۱۴ آذر ۱۳۹۷ - ۰۷:۵۵
زنان علیه زنان

نشست زنان علیه زنان با محوریت تحلیل و بررسی نقش زنان در تبعیض و عقب ماندگی زنان در ایران در دانشگاه اصفهان برگزار شد.

به گزارش ایمنا، زهرا امیری، پژوهشگر حوزه اجتماعی در نشست تحلیل و بررسی نقش زنان در تبعیض و عقب‌ماندگی زنان در ایران که با همت انجمن راه امید دانشگاه اصفهان برگزار شد، اظهار کرد: متاسفانه والدین دارای پسر یا دختر مطلقه محدودیت‌های بسیاری برای این افراد به خصوص برای زنان ایجاد می‌کنند و این علاوه بر آن خشونتی است که جامعه در حق این زنان انجام می‌دهد.

وی در خصوص مشکلات زنان مطلقه افزود: بحث‌ها و ناراحتی‌هایی که برای این زنان پیش می‌آورند گاه تا حدی است که آنها را چنان نابود می‌کنند که علاوه بر معضلات خارج شدن از یک زندگی شکست‌خورده، هیچ توان و انرژی برای او باقی نمی‌گذارند.

این جامعه‌شناس با تاکید بر اینکه الگوی غلط سلطه و سلطه‌پذیری را کودکان از والدین خود یاد می‌گیرند، تصریح کرد: اگر چنین مواردی را در خانواده‌ای دیدیم که پدر سلطه‌گر و مادر سلطه‌پذیر است باید به هر دوی آنها نقد داشت؛ نباید فقط گفت چرا پدر سلطه‌گر است بلکه باید به مادر بگوییم که چرا سلطه را می‌پذیرد و هیچ مقابله‌ای با آن نمی‌کند.

امیری با اشاره به اینکه به شدت با طلاق مخالفیم اما در برخی موارد ناگزیر از آن هستیم، اظهار کرد: زنان بسیار زیادی را تاکنون دیده‌ایم که از زندگی خود ناراضی‌اند اما حاضر نیستند هیچ تلاشی برای تغییر وضعیت خود داشته باشند که این زنان اینگونه رفتارهای سلطه‌پذیری را به دختران خود هم می‌آموزند.

این پژوهشگر حوزه زنان با ابراز تاسف از آموزش رفتارهای سلطه‌پذیری به دختران افزود: متاسفانه این زنان به دختران خود آموخته‌اند که هر بلایی سرشان می‌آید و هر اتفاقی که می‌افتد باید زندگی کنند و این خود نوعی خشونت علیه زنان است و چه خشونتی بدتر از این که آموزه‌هایی را به یک زن بیاموزیم که بعدها نداند این آموزه‌ها از کجا و به چه کار او آمده‌اند.

امیری در خصوص مشکلات زنان در محیط‌های کاری گفت: ورود به محیط‌های کاری برای زنان چه در شغل‌های سطح پایین و چه در پست‌های مدیریتی هر کدام مشکلات خاص خود را دارد که گاهی اوقات حسادت‌های زنانه دیگر زنان ، ضربه‌های جدی به زنان شاغل وارد می‌کند به خصوص که اگر این زن فرد توانمند و قوی باشد.

وی با انتقاد از حسادت‌های زنانه اعمال شده در حق زنان افزود: به جای اینکه زنان همدیگر را کمک کنند و باور داشته باشند که هر زن توانمندی می‌تواند به توانمندی دیگر زنان کمک کند متاسفانه ، با حسادت‌های زنان سعی بر آزار و اذیت زنان و عدم ادامه فعالیت آنها دارند.

این جامعه‌شناس با ابراز تاسف از خروج برخی زنان از فعالیت‌های خود به دلیل موارد مطرح شده، تصریح کرد: برخی زنان با آزارو اذیت‌هایشان منجر به خستگی و خروج این زنان یا تغییر وضعیت به شغل‌های پایین‌ترمی‌شوند و جایی برای موفقیت زنان توانمند نمی‌گذارند.

امیری با بیان اینکه زنان فعال با دو موضوع مهم مواجه هستند، خاطرنشان کرد: یک زن موفق باید در دو جبهه بجنگد، یکی با مردانی که حاضر نیستند تحت پوشش مدیریت او قرار بگیرند و دوم با زنانی که با حسادت‌هایشان زمینه فعالیت و ارتقای این زن را نابود می‌کند.

وی با تاکید بر وجود حساسیت‌های عاطفی در زنان گفت: متاسفانه برخی افراد که عمدتاً از زنان هستند با حربه قرار دادن حساسیت‌های یک زن موفق در مورد خانواده و فرزندش قصد بر خارج کردن او از شغل و فعالیت اجتماعی‌اش دارند که مدام او را به خاطر اینکه از فرزند یا زندگی‌اش به دور افتاده سرزنش می‌کنند! و آنقدر روی حساسیت‌های این زن به صورت منفی وارد می‌شوند تا نتواند به فعالیت کاری خود برسد.

بین زنان همکاری لازم وجود ندارد

این فعال حوزه زنان با بیان اینکه متاسفانه بین زنان همکاری لازم وجود ندارد، افزود: گاهی روابط دوستانه‌ای هم که در محیط‌های کاری پیش می‌آید تنها برای این است که از مسائل خصوصی افراد برای باج‌گیری استفاده شود و کمتر همکاری و روابط دوستانه زنان را در محیط‌های کاری دیده‌ایم که منجر به رشد یکدیگر شوند.

وی در خصوص یک اتفاق وحشتناک محیط‌های کاری برای خارج کردن زنان از ادامه فعالیت، تصریح کرد: متاسفانه گاهی اوقات که زورشان به خارج کردن یک زن از فعالیت خود نمی‌رسد دست به شایعه‌سازی می‌زنند که این بدترین کار ممکن در حق یک زن است که اگرچه این کار را مردان هم انجام می‌دهند اما بیشتر زنان باعث این موضوع می‌شوند.

امیری با اشاره به عواقب وحشتناک شایعه گفت: شایعه خاصیتی دارد که متاسفانه در افکار عمومی به شدت تاثیرگذار است چرا که همه مردم از خودآگاهی لازم برخوردار نیستند و گاهی موضوعات مطرح شده را به راحتی می‌پذیرند که این رفتار در افراد جامعه باید اصلاح شود.

این جامعه‌شناس با ابراز تاسف از عدم همراهی و همدلی زنان برای دفاع از همنوعان خود افزود: در زمان شایعه‌سازی زنانکمتر حاضر به دفاع از همنوع خود که در معرض شایعه‌سازی است، هستند و قطعا آن دسته از مردانی که وضعیت را این چنین می‌بینند و مشکلات روحی و روانی دارند شروع به آزار و اذیت می‌کنند.

ماموریت تخریب زنان به دست زنان

امیری با بیان اینکه گویی ماموریت تخریب زنان را به زنان سپرده‌اند، اظهار کرد: تا وقتی چنین زنان تخریب‌گری در جامعه وجود دارد نیازی به مردان برای تخریب نداریم و نیازی نیست که مردان دچار خشونت علیه زنان شوند چرا که متاسفانه زنان در حق خود این وظیفه را انجام می‌دهند.

وی با اشاره به اینکه نیازمند تلاش بیشتر نسل‌های بعد برای اصلاح رفتارهای مخرب هستیم، تصریح کرد: باید نسل‌های آینده برای اصلاح رفتارهای این چنینی وارد عمل شوند و عیوب رفتاری جامعه زنان را کاهش دهند.

وی در خصوص برداشت‌های اشتباه از ازدواج در بین جامعه گفت: متاسفانه به جای اینکه به ازدواج اینگونه نگاه شود که یک نفر را پیدا کنیم که با هم یک هدف داشته باشیم تا راه سخت زندگی را با یک شریک زندگی هموار کنیم ، عامه مردم ازدواج را تنها به مسائل جنسی محدود می‌کنند.

این پژوهشگر حوزه اجتماعی با اشاره به اینکه حساسیت به زندگی خصوصی افراد در ایران بالاست، افزود: میشل فوکو در این رابطه گفته است که در جامعه سنتی همواره می‌خواهند روابط همسران را کنترل کنند و به خاطر همین است که امروزه همه به طور ناخودآگاه می‌خواهند بدانند دیگران در زندگی خصوصی خود چه می‌کنند.

وی تئوری توطئه را یکی دیگر از مشکلات ایران دانست و افزود: در ایران وقتی به علت موضوعی نمی‌رسیم تقصیر همه مسائل را به گردن کسی به غیر از خودمان می‌اندازیم و در مورد زندگی خانوادگی هم همین‌طور است که اگر طلاق بگیرد یا مشکلی برای او پیش بیاید همه چیز تقصیر کسانی دیگر است به جز آن دو نفر.

امیری با بیان اینکه در موضوعات زنان نباید همه مشکلات را به گردن قانون یا مردم انداخت، اظهار کرد: باید ببینیم مشکل مسائل زنان در کجاست و نباید همه چیز را در اقدامات دولت، قانون یا مردم محدود کرد بلکه برای کاستن از حجم مشکلات باید بعضی رفتارها اصلاح شود.

این جامعه‌شناس افزود: جامعه ایران جامعه‌ای در حال گذار و به شدت به درد مدرنیته دچار شده است؛ جامعه امروز در حال تحمل این درد است اما باید بدانیم که اشکالات جامعه در کجاست و به رفع آنها بپردازیم.

مهریه ابزاری برای گرفتاری مردان شده است

امیری در خصوص موضوع مهریه زنان گفت: مهریه به نوعی تبدیل به یک ابزار برای گرفتاری مردان شده است و از زمان بالا رفتن دلار چهار هزار مرد در ایران به خاطر مهریه در زندان هستند، متاسفانه دیده شده برخی زنان مهریه خود را بلافاصله بعد از ازدواج به اجرا می‌گذارند! باید به این زنان گفت آیا ما زنان تا این حد بیچاره‌ایم که روح، جسم و معنویت خود را به تعدادی سکه بفروشیم؟ اگر این چنین باشد مردان در مورد زنان چه فکری می‌کنند؟ آیا آنها زنان را دسته‌ای کاسب نمی‌دانند که اگر جایی هم حق‌شان ضایع شد برایشان مهم نباشد چون فکر می‌کنند که زنان با این رفتارها از عهده مشکلات خود به نوعی برمی‌آیند.

این جامعه‌شناس رابطه برابر در زندگی مشترک را امری مهم خواند و گفت: در ایران مهریه را ابزاری برای طلاق می‌دانند پس برای زنان بهتر است که به جای توجه به مهریه در ابتدای ازدواج، از حقوق قانونی اعم از حق تحصیل، حق حضانت فرزند، حق طلاق و دیگر مواردی که به آنها داده شده استفاده کنند و یک رابطه برابر را ایجاد کنند.

وی برابری در حقوق و وظایف را در زندگی مشترک ضروری دانست و افزود: باید در تمام موارد تقسیم کار وجود داشته باشد متاسفانه برخی زنان در وظایف خود تنبلی می‌کنند و خودشان اجازه کنترل و تحت سلطه بودن را به مردان می‌دهند و زمینه‌های آن را مهیا می‌کنند حال آنکه در زندگی مشترک نباید تمام امور بر دوش مردان باشد و زنان باید برای رسیدن به استقلال مالی و معنوی تلاش کنند.

این جامعه‌شناس تلاش زنان در جامعه را ارزشمند دانست و تصریح کرد: برخی زنان برای نگهداشتن خود و تامین زندگی و خانواده خود در تلاش هستند که این به واقع ارزشمند است چرا که یک زن مستقل و توانمند زیر بار سلطه هیچ مردی به خاطر پول نمی‌رود.

امیری واقعیت زندگی را جدا از آرمان‌ها دانست و تصریح کرد: باید زنان در زندگی خود و جامعه تاثیرگذار باشند و قطعا این امر تا حدودی زمان بر است پس اگر همه افراد از حقوق خود آگاه باشند قطعا موضوعاتی که در عرف جامعه است به قانون تبدیل خواهد شد و قانون چیزی نیست غیر از آنچه که مردم جامعه آن را به قانون تبدیل کردند.

این پژوهشگر حوزه اجتماعی تغییر جهان توسط یک فرد را دور از انتظار خواند و افزود: انتظار نیست که یک فرد بتواند جهان را تغییر دهد حتی توان آن هم وجود ندارد اما اگر زنان بتوانند افکار غلط خود و حداقل تنها چندنفر از اطرافیان خود را تغییر دهند قطعا کار بزرگی کرده‌اند و قطعا نسل‌های آینده تاثیرات آن را به وضوح خواهند دید و با مشکلات کمتری روبرو خواهند بود.

کد خبر 360468

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.