمایه ثابت ما منفی بوده است یعنی استهلاک زیرساخت‌های ما سرعت بیشتری از نوسازی و بازسازی ما دارد.

به گزارش ایمنا، پدرام سلطانی اظهار کرد: در آینده الگوی توسعه پایدار روستایی را با مشارکت بخش خصوصی، مشاورین سازه، مدیران خوش‌فکر تحول ایجاد کنند.

وی با اشاره به آمار ساخت مدارس در کشور گفت: سال گذشته ۱۷۰۰ فضای آموزشی در کشور ساخته شد و سال قبل از آن (۱۳۹۵) نیز ۱۲۰۰ فضای آموزشی ساخته شد یعنی به‌طور میانگین سالانه ۱۵۰۰ فضای آموزشی در کشور ساخته می‌شود.

سلطانی افزود: در شرایطی که بیش از ١٠٧ هزار در مدرسه داریم اگر با این آهنگ ساخت و تعمیر مدرسه حرکت کنیم ما باید مدارس بسازیم که حداقل چند سال عمر داشته باشند ما هرسال تقریباً یک نیم درصد مدارس را می‌سازیم درحالی‌که عمر متوسط مدارس ما ۲۰ سال است. بنابراین باید تحولی در روش ساخت و افزایش عمر متوسط و مقاوم‌سازی مدارس داشته باشیم.

نایب‌رییس اتاق بازرگانی ایران اضافه کرد: در جریان ساخت این مدارس به مفهوم توسعه پایدار ساخت مدرسه رسیدیم و بیشتر به حاشیه‌های کشور توجه شده و ٧٨ مدرسه کامل شده و که ۶٣ مدرسه افتتاح شد و با توجه مشکلات تلاش داریم تا پایان بهار ۹۸ بقیه مدارس را نیز به اتمام برسانیم.

وی با بیان اینکه بسیاری از مدارس ساخته شده در روستا ظرف سه تا چهار سال فرسوده شده‌است، گفت: مدارسی که در روستاها ساخته می‌شود چون از بیرون وارد شده بنابراین افراد دقت در حفظ و نگهداری آنها ندارند بر این اساس توصیه ما این است که حتماً در ساخت مدارس از مشارکت روستائیان و دانش‌آموزان استفاده شود تا آنها نیز احساس مسئولیت کنند و نهایت تلاش خود را برای مراقبت از مدارس خود داشته باشند.

سلطانی اظهار کرد: به دنبال این هستیم که هرکدام از مدیران بخش خصوصی محور توسعه پایدار یک روستا شوند و هرکدام از این روستاها کانون توسعه محلی شود.

وی تأکید کرد: کمکی که ما برای توسعه روستاها انجام می‌دهیم درواقع کمک به خودمان است زیرا حاشیه‌نشینی کشور ما را تهدید می‌کند و باید مهاجران را به شهرها و روستاهایشان برگردانیم.

نایب‌رییس اتاق بازرگانی ایران به کمپین از نو می‌سازیم پس از زلزله کرمانشاه اشاره کرد و گفت: پس‌ازاین زلزله اتاق بازرگانی با همکاری مؤسسات مدرسه‌ساز ساخت مدارس روستایی تخریب شده را قبول کردیم.

سلطانی اظهار کرد: زلزله کرمانشاه به ما نشان داد نه‌تنها ما در مدیریت بحران موفق نیستیم بلکه در مدیریت پس از بحران نیز موفق نبودیم زیرا مردم در کرمانشاه هنوز هم در کانکس و چادر زندگی می‌کنند.

وی افزود: رؤیای ما این بود که پس از زلزله به سازمان نوسازی مدارس بگوییم که می‌خواهیم با روش نوین مدرسه‌سازی ظرف دو ماه مدارس تخریب شده را بسازیم اما ۶ ماه زمان برد تا ما بقبولانیم که برنامه ما چیست، بنابراین پس از بود که ما دوران طلایی ساخت مدارس را از دست داد دادیم و بسیاری از مصالح ساختمانی گران شد.

بزرگ‌ترین سرمایه‌گذاری فعال اقتصادی سرمایه‌گذاری در انسان است

نایب‌رییس اتاق بازرگانی ایران یادآور شد: در سالیان دور کار خیر محدود و معطوف به کمک بازرگانان به فرد فقیر یا درمانده و درواقع کمک فردبه‌فرد بود. در آن دوران برای حفظ عزت‌نفس فرد فعالان اقتصادی سعی می‌شد کارهای خیر نمود بیرونی نداشته باشد، اما امروز کار خیر فعال اقتصادی به مفهوم ایفای نقش شهروندی و مسئولیت اجتماعی او به جامعه است و ایفای مسئولیت اجتماعی نیاز به تبلیغ، تغییر و ترویج این فرهنگ دارد.

سلطانی افزود: مایه تأسف است که در شرایط و تنگنای اقتصادی، فعال بخش خصوصی را به‌عنوان فرد منفعت‌طلب که هیچ توجهی به اقشار آسیب‌پذیر جامعه ندارد تلقی می‌کنند و این ناشی از قصور خود ما است بنابراین ما می‌خواهیم همچون کودکان و از پنجره‌ای که آنها به دنیا نگاه می‌کنند بدون بغض و حسد با آرزو و خلاقیت به آینده و ساخت کشور نگاه کنیم.

نایب‌رییس اتاق بازرگانی ایران اضافه کرد: ظاهر امر نشان می‌دهد ما نسبت به آنچه شایسته آن هستیم عقب افتادیم و باید سهم و قصور خود را در این عقب‌افتادگی بشناسیم و به کف توسعه، که همان توسعه فرهنگی است باید توجه ویژه‌ای داشته باشیم و توسعه را با آموزش و کم کردن شکاف آموزشی بین مرز و فرهنگ بسازیم.

او با بیان اینکه بزرگ‌ترین سرمایه‌گذاری فعال اقتصادی سرمایه‌گذاری در انسان است، گفت: بهترین سرمایه‌گذاری در کسب‌وکار اقتصادی می‌تواند در عرض یک سال سرمایه خود را پس دهد اما وقتی بر روی فرد سرمایه‌گذاری می‌کنیم او هر روز می‌تواند این سرمایه را به جامعه برگرداند.

نایب‌رییس اتاق بازرگانی ایران ناهمگونی توسعه آموزشی را یکی از آسیب‌های جامعه دانست و گفت: مفهوم توسعه در کشور ما فراگیر نشده است این‌یکی از مباحث جدی توسعه در کشور ما است و بنابراین شاهد هستیم که تنها با ۴٠ یا ۵٠ کیلومتر که از مرکز فاصله می‌گیریم اوج عقب‌ماندگی را شاهد هستیم.

کد خبر 360651

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.