دانش بنیان‌ها می توانند در بخش هوانوردی غیرنظامی فعالیت کنند

معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری گفت: ساخت هواپیمای مسافری در دستور کار معاونت نیست اما شرکت های دانش بنیان برای نخستین بار می توانند در بخش هوانوردی غیرنظامی فعالیت کنند.

به گزارش ایمنا به نقل از روابط عمومی سازمان هواپیمایی کشوری، سورنا ستاری اظهار کرد: با نگرش جدید سازمان هواپیمایی کشوری، شرکت فرودگاه ها و ناوبری هوایی ایران برای استفاده از توانمندی های داخلی، بازار خوبی در این بخش ایجاد می شود تا با توجه به وجود ده‌ها فرودگاه در کشور بتوانیم نیازهای خود را از منابع داخلی تامین کنیم.

وی افزود: صنعت هوانوردی در حوزه غیرنظامی استانداردها و سخت گیری های خاص خود را دارد و هر شرکتی در کشور قابلیت ورود به این عرصه را ندارد.

معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری با اشاره به امضای چهار قرارداد و تفاهمنامه بین شرکت های دانش بنیان، جهاد دانشگاهی، شرکت فرودگاه ها و ناوبری هوایی ایران و معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در این آیین، ادامه داد: شرکت هایی که امروز شاهد امضای قراردادهای آنها بودیم امتحان خود را در بخش هوانوردی غیرنظامی بخوبی پس داده اند.

ستاری تصریح کرد: با امضای این قراردادها این امکان برای نخستین بار در کشور فراهم شد که شرکت های دانش بنیان بتوانند در حوزه هوانوردی غیرنظامی کشور فعالیت خود را ادامه دهند.

وی تاکید کرد: در گذشته همه سامانه های هوایی مربوط به کشورهای خارجی بود اما با تلاش متخصصان داخلی و شرکت های دانش بنیان اکنون در این عرصه تحولات بزرگی را شاهدیم.

ستاری ادامه داد: امروز شاهد امضای چند قرارداد و تفاهمنامه با شرکت های دانش بنیان برای بومی سازی سامانه های ناوبری هوایی در ایران هستیم و بدون شک ما از هرگونه همکاری برای اجرای این قرارداد ها حمایت می کنیم تا با رعایت استانداردهای صنعت هوانوردی، ریسک اجرای آن توسط دانشگاه ها و شرکت های دانش بنیان کشور به حداقل برسد.

اختصاص ۱۶۰۰میلیارد ریال برای توسعه فناوری های هوانوردی بومی

مدیرعامل شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران نیز با اشاره به رونمایی از اولین سیمیلاتور بومی در آینده نزدیک، گفت: امروز چهار قرارداد و توافقنامه به ارزش یکهزار و ۶۰۰ میلیارد ریال بین شرکت فرودگاه‌ها به عنوان کارفرما و شرکت‌های صاایران و صاشیراز و دانشگاه‌های خواجه‌نصیر و اصفهان به امضا رسید.

وی گفت: حدود دو سال قبل صنعت هوانوردی کشور به دلیل تحریم‌های سخت در بدترین شرایط قرار داشت و سامانه‌های هوانوردی و فرودگاهی کشور فرسودگی مزمنی داشتند، قطعی مکرر رادارها، خرابی سامانه‌های کمک ناوبری، قطعی فرکانس و ایجاد اختلاف در زیرساخت‌های ارتباطی و قطعی تماس‌های واحدهای مختلف مراقبت پرواز با خلبانان پروازهای داخلی و خارجی و عبوری، بروز اختلال در سامانه‌های روشنایی باند و سطوح پروازی و غیرعملیاتی شدن برخی از سامانه‌ها نظیر ابزارهای حساس تقرب و فرود هواپیما به علت فقدان هواپیمای فلایت‌چک از چالش‌های روزمره ما بود.

وی افزود: در پسابرجام با خرید یک‌هزار میلیارد تومان حساس‌ترین سامانه‌ها و تجهیزات مدرن ناوبردی هواپیمایی و فرودگاهی نظیر یک فروند هواپیمای استراتژیک و مدرن فلایت‌چک و خرید ۶ دستگاه رادار اولیه و ثانویه، ۱۶۵ دستگاه فرستنده و گیرنده، ۱۵ دستگاه ابر خودروی آتش‌نشانی  و ۳۴ سامانه بک‌آپ ارتباط ماهواره‌ای در کنار برخی دیگر از تجهیزات در اجرای فازهای اولیه و دوم پروژه فراملی مدیریت آسمان ایرانشهر توانستیم تحولی بزرگ در ساختار راه‌های هوایی کشور ایجاد کنیم و سطح قابل قبولی از آرامش بر فضای سرزمینی و فرودگاهی کشور حاکم کنیم.

چهار قرارداد و تفاهمنامه طراحی، ساخت سامانه های کمک ناوبری، راداری، برج مراقبت سیار با رعایت استانداردهای صنعت هوانوردی غیرنظامی با حضور معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری، رییس سازمان هواپیمایی کشوری، ‌مدیرعامل شرکت فرودگاه‌ها، ‌معاون حمل و نقل وزیر راه و شهرسازی و جمعی دیگر از دست اندرکاران صنعت، بین شرکت های دانش بنیان، جهاد دانشگاهی، شرکت فرودگاه ها و ناوبری هوایی ایران و معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری امضا شد.

کد خبر 360457

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.