۲۲.۳۵ درصد از جمعیت اصفهان در بافت فرسوده ساکن هستند

طبق آخرین مصوبه کمیسیون ماده پنج (سال۱۳۹۴) مساحت بافت فرسوده در چهارگونه مختلف با ۲۳۲ پهنه، دوهزار و ۳۰۴ هکتار است که بر اساس سرشماری سال ۱۳۹۵، ۴۳۶ هزار و۴۵۳ نفر معادل ۲۲.۳۵ درصد از کل جمعیت شهر اصفهان در بافت فرسوده ساکن هستند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، بازآفرینی شهری فرآیندی است که با حفظ ویژگی‌های اصلی فضایی (کالبدی و فعالیتی)، به خلق فضای شهری جدید می پردازد، این فرآیند با حفظ فضای شهری قدیم، به دنبال خلق تفاوت‌های ماهوی و معنایی است.

در راستای اجرای طرح بازآفرینی شهری، برنامه ای از سال ۹۶ با عنوان "برنامه جامع اقدام مشترک یا برجام بافت‌های فرسوده" تعریف شد، این برنامه با هدف هم‏افزایی و هماهنگی بین بخشی، در برنامه‏ ریزی و اجرای پروژه‏ های مختلف توسعه در دستگاه ‏های متولی مدیریت شهری برای هر شهر به صورت جداگانه نوشته شده و در آن تعداد محله‌هایی که بافت فرسوده دارند مشخص و اولویت بندی می‌شود.

ورود رویکرد جامع بازآفرینی شهری به سطوح برنامه ‏ریزی توسعه شهری می‌تواند پاسخگوی خلأهای موجود در طرح ‏هایی که در شهرها اجرا می شود، توجه به موضوع ارتقای کیفیت زندگی و همسو نبودن محتوای آن‏ها با برنامه‏ های بازآفرینی محدوده‏های ناکارآمد شهری، باشد.

در همین ارتباط خبرنگار ایمنا گفت‌وگویی با موضوع " با تهیه برنامه جامع اقدام مشترک بافت فرسوده و لزوم باز آفرینی شهری در اصفهان" با داود احسانی، سرپرست سازمان نوسازی و بهسازی شهرداری اصفهان، داشت که شرح آن را در زیر می‌خوانید؛

شهرداری اصفهان در راستای طرح ملی باز آفرینی شهری چه اقداماتی انجام داده است و چه برنامه‌هایی در نظر دارد که انجام دهد؟

از جمله اقدامات شهرداری اصفهان تدوین سند راهبردی بازآفرینی شهری پایدار بافت‌های فرسوده و ناکارآمد شهر اصفهان است و نتایج تدوین این سند شامل ترسیم چشم انداز شهر اصفهان در بافت‌های فرسوده، تهیه راهبردها و سیاست‌های بازآفرینی همراه با اولویت‌بندی، تفکیک گونه‌های بافت‌های ناکارآمد شهری و تعیین نقش دستگاه‌های عضو ستاد است.

همچنین اجرای پروژه های عمرانی در بافت‌های فرسوده از سال ۱۳۸۶ تا ۱۳۹۶ شامل تعریض معابر، اصلاح هندسی، آزادسازی، تامین فضای سبز، ساماندهی مادی و پیاده‌روها، احداث مراکز فرهنگی، ورزشی، تفریحی و ... از دیگر اقدامات شهرداری بوده‌است.

شناسایی اراضی مستعد اجرای مسکن امید در محدوده بافت‌های فرسوده و پیرامون آن، راه‌اندازی دفاتر تسهیل‌گری و خدمات نوسازی بافت‌های فرسوده در مناطق دارای اولویت، تهیه طرح‌های اراضی پشتیبان نوسازی به منظور تامین کمبود سرانه‌های بافت فرسوده، پیش‌بینی مسکن جایگزین و نیز تهیه برنامه جامع اقدام مشترک برای محلات دارای اولویت هدف بازآفرینی اقداماتی است که شهرداری در سال‌های اخیر انجام داده است.

در محله همت آباد یکی از بلوک‌های دارای اولویت به مرحله اجرایی رسیده است .

میزان اشتغال‌زایی بازآفرینی شهری در اصفهان پیش از این چقدر و چگونه بوده است و  پیش بینی می‌کنید در آینده چقدر باشد؟

اقداماتی که در جهت بازآفرینی شهری در محلات انجام می‌گیرد دارای ابعاد مختلفی است که علاوه بر تحولات عمرانی و کالبدی در زمینه توانمند سازی ساکنین بافت‌های ناکارآمد نیز از طریق دفاتر تسهیل‌گری با همکاری مراکز فرهنگی و سازمان فنی‌و حرفه‌ای در محلات بوده که پیامد این‌گونه فعالیت‌ها افزایش میزان اشتغال‌زایی و مهارت ساکنان است.

تفاوت بافت فرسوه، بافت ناپایدار و بافت ناکارآمد در چیست؟

در سال ۹۰ براساس مصوبه هیئت وزیران با عنوان سند ملی احیا، بهسازی و نوسازی بافت‌های فرسوده و ناکارآمد شهری، عنوان بافت ناکارآمد شهری جایگزین بافت فرسوده شد و این بافت‌ها پنج گونه است؛ بافت ناکارآمد تاریخی، بافت ناکارآمد میانی، بافت ناکارآمد با پیشینه روستایی، بافت ناکارآمد با پیشینه اسکان غیررسمی و پهنه های ناهمگون شهری.

 چقدر از بافت فرسوده اصفهان نیاز به تخریب و باز سازی و چقدر از آن به نوسازی نیاز دارد؟

رویکرد تخریب و بازسازی، منسوخ شده و برای بافت‌های فرسوده بی نتیجه است، آنچه امروزه در کشور ایران و شهر اصفهان مطرح است، رویکرد بازآفرینی شهری است که با تدوین برنامه جامع اقدام مشترک و تعیین وظایف هریک از دستگاه‌های ذی‌ربط این امر محقق می‌شود.

دفتار تسهیل‌گری احیای بافت فرسوده در چند محله تا کنون راه‌اندازی شده است؟

از سال ۹۰ تاکنون پنج دفتر تسهیل‌گری احیای بافت فرسوده در برخی از مناطق ۱۵گانه شهرداری همچون منطقه۶ (محله همت اباد) ، منطقه۷ (محله شاهد)، ۱۱ (محله لیمجیر) ، منطقه ۱۴ (محله زینبیه) و منطقه ۱۵ (محله سفلی) توسط سازمان نوسازی و بهسازی راه‌اندازی شده و قرار است در ماه‌های باقیمانده از سال‌جاری و سال‌های آتی با توجه به اولویت‌های اجرایی در سایر مناطق نیز دفاتر تسهیل‌گری احیای بافت فرسوده راه‌اندازی شود .

 بازآفرینی شهری در اصفهان به صورت محله محور است یا منطقه‌ای و کلی اجرا می‌شود؟

سازمان نوسازی و بهسازی شهرداری اصفهان به‌منظور تحقق اهداف بازآفرینی شهری برای کل شهر اصفهان طرح و برنامه دارد، بنابراین بر اساس اولویت‌بندی انجام شده ۲۵ محله در دستور کار این سازمان قرار دارد.

 آیا شهرداری به تنهایی می‌تواند برای نوسازی اقدام کند و یا به کمک سایر ارگان‌ها نیازمند است؟

بازآفرینی محلات ناکارآمد شهری، فرآیندی طولانی‌مدت است زیرا برای هرگونه اقدامی نیاز به بسترسازی در حوزه‌های اجتماعی و فرهنگی است تا بتوان به صورت کالبدی شاهد اقدامات بود و در طی این فرآیند همکاری دستگاه‌های متولی، تخصیص اعتبار ومشارکت بخش خصوصی در روند اجرا، لازم است.

میزان و چگونگی تعامل شهرداری با اداره راه‌و شهرسازی در بازآفرینی شهری به جه صورت است؟

تدوین برنامه جامع اقدام مشترک ذیل سند بازآفرینی بافت های ناکارآمد شهر اصفهان وظایف بیش از ۳۰ دستگاه ذی‌ربط را مشخص نموده که شهرداری و اداره راه و شهرسازی از مهم‌ترین این دستگاه‌ها است.

در سال‌های گذشته تعامل بین این دو دستگاه به‌صورت مستمر ادامه داشته و به‌منظور سرعت بخشیدن به روند فعالیت‌های عمرانی این همکاری باید بیش از پیش برقرار شود .

مساحت بافت فرسوده اصفهان چقدر است و چند خانوار در آن زندگی می‌کنند؟

طبق آخرین مصوبه کمیسیون ماده پنج (سال۱۳۹۴) مساحت بافت فرسوده در چهارگونه مختلف با ۲۳۲ پهنه، دوهزار و ۳۰۴ هکتار است که بر اساس سرشماری سال ۱۳۹۵، ۴۳۶ هزار و۴۵۳ نفر ( درصد از کل جمعیت اصفهان) در بافت فرسوده ساکن هستند.

بیشترین و کمترین مساحت بافت فرسوده و جمعیت ساکن در آن به ترتیب مربوط به منطقه ۱۴ و ۵ است.

 برنامه جامع اقدام مشترک بافت فرسوده برای چند محله نوشته شده، برای چند محله قرار است نوشته شود و تا چه زمانی تدوین آن انجام می‌شود؟

 به دنبال تدوین برنامه جامع اقدام مشترک و تعیین اولویت در مناطق مختلف شهر اصفهان در ۲۵ محله دارای اولویت طرح برای بازآفرینی بافت‌های ناکارآمد تهیه شده است.

کد خبر 360514

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.