۷۰ درصد صنایع کشور تولیدات تکراری دارد/ کارخانه ها با تولید مشابه ادغام شود

رییس هیئت مدیره صنایع ماشین و ابزار سازی اصفهان گفت: برای رسیدن به شکوفایی اقتصادی باید کالای مصرفی و واسطه‌ای به صورت انبوده تولید شود و کارخانه‌هایی که تولید مشابه دارد نیز در یکدیگر ادغام شود.

محمدجعفر دانش مارنانی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا با اشاره به اینکه در کشورهای توسعه یافته به کارخانه‌هایی که تولیدات مشابه و تکراری دارند، اجازه تاسیس داده نمی‌شود، اظهار کرد: متاسفانه در کشور به سمت تولیدات تکراری رفته‌ایم، ۷۰ درصد صنایع ما تکراری است و تولید انبوه در آن وجود ندارد.

وی افزود: مجوزهای بسیاری برای تولید کالای مصرفی و واسطه‌ای صادر شده در نتیجه کارخانه‌ها این کالاها را در مقیاس کوچک تولید می‌کنند و قیمت تمام شده برای هر کارخانه افزایش می‌یابد.

فعال حوزه صنعت اصفهان با تاکید براینکه بدون تولید انبوه، توسعه اقتصادی با شکست مواجه می‌شود، گفت: ۱۳۶هزار مجوز تاسیس کارخانه داده شده، دو میلیون و ۶۰۰ هزار شغل در کارگاه‌های جوش‌کاری، تراش‌کاری و درو پنجره‌سازی، به وجود آوردیم، اما متاسفانه نتوانسته ایم به سطح قابل قبولی از توسعه برسیم.

ادغام کارخانه‌ها موانع تولید را کاهش می دهد

دانش مارنانی افزود: اگر تعداد کارخانه‌ها کم و کارخانه‌ها در یکدیگرادغام شود، یکی از موانع تولید برداشته خواهد شد.

وی با بیان اینکه دولت باید کمک کند تا تولید راه بیفتد، گفت: خیلی سخت است که می‌گویند کشور در سال ۹۸ بودجه عمرانی ندارد حال برای تامین بودجه عمرانی، ارز را گران می‌کنند که در نتیجه آن مواد اولیه و دستمزدها افزایش قیمت داشته و قیمت تمام شده برای کارخانه ۶۰ درصد افزایش یافته است.

رییس هیئت مدیره صنایع ماشین و ابزار سازی اصفهان افزود: تمام تولیدات صنعت، معدن و کشاورزی اگر در کنار یکدیگر قرارداده شود کوهی از تولیدات ایرانی داریم، از این کوه فقط پنج درصد صادر می‌شود، ۹۵ درصد باقی‌مانده را باید به مردم بفروشیم آن هم در شرایط کنونی که مردم قدرت خرید ندارند.
دانش مارنانی تاکید کرد: استدلال مسئولان این است که گرانی ارز باعث رونق صادرات می‌شود، در حالی‌که نتیجه نوسانات ارز صادرات مواد اولیه است، کالایی که ارزش افزوده دارد را نمی‌توانیم صادر کنیم بنابراین به عنوان مثال صادرکننده ترجیح می‌دهد گوجه فرنگی صادر کند.

وی با بیان اینکه درصنعت، کشاورزی، پزشکی و علوم باید دنبال تکنولوژی‌های پیشرفته باشیم، گفت: در ذوب‌آهن باید در کنار تیرآهن سوپر آلیاژ تولید کنیم، قیمت یک کیلو سوپر آلیاژ امروز به ۳۰۰ هزار تومان می‌رسد در حالی‌که قیمت هر کیلو آهن چهار هزار تومان است.

کد خبر 360607

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.