نبض نامنظم وضعیت اقتصادی داروخانه‌ها/بیمه‌ها حمایت نمی‌کنند

نبود حمایت‌های لازم بیمه‌ها از درمان در بخش خصوصی، بدهی شش ماه بیمه‌ها به داروخانه‌ها و لزوم تقویت بیمه‌های پایه و تکمیلی در ایران از مهم‌ترین دغدغه‌های فعالان بخش خصوصی حوزه درمان اصفهان است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، سیدامین ابن‌الشهیدی، رییس انجمن صنفی بیمارستان‌های خصوصی اصفهان ظهر امروز (یکشنبه) در نشست خبری نمایندگان تشخیصی و درمانی بخش خصوصی استان اصفهان در خصوص وضعیت فعالیت بخش خصوصی درمان در اصفهان اظهار کرد: صنف بیمارستان‌ها صنفی است که حدود ۱۶ سال پیش ایجاد شد و هشت سال است که به طور رسمی ثبت و در حال فعالیت است که این صنف پیگیر امور بیمارستان‌ها، کلینیک‌ها و مراکز خیریه‌ای است.

وی با اشاره به فعالیت ۱۲ بیمارستان خصوصی و دو بیمارستان خصوصی در حال تاسیس و ۹ کلینیک جراحی در استان اصفهان افزود: در این مراکز درمانی بخش خصوصی ۱۰ هزار پرسنل را به کار گرفته است و در شرایطی که با بحران اشتغال روبرو هستیم بخش خصوصی حوزه درمانگر کمک موثری به این امر داشته است.

رییس انجمن صنفی بیمارستان‌های خصوصی اصفهان در خصوص وضعیت پوشش خدمات به بیماران در بخش خصوصی گفت: حدود ۱۰ تا ۱۲ هزار عمل جراحی در ماه و حدود ۱۵۰ هزار بیمار را در سال پوشش می‌دهیم که این بخش کمک‌های موثری در کنار بخش دولتی به مردم داشته است و عملا نوع اداره و کیفیت خدمات این بخش مناسب‌تر بوده است.

ابن‌الشهیدی با تاکید بر اینکه بخش خصوصی درمان در اصفهان در بسیاری از حوزه‌های تخصصی و فوق تخصصی موفق بوده است، تصریح کرد: در خصوص اعمال جراحی و درمان‌های تخصصی سرطان در بیمارستان میلاد اصفهان خدمات باکیفیتی ارائه شده و این خدمات در دیگر حوزه‌های درمانی اعم از قلب، جراحی و غیره موفقیت‌آمیز بوده است.

بخش خصوصی درمان در اصفهان مورد حمایت نیست

رییس انجمن صنفی بیمارستان‌های خصوصی اصفهان با بیان اینکه بخش خصوصی ارائه خدمات را به عنوان یک تجارت نمی‌بیند، اظهار کرد: تعرفه‌های مصوب وزارت بهداشت امسال تنها پنج درصد افزایش یافته در صورتی که هزینه‌ها حدود ۱۵۰ تا ۲۰۰ درصد افزایش داشته‌اند و این در حالی است که بیمارستان های بخش خصوصی ماهیانه ۲۰۰ تا ۴۰۰ میلیون تومان به بیماران تخفیف می‌دهند.

وی ارتباط با بیمه‌ها را مهم‌ترین چالش پیش روی بخش خصوصی درمان در اصفهان دانست و تصریح کرد: متاسفانه مشکلات ایجاد شده توسط بیمه‌ها نه تنها در استان اصفهان بلکه مختص به کل کشور است به طوری که بیمه‌ها ۱۶ ماه در تسویه حساب خود عقب هستند و معوقات آنها در اصفهان رقمی چندمیلیاردی است.

ابن‌الشهیدی در خصوص دیگر مشکلات بخش خصوصی درمان گفت: مسائل مالیاتی، تامین وسایل و تجهیزات پزشکی، تامین مواد اولیه از دیگر مشکلات این بخش است و خرید مواد اولیه به صورت نقدی انجام می‌شود که برای بیمارستان‌ها و کلینیک‌ها مشکلات خاصی ایجاد کرده‌اند.

وی در انتقاد به عدم حمایت‌ها در اصفهان از بخش خصوصی اظهار کرد: مسئولان استانی باید بخش خصوصی سلامت را به رسمیت بشناسند و برای ارائه نظرات از آنها استفاده کنند متاسفانه سیستم معیوب و بروکراسی فراوان در اعطای مجوزات، پروانه کار بیمارستانی، وام‌های با سود ۲۱ درصد به بالا و مالیات‌های بسیار سرمایه‌گذاری در بخش درمان خصوصی را زیان‌ده کرده است تا حدی که کسی مایل به سرمایه‌گذاری در این حوزه نیست.

بدهی شش ماه بیمه‌ها به داروخانه‌ها

غلامحسین صادقیان، نایب رییس نظام پزشکی و نماینده انجمن داروسازان استان اصفهان در خصوص وضعیت داروخانه‌ها اظهار کرد: نبض اقتصادی داروخانه‌ها خوب نمی‌زند چرا که داروخانه به عنوان یک موسسه پزشکی برای ارائه خدمات نیاز به گردش اقتصادی مناسب دارد و اگر تعادلی در دریافت و پرداخت نباشد مشکلاتی همچون عدم توان تامین دارو برای آن به وجود می‌آید.

وی با اشاره به بدهی شش ماهه بیمه‌ها به داروخانه‌ها افزود: ۷۵۰ داروخانه دانشگاه علوم پزشکی در استان به صورت نیمه وقت در حال فعالیت هستند که در تمام شهرستان‌هایی که حداقل‌های لازم را برای تاسیس داروخانه داشتند خدمات دارویی ارائه می‌شود.

نماینده انجمن داروسازان استان اصفهان با بیان اینکه کمبود دارو وجود دارد، اظهار کرد: تامین دارو مربوط به سازمان غذا و دارو است و در این شرایط کمبودهایی در زمینه دارو هست که بر اساس حجم ورودی داروهای کمیاب بین تعداد محدودی داروخانه توزیع می‌شود.

صادقیان در خصوص تنوع قیمت گزارش شده از طرف مردم در داروخانه‌ها گفت: برندها و شرکت‌های مختلف دارویی قیمت‌های مختلفی دارد و مابه‌التفاوت آن از بیمار دریافت می‌شود و برای بررسی این موضوع شهروندان شکایات خود را به قسمت بازرسی غذا و دارو ارائه کنند.

نماینده انجمن داروسازان استان اصفهان با تاکید بر اینکه کیفیت داروی ایرانی با خارجی برابر است، تصریح کرد: بیش از ۹۶ درصد داروهای مصرفی در ایران تولید می‌شود که کیفیت محصولات ایرانی برابر با دیگر کشورها است و داروخانه‌ها موظف‌ هستند اطلاعات کافی در خصوص داروها را به بیماران بدهند.

۲۴۰ آزمایشگاه تشخیص طبی در استان فعال هستند

محمد حسن بقایی، عضو هیئت مدیره نظام پزشکی و نماینده انجمن علوم آزمایشگاهی استان اصفهان در خصوص وضعیت آزمایشگاه‌ها اظهار کرد: در دو دهه اخیر ۲۴۰ آزمایشگاه در استان تاسیس شده است که در این مدت توسعه کمی و کیفی خوبی در این بخش انجام شده و تمام شهرستان‌های استان آزمایشگاه‌های طبی باکیفیتی دارند.

وی در خصوص بازرسی‌های انجام شده از آزمایشگاه‌ها افزود: حداقل سه بار در سال ممیزی توسط معاونت درمان از آزمایشگاه‌ها انجام می‌شود و هر آزمایشگاه موظف است روزانه کنترل داخلی و هر سه ماه یکبار کنترل خارجی شود.

بقایی در خصوص کنترل خارجی آزمایشگاه‌ها گفت: شرکت‌هایی خاص مجهز به سیستم‌هایی هستند که نمونه‌های مجهول برای آزمایشگاه‌ها می‌فرستند که نتیجه آن جزء سوابق کاری این موسسات آزمایشگاهی می‌شود.

نماینده انجمن علوم آزمایشگاهی استان اصفهان با تاکید بر لزوم اعتماد مردم به آزمایشگاه‌ها گفت: صحت و دقت همه آزمایشگاه‌ها در وضعیت خوبی است و مردم می‌توانند با اعتماد کامل حتی به نزدیکترین آزمایشگاه محل سکونت خود مراجعه و آزمایشات خود را انجام دهند.

۸۰ درصد هزینه در بخش خصوصی از جیب مردم است

بقایی با انتقاد از وضعیت بیمه‌ها افزود: به جز بیمه نیروهای مسلح که وضعیت بهتری دارد مابقی بیمه‌ها از جمله تامین اجتماعی ۱۲ ماه بدهکاری دارند و این در حالی است که تمام شرکت‌ها فروش تجهیزات و مواد اولیه کار را به صورت نقدی انجام می‌دهند.

نماینده انجمن علوم آزمایشگاهی استان اصفهان در خصوص افزایش تعرفه‌ها اظهار کرد: تعرفه سال ۹۷ نسبت به سال ۹۶ تنها ۱۰ درصد افزایش داشته است و عملا بیمه‌ها تنها ۲۰ درصد هزینه را می‌پردازند و ۸۰ درصد پرداختی در بخش خصوصی از جیب بیمار صورت می‌گیرد در حالی که تعرفه بین بخش دولتی و خصوصی ثابت است.

بقایی با اشاره به لزوم توجه به توریسم سلامت تصریح کرد: مجموعه پتانسیل خوبی در استان وجود دارد که اگر زیرساخت‌های لازم برای آن فراهم شود می‌توان با برنامه‌ریزی مدون و ایجاد خطوط ایرلاین، هتل و بیمارستان‌های خوب با استفاده از این امر به ارتقای اقتصادی استان کمک کنیم.

لزوم تقویت بیمه‌های پایه و تکمیلی در ایران

حسین ایقایی، قائم مقام شورای هماهنگی و دبیر ستاد نظارت بر تعرفه‌های استان اصفهان در این نشست اظهار کرد: به صراحت می‌توان گفت که کیفیت داروهای تولید داخل در حد استانداردهای جهانی است و اگرچه کمبود دارو هست اما در حال مدیریت و کنترل این موضوع هستیم.

وی در خصوص تعداد تخت‌های بیمارستانی در بخش خصوصی گفت: حدود ۱۵ درصد کل تخت‌های استان مربوط به بخش خصوصی است و چیزی حدود ۱۸ درصد تخت واگذار شده در حال ساخت است که اگر این ساخت‌ها انجام شود ۳۲ درصد تخت‌های استان به بخش خصوصی اختصاص دارد که این امر اگرچه شروع خوبی است اما راضی‌کننده نیست و باید این ظرفیت را به بالای ۵۰ درصد ارتقا دهیم.

ایقایی با ابراز تاسف از سازگار نبودن تعرفه بخش خصوصی با توان مردم تصریح کرد: راهکار این امر تقویت بیمه‌های پایه و تکمیلی در ایران است.

دبیر ستاد نظارت بر تعرفه‌های استان اصفهان در خصوص مقایسه وضعیت اصفهان با دیگر استان‌ها گفت: در استان فارس از بدو انقلاب تاکنون ۲۲ بیمارستان خصوصی راه‌اندازی شده اما متاسفانه در اصفهان تنها دو بیمارستان خصوصی ساخته شده که این خود نشانگر عدم وجود همکاری لازم با بخش خصوصی در اصفهان است.

ایقایی با بیان اینکه تعرفه‌های استان اصفهان با دیگر استان‌ها و تهران متفاوت است، افزود: باید نگرش‌ها به سمت بخش خصوصی تغییر کند امروز تعرفه‌های بخش خصوصی در اصفهان جوابگوی هزینه‌ها نیست در حالی که هزینه یک عمل جراحی قلب در تهران ۱۰۰ میلیون تومان است این هزینه در اصفهان تنها ۱۵ میلیون تومان است.

وی تبلیغات بخش پزشکی را غیرمجاز دانست و گفت: ۹۰ درصد تبلیغاتی که به صورت بنر و بیلبورد و دیگر موارد در اصفهان در حال انجام است غیرمجاز بوده و با خاطیان برخورد می‌شود.

ایقایی در خصوص طب سنتی گفت: طب سنتی از نظر وزارت بهداشت قابل قبول است و دانشکده طب سنتی در کشور ایجاد شده است که در استان اصفهان هم پنج متخصص طب سنتی گروه علمی طب سنتی را ایجاد کردند که مردم باید از اعتماد به افراد غیرمتخصص در این طب بپرهیزند.

کد خبر 360564

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.