۱۷ آذر ۱۳۹۷ - ۱۰:۳۹
نرخ بالای مرگ و میر کارگران

کارگران نیروهای مولد و تاثیرگذار در چرخه اقتصادی کشور هستند و این در حالی است که حوادث مرگبار فضاهای نا ایمن کاری منجر به روند صعودی مرگ و میر این قشر از جامعه شده است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، بنا بر آمارهای موجود سالانه یک هزار و ۶۰۰ نفر در ایران به علت حوادث ناشی از کار جان خود را از دست می‌دهند .قطعاً بخشی قابل‌توجه از این آمار مربوط به استان پرجمعیتی چون اصفهان است به‌ویژه آنکه اعلام خبر افزایش هشت درصدی آمار مصدومان حوادث ناشی از کار این استان در سال جاری حکایت  از رتبه بالای استان در حوادث ناشی از کار دارد .

مطابق ماده ۶۰ قانون تأمین اجتماعی حوادث ناشی از کار حوادثی است که در حین انجام‌وظیفه و به سبب آن برای بیمه‌شده اتفاق می‌افتد. حادثه از لحاظ این قانون اتفاقی است پیش‌بینی‌نشده که تحت تأثیر عامل یا عوامل خارجی در اثر عمل یا اتفاق ناگهانی رخ می دهدو موجب صدماتی بر جسم یا روان بیمه‌شده می‌گردد.

در این راستا علی مظفری، رییس مرکز تحقیقات و تعلیمات حفاظت فنی و بهداشت‌کار وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی بیان می‌کند: در طول یک سال، حدود ۳۴۰ میلیون حادثه کاری در جهان رخ می‌دهد که از این میزان حدود ۳۴۰ هزار مرگ ناشی از حوادث کاری ورقمی حدود دو  میلیون نفر مرگ ناشی از بیماری‌های محیط کار است.

در این میان در ایران نیز سالانه یک هزار و ۶۰۰ نفر به علت حوادث ناشی از کار جان خود را از دست می‌دهند؛حوادثی که در انواع و اقسام خودش و در حوزه‌های مختلف رخ می‌دهد. این‌گونه که کارگران از بلندی سقوط می‌کنند زیر آوار می‌مانند، و هزار اتفاق پیش‌بینی‌شده و پیش‌بینی‌نشده‌ای که در مشاغل گوناگون وجود دارد .

ارائه چنین آماری در حالی است که در یکی دو سال اخیر، مسئولان مدام صحبت از کاهش تلفات حوادث کار می‌گویند، اما در واقعیت حوادث ناشی از کار در دهه ۸۰ با سیر صعودی همراه بوده، به‌طوری‌که سال ۹۰، این آمار به سه برابر سال ۸۱ رسیده است.

زنان بیشترین مصدومان حوادث کار اصفهان

حال سؤالی که وجود دارد آن است در اصفهان که از استان‌های صنعتی و پرجمعیت کشور است تا چه میزان حوادث ناشی از کار وجود دارد؟ و دلیل اصلی ایجاد چنین حوادثی چه هست؟

دراین‌باره رییس مرکز اورژانس استان اصفهان اظهار می‌کند: در نیمه نخست امسال ۶۰۴ حادثه کار در شهرستان اصفهان اتفاق افتاده که  ۹۳ درصد از مصدومان این حوادث زنان بودند.

غفور راستین توضیح می‌دهد: از این تعداد ۵۶۳ مورد زنان و ۴۱ مورد مردان را شامل می‌شود که به‌وسیله نیروهای پیش بیمارستانی اورژانس پزشکی اصفهان به مراکز درمانی منتقل شدند.

به گفته این مسئول از مجموع حادثه‌دیدگان کار در این مدت ۳۷ نفر زیر ۲۰ سال، ۱۵۹ نفر  بین ۲۱ تا ۳۰ سال، ۱۷۰ نفر بین ۳۱ تا ۴۰ سال، ۱۳۰ نفر بین ۴۱ تا ۵۰ سال، ۷۲ نفر بین ۵۱ تا ۶۰ سال و ۳۶ نفر از ۶۰ سال به بالا بوده‌اند.

افزایش مرگ و میر و مصدومان حوادث کار در اصفهان

همچنین مدیرکل پزشکی قانونی استان اصفهان آمار مصدومان ناشی از حوادث کار در استان اصفهان را تا پایان مهرماه یک هزار و ۶۸۳ نفر اعلام می‌کند که این رقم افزایش هشت درصدی نسبت به سال گذشته داشته است .

علی سلیمان پور تصریح می‌کند:  تا پایان مهرماه، ۶۳ مرد به دلیل فوت ناشی از حوادث کار در مراکز پزشکی قانونی استان اصفهان مورد معاینه قرار گرفتند که این تعداد در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته ۴۵ نفر بیشتر است.

وی می‌افزاید: آمار مصدومان ناشی از حوادث کار، فقط در مهرماه امسال ۲۴۸ نفر شامل ۱۰ زن و ۲۳۸ مرد است که نسبت به مدت مشابه سال قبل، ۲۲.۲ درصد افزایش داشته است .

این مسئول بیشترین دلیل فوت در حوادث کار را مربوط به سقوط از بلندی و برخورد به جسم سخت عنوان می‌کند.

لزوم ایمنی محیط های کارگری

دلایل مهم برای  رخداد حوادث کاری بنا به اظهارات برخی از مسئولان بی‌احتیاطی کارگران ، فقدان نظارت کارفرما و نبود استاندارهای لازم برای محیط های کاری است.

به گفته سرپرست اداره بازرسی کار استان اصفهان ۱۱۰ هزار کارگاه صنعتی و صنفی استان اصفهان هر سه سال یک‌بار بازرسی می‌شود .

حبیب اله مقصودی  دلیل اصلی ۷۰درصد از حوادث کاردر اصفهان را  فقدان نظارت کارفرما بر محل کار می‌داند.این در حالی است که بسیاری براین باورند عامل بالا بودن آمار حوادث ناشی از کار در اصفهان به دلیل صنعتی بودن این استان است درصورتی‌که چنین اظهاراتی فقط بهانه‌ای برای توجیه کم‌کاری کارفرمایان برای ایجاد یک محیط امن کاری است چراکه مسئولان باید اجازه کار را به کارگاه‌هایی دهند که به‌صورت مرتب ایمنی دستگاه‌ها و محیط را بررسی کرده و نظارت مستمر بر ایمنی کارگران خود داشته باشند.

وی خاطرنشان می‌کند:  بسیاری از صنایع استان اصفهان، صنایع پر ریسکی هستند که حتماً لازم است مسئول ایمنی داشته باشند، برای بیش از ۲۵ نفر نیرو و یا کمتر از ۲۵ نفر نیرو وجود چنین مسئولی ضرورت دارد و با توجه به اهمیت این موضوع توسط وزارت تعاون کار و رفا اجتماعی و اداره کل در استان اقداماتی در این راستا شده است که شامل الزام تائید صلاحیت ایمنی پیمانکاران  بوده است این‌گونه که این افراد باید دوره‌های مخصوص را باید بگذرانند و تاکنون هم ۷۰۰ شرکت در این استان تائید صلاحیت ایمنی گرفته‌اند.

گفتنی است اگر کارفرما به چنین استانداردهایی در محیط کاری توجه کند و تمام این موارد رعایت می‌شد حتی در صنعتی‌ترین استان کشور هم شاهد این میزان از حوادث کار نبودیم .

سرپرست اداره بازرسی کار می‌افزاید: پس از نبود نظارت ، مواردی چون بی‌احتیاط حادثه‌دیده ، وجود دستگاه‌هایی دارای نقص فنی ویا بدون حفاظ، آموزش ندادن کارگران برای شغل مربوطه ،عدم تهیه وسایل حفاظت فردی و مهم‌تر از آن استفاده نکردن از حفاظت فردی توسط کارگران مهم‌ترین دلایل برای حوادث ناشی از کار هستند  .

وی با اشاره به رقم ۳۰ درصدی فوتی و نقص عضو در حوادث کاری می‌گوید: سالانه ۲۰ میلیارد دلار صرف حوادث و بیماری ناشی از کارمی شود و اگر بخواهیم یک آماری از سازمان بین‌المللی کار ارائه دهیم در هر ۱۵ ثانیه جان یک کارگر در اثر بیماری یا حادثه ناشی از کار از دست می‌رود.

مقصودی خاطرنشان می‌کند : درصورتی‌که  شاهد رعایت نشدن ایمنی کار در یک محیط کاری باشیم دروهله اول تذکر ، سپس ارجاع به دستگاه قضایی و در مرحله آخر هم پلمب آن واحد صنفی و صنعتی در دستور کار قرار می‌گیرد . کارگاه‌هایی که در آن‌ها حادثه‌ای منجر به فوت شود، پلمب می‌شوند مگر واحدهای تولیدی بزرگ ذوب‌آهن و مثل فولاد مبارکه که دارای مسئول ایمنی هستند درصورتی‌که وقوع حادثه‌ای در این واحدها نخست فرصتی به آن‌ها داده می‌شود که آن بخش غیر ایمن را ایمن‌سازی کنند ، در غیر این صورت ، همان بخش پلمپ خواهد شد.

وی می‌گوید: خوشبختانه مدیریت بحران استان، سازمان صنعت معدن و تجارت، مرکز بهداشت ، محیط‌زیست  شهرک‌های صنعتی و... واقف به همکاری وهم افزایی با یکدیگر در این زمینه شده‌اند تا با همکاری همدیگر محیط های کارگری را ایمن کنند.

کد خبر 360544

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.