ترافیک؛ نفس اصفهان را بند آورده است

"ترافیک" سالهاست نقل هر محفلی است؛ انگار شهرنشینان به آن عادت کرده اند و بوق، ترمز و فریادهای خسته برای همه تکراری شده است...

به گزارش خبرنگار ایمنا، صحنه‌ تکراری است؛ دیدن خیابان‌های شلوغ و ترافیک کلافه کننده، بوق‌های گاه بی‌گاه، رفت و آمد بدون ضابطه موتورسوارانی که هر لحظه امکان دارد از یک معبر با سرعت هر چه تمام وارد خیابان شود؛ اما به راستی راه حل این معضل بزرگ چیست؟

بعضی وقت‌ها ساعت‌ها در خیابان یا بزرگراهی در ترافیک می‌مانیم، اما وقتی راه باز می‌شود، هیچ دلیل مشخصی برای این همه راه‌بندان پیدا نمی‌کنیم. نه تصادفی بوده و نه اتفاق دیگری! راه هم که بالأخره به جایی می‌رسد و تمام می‌شود؛ تعدادی از شهروندان بر این باور هستند که بخشی از ترافیک به دلیل آن است که خیلی از سواره‌ها رعایت حقوق عابران پیاده را نمی‌کنند، علایم راهنمایی و رانندگی به خصوص چراغ‌ها را مورد بی‌اعتنایی قرار می‌دهند، خیلی راحت و بی‌تفاوت کنار خیابان دوبل پارک می‌کنند، ایستگاه‌های اتوبوس را محل امنی برای پارک خودرو می‌دانند و به همین دلیل اتوبوس‌ها مجبور به توقف در میانه خیابان می‌شوند و همین موضوع ترافیک را افزایش می‌دهد.

« در راهبندان ماشین‌ها فقط باید صبوری کنیم وگرنه با بوق زدن پشت سر هم، دعوا می شود.» این‌ها را راننده مسن یکی از تاکسی‌های شهر می‌گوید که سالهاست در خیابان های شهر رانندگی می‌کند: «بیشتر وقت‌ها خیابان‌هایی مثل عبدالرزاق، طالقانی، شمس‌آبادی، احمدآباد و فردوسی پر از ماشین است، عبور از آنها اعصاب فولادین می‌خواهد؛ اما من عادت کردم.»

یکی از شهروندان اصفهانی که در حین رانندگی مدام بوق می‌زند، می‌گوید: « بیشتر مطب‌ دکترها در خیابان آمادگاه و شمس آبادی هستند، به خاطر همین بیشتر ترافیک شهر به همین دلیل است، پارکینگ هم زیاد است، ولی بیشتر کسایی که به آمادگاه می آیند از شهرهای اطراف اصفهان هستند که زیاد با خیابان ها و پارکینگ های شهر آشنایی ندارند به خاطر همین مدام دوبل پارک می‌کنند و راهبندان درست می‌کنند.»

مسئولان شهری این روزها بر این باور هستند که با هوشمند کردن کنترل ترافیک و استفاده از فناوری های مجازی می توان ترافیک شهر را کنترل کرد؛ ناگفته پیداست با الکترونیکی کردن برخی خدمات به شهروندان، حذف سفرهایی که هر روزه به این منظور در اصفهان و دیگر کلانشهرها انجام می‌شود در کاهش ترافیک نقش غیرقابل انکاری خواهد داشت.

برخی از کارشناسان حوزه حمل ونقل بر این باور هستند که سرریز نشدن خودروهای عبوری به خیابان‌ها در یک ساعت خاص و تقسیم این سفرها به سه نوع سفرهای کارمندان ادارات، سفرهایی به مقصد مراکز آموزشی و سفرهای اصناف و بازاریان با فواصل معنادار، نقاط درگیر ترافیک در شهر را تا حد زیادی از بن‌بست خارج خواهد کرد، اما اجرای هر طرحی با اما و اگرها و اعمال نظر سازمان‌های مختلفی همراه است و بررسی موضوع مدیریت تقاضای سفر تنها از این منظر کافی نیست.

وعده بدون عمل در حوزه حمل و نقل نخواهیم داد

«علیرضا صلواتی» معاون حمل ونقل و ترافیک شهردار اصفهان در این باره به ایمنا می‌گوید: یکی از معضلات کلانشهرهایی همچون اصفهان ترافیک سنگین شهر است، اما با هوشمندسازی و نظارت مستقیم به صورت نهادینه بسیاری از مشکلات ترافیکی در شهر رفع خواهد شد.

وی ادامه می‌دهد: تمام شهروندان از ساعات آغازین بامدادی تا ساعات پایانی شب با فعالیت زنده ترافیک در تماس و در چالش هستند، از این رو گریزی نداریم که از ایده‌ها و خلاقیت‌ها برای کاهش ترافیک استفاده کنیم؛ امروزه منابع محدود و انتظارات نامحدود است، بنابراین برای انطباق بین ضعف‌ها و منابع محدود باید برنامه‌ریزی لازم انجام شود.

معاون حمل و نقل و ترافیک شهردار اصفهان ادامه می‌دهد: در فضای مجازی بستری به نام مشاوران مردمی ترافیک ایجاد کردیم تا شهروندان پیشنهادات، انتقادات و مشکلات شهر را به اطلاع معاونت ترافیک شهرداری برسانند و در جهت رفع مشکلات و تحقق پیشنهادات سازنده گام برداریم.

صلواتی با اشاره به سیستم پارکومتر، اظهار می‌کند: سیستم جدید پارکومتر برای ساماندهی پارک‌های حاشیه‌ای در خیابان‌های شهر اجرا خواهد شد که هم پارکبان و هم اپلیکیشن‌های هوشمند دارد تا شهروندان با هر طیف علمی بتوانند از آن استفاده کنند، البته باید موقعیت زمانی و مکانی را برای اجرای هر طرح جدید در نظر گرفت.

وی با بیان اینکه طرح جدید نواقص طرح قبل را ندارد و با ذائقه شهروندان همخوانی خواهد داشت، می‌گوید: از اوایل زمستان زیرساخت‌های فنی، هوشمند و فرهنگ سازی لازم را انجام خواهیم داد که تا قبل از پایان سال ساماندهی پارک‌های حاشیه‌ای را در محدوده مرکزی شهر اصفهان شاهد باشیم.

معاون حمل و نقل و ترافیک شهردار اصفهان تاکید می‌کند: باید برای ساماندهی ترافیک شروع کننده، ادامه دهنده و پایان دهنده خوبی باشیم، در حالی که در بسیاری از مواقع شروع کننده خوبی بوده، اما ادامه دهنده خوبی نیستیم یا خیلی اوقات شروع خوبی داریم، اما پایان خوبی را متصور نیستیم.

صلواتی با اشاره به معضل پارک دوبل در بسیاری از خیابان‌های شهر اظهار می‌کند: برای رفع تخلف پارک دوبل، در گذشته حتما باید پلیس با خودرو در خیابان‌ها حضور می داشت تا اخطار یا اعمال قانون انجام شود، یا گاهی حتی افرادی در خودرو می ماندند تا از پلیس بخواهند اعمال قانون را انجام ندهد؛ پارک دوبل خودروها در خیابان‌های شمس‌آبادی، طالقانی، شیخ بهایی، شریعتی و عبدالرزاق نهادینه شده و حتی به سمت پارک‌های سه گانه رفته است، اما با تلاش شرکت‌های دانش بنیان به جای دوربین‌های ثابت ثبت تخلف، دوربین‌های متحرک طراحی، تامین اعتبار آن با کمک شهرداری‌های مناطق انجام و مناقصه آن برگزار شد که در نهایت یکی از شرکت‌های داخلی برنده مناقصه شد و به زودی تعداد هفت خودرو ثبت مکانیزه تخلفات در سطح مناطق یک، سه، پنج، شش، ۱۰، ۱۱ و ۱۵ نسبت به ثبت تخلفات اقدام خواهد کرد.

وی خاطرنشان می‌کند: هر خودرو حامل دوربین‌های ثبت تخلف سیار معادل ۷۰ نیروی پلیس ساکن اعمال قانون خواهد کرد تا شهری بدون تخلف داشته باشیم.

معاون حمل و نقل و ترافیک شهردار اصفهان با بیان اینکه ظرف دو ماه آینده این خودروها به شهر اضافه می‌شود تا تخلف پارک دوبل در شهر کنترل شود و ترافیک روان‌تری داشته باشیم، اضافه می‌کند: قرار نیست تخلف برای ما مجاز و برای دیگران غیرمجاز باشد، بلکه همه در برابر قانون یکسان هستیم و شهروندان قانون مدار اصفهانی باید هوای شهر خود را داشته باشند.

وی با بیان اینکه فعالیت مجدد ۱۵ ایستگاه دوچرخه شهر اصفهان با مشارکت بخش خصوصی در نیمه دوم آذرماه ۹۷ آغاز می‌شود، می‌گوید: تعداد ۱۵ ایستگاه دوچرخه در محدوده حاشیه زاینده رود و نقاط مرکزی شهر با مشارکت شهرداری اصفهان و بهره‌بردار بخش خصوصی فعال خواهد شد؛ در ایستگاه‌های دوچرخه کیفیت ارائه خدمات ارتقاء یافته و دوچرخه در انواع مختلف معمولی و مدرن به شهروندان ارائه خواهد شد، همچنین تعرفه کرایه دوچرخه‌ها به گونه‌ای تعیین شده تا تمام شهروندان امکان استفاده از آن را داشته باشند.

صلواتی ادامه می‌دهد: در کنار ایستگاه‌های BRT و مترو که تراکم مسافر وجود دارد و فضای فیزیکی ایستگاه اجازه می‌دهد، گیره‌های دوچرخه نصب می‌شود زیرا به دنبال حمل و نقل یکپارچه و سفرهای ترکیبی هستیم.

معاون حمل ونقل و ترافیک شهردار اصفهان با بیان اینکه تا پایان سال کارت‌های هوشمند اتوبوسرانی صادر خواهد شد تا یکی از دغدغه‌های شهروندان در خصوص کمبود باجه‌های شارژ رفع شود، تاکید می‌کند: آذر و دی ماه پُر از رخدادهای خوب ترافیکی در شهر اصفهان خواهد بود، البته وعده بدون عمل در حوزه حمل و نقل و ترافیک نخواهیم داد تا مردم نتایج آن را در عمل ببینند.

زمینه اعتماد مردم به حمل ونقل عمومی را فراهم کنید

«امین همدانی»، یک دکترای حمل و نقل نیز به ایمنا می‌گوید: علی‌رغم اینکه تعداد خودروها در شهر افزایش یافته، اما اتفاق خاصی را مردم در حمل و نقل عمومی متوجه نشده‌اند، باید زیرساخت‌های لازم برای افزایش استفاده شهروندان از حمل و نقل عمومی را به نحو احسن فراهم کرد، البته اگر برنامه‌ریزی سیستم حمل و نقل در جانمایی ایستگاه‌ها، ناوگان و یکپارچگی آن به نحو احسن انجام می‌شد، مردم تمایل بیشتری به استفاده از آن داشتند.

وی با انتقاد از اینکه چرا طرح زوج و فرد خودروها تنها به مرکز شهر محدود شده و تکنیک‌های به روز در شبکه حمل و نقل استفاده نمی‌شود، تصریح می‌کند: برای رفع معضل ترافیک باید طرح زوج و فرد که یک مسکن مقطعی است تغییر پیدا کند و سیاست دائمی جایگزین شود، این اتفاق نمی‌افتد مگر اینکه مسئولان دغدغه جدی داشته باشند؛ آلودگی هوا و ترافیک که تاثیرات بسیار منفی بر سلامت جسمی شهروندان می‌گذارد، سلامت روان مردم را نیز به خطر انداخته و از مرز بحران نیز عبور کرده است.

عضو هیئت علمی دانشگاه شیخ بهایی با تاکید بر اینکه نباید نگاه ما این باشد که بادی بوزد یا بارانی ببارد تا شرایط آلودگی هوا را از بین برده و مردم در شهر نفس بکشند، تاکید می‌کند: باید مدیران برنامه‌های مشخصی را تهیه، تدوین و به صورت علمی و کارا در شهر اجرا کنند.

وی اظهار می‌کند: برای رفع مشکلات ترافیکی علاوه بر فرهنگ سازی در میان مردم برای استفاده از حمل ونقل عمومی، شهرداری به عنوان نخستین نهادی که در چشم مردم است مسئولیت پُررنگ‌تری نسبت به سایر نهادها دارد و باید سایر ارگان‌ها را به فعالیت دعوت کند.

همدانی با بیان اینکه باید راهکارهای کاهش ترافیک عملیاتی شود، تصریح می‌کند: امروز مردم نمی‌توانند به سیستم حمل و نقل عمومی اعتماد کنند، آنها باید اطمینان داشته باشند که اگر از حمل و نقل عمومی استفاده کنند، آیا به موقع به محل کار یا تحصیل می‌رسند؟، تا این اعتماد به وجود نیاید، مردم تمایل به استفاده از سیستم حمل و نقل عمومی نخواهند داشت؛ راهکارهایی مثل تعطیلی مهدکودک‌ها و دبستان‌ها که امسال هم با توجه به آلودگی هوا اتفاق افتاد، راه حل مناسبی نیست.

عضو هیئت علمی دانشگاه شیخ بهایی با تاکید بر اینکه فراهم ساختن زیرساخت‌های سخت‌افزاری و نرم‌افزاری برای حمل و نقل عمومی بسیار مهم است، خاطرنشان می‌کند: شهرداری باید به دنبال اعتمادسازی و جلب نظر مردم برای استفاده از حمل و نقل عمومی باشد و در این راستا بیشتر از متخصصان و سرمایه گذاران بخش خصوصی استفاده کند.

کد خبر 360404

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • یک شهروند IR ۱۴:۱۲ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۷
    2 0
    با رویکرد و نگاه جدید به مدیریت شهری، وظیفه مدیران شهری خیابان سازی، ساخت پارکینگ، پل سازی و تشویق مردم به ماشین سواری نیست. شهر فضایی است برای زندگی کردن، نفس کشیدن، احساس تعلق کردن و داشتن کرامت انسانی است. بودجه های شهری بجای ایجاد خیابان های جدید، ساخت پل و پارکینگ باید مردم را با ارزش و کرامت انسان ها آشنا کند همانطور که پیاده راه چهارباغ این جنبه انسانی شهر را برجسته کرد. شاید این ترافیک کور اهرمی باشد برای به فکر واداشتن دارندگان ماشین، که می توان خیلی بهتر و با آرامش بیشتر زندگی کرد.
  • حمیدرضا IR ۱۶:۲۲ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۷
    2 0
    به نظر من بهتر اینه که فرهنگ دوچرخه سواری ترویج داده بشه همچنین گذرگاه هایی که برای دوچرخ ایمن سازی شده باشه و فرهنگ تفریح سالم