اسپانسرهای رانتی، مانع درآمدزایی و خودکفایی باشگاه‌ها می‌شوند

معاون بازرگانی باشگاه ذوب‌آهن گفت: در شرایط اقتصادی کنونی به راحتی می‌توان از اسپانسر رانتی استفاده کرد، اما باشگاه ذوب‌آهن با برنامه مدونی که در بخش اقتصادی داشته است با اسپانسرهایی قرارداد بسته است که در داخل و خارج کشور سرشناس هستند و باعث ارتقای فعالیت‌های اقتصادی باشگاه می‌شوند.

امین کریمیان در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا در خصوص جذب اسپانسر و بازاریابی در صنعت ورزش و به خصوص فوتبال اظهار کرد: به عنوان یکی از منابع درآمد سازی باشگاه‌ها می‌توان به جذب اسپانسرهای غیر رانتی اشاره کرد که خوشبختانه باشگاه ذوب آهن جز معدود باشگاه‌هایی است که توانسته بر خلاف خیلی باشگاه های بزرگ اسپانسر غیر رانتی جذب کند و با برند سازی این اسپانسر ها درآمد زایی باشگاه را افزایش دهد.

وی افزود: اقدامات خوب و موثری در زمینه درآمد زایی باشگاه انجام شده که می توان از مبلغ صدور رضایت نامه مرتضی تبریزی به عنوان شاخص ترین آن ها نام برد که در حوزه بازیکن سازی باشگاه انجام شد. البته در این بین می توان به حق پخش هم اشاره کرد که متاسفانه نه به ما و نه به هیچ تیمی پرداخت نمی شود و امیدواریم در آینده ای نه چندان دور برای پرداخت این حق مسلم باشگاه ها تصمیم خوبی اتخاذ شود.

معاون بازرگانی باشگاه ذوب آهن تاکید کرد: طرح های خوبی برای جذب هواداران بیشتر به باشگاه ارائه کرده ایم که امیدواریم راهگشا باشند. فوتبال با تماشاگر و هوادار جذاب می شود، چرا که آن‌ها یک نیروی بالقوه هستند و همانطور که از باشگاه افتخار و کسب عنوان می خواهند می بایست تسهیلاتی در اختیارشان قرار گیرد. ما به صورت آزمایشی تولید البسه را شروع کردیم و با توجه به شعار اقتصاد مقاومتی تولید و اشتغال صرفه جویی در هزینه ها را در دستور کار قرار دادیم. ضمن اینکه در حمایت از کالای ایرانی از محصولات داخلی استفاده کردیم تا چرخ اقتصاد کشور بچرخد.

وی خاطر نشان کرد: تا زمانی که اسپانسرهای رانتی در ورزش ایران حضور دارند باشگاه ها نمی توانند به درآمدزایی و خودکفایی برسند چرا که تمام فعالیت های انجام شده در بخش اسپانسرینگ به سود اسپانسر خواهد بود و منفعتی برای باشگاه نخواهد داشت. در شرایط اقتصادی کنونی به راحتی می توان از اسپانسر رانتی استفاده کرد و همه آمادگی این کار را دارند اما باشگاه ذوب آهن با برنامه مدونی که در بخش اقتصادی داشته با اسپانسرهایی قرارداد بسته است که در داخل و خارج کشور سرشناس هستند و باعث ارتقای فعالیت های اقتصادی باشگاه می شوند و هم مسیر حرفه‌ای رابرای ما هموارتر می کنند.

معاون بازرگانی باشگاه ذوب آهن اضافه کرد: برای قرار گرفتن در مسیر باشگاه داری حرفه ای، تمام ابعاد فعالیتی و نیروی انسانی باشگاه باید حرفه ای شود چرا که فعالیت حرفه‌ای در یکی از بخش‌ها باعث می شود سایر فعالیت های باشگاه از مسیر حرفه ای دور شوند.

کریمیان تصریح کرد: هر یک از باشگاه های ورزشی به یک سرچشمه وصل هستند و همه آن ها از حامیان مالی رانتی استفاده می کنند، اما اگر بخواهند موفق شوند باید زمان استفاده از این اسپانسر های رانتی مشخص شود و حامیان مالی به جای آن که ماهی به آن‌ها بدهند ماهی گیری را یادشان دهند.

وی افزود: باشگاه‌های صنعتی می توانند دور هم جمع شوند و به یک جمع بندی برسند که به عنوان مثال ظرف مدت سه سال با برنامه ریزی دقیق به درآمدزایی برسند و خود کفا شوند. شرکت های مادر به دلیل توجه بیش از حد به باشگاه ها آن‌ها را معلول کرده‌اند و فقط به آن ها پول تزریق می کنند اما می توانند با در اختیار گذاشتن یک سری امکانات برای باشگاه ها به قعالیت های اقتصادی آن‌ها کمک کنند.

معاون بازرگانی باشگاه ذوب آهن اظهار کرد: فعالیت هایی همچون جذب حامی مالی غیر رانتی، فروش بازیکنان، خدمات مشارکتی با ادارات و ارگان‌ها، برنامه ریزی برای تیم های پایه، بلیت فروشی و خدمات درون ورزشگاهی  اقداماتی است که در باشگاه ذوب آهن آغاز شده است و در آینده نیز ادامه خواهد داشت.

کریمیان ادامه داد: باشگاه ها نباید به دنبال قراردادهای میلیاردی باشند و باید برنامه ریالی داشته باشند. به غیر از درآمد حق پخش تلویزیونی، همه راه های درآمدی را در پیش گرفته ایم و با همه پتانسیل و توان در راه صرفه جویی در هزینه ها و افزایش درآمد قدم بر می داریم.

کد خبر 360387

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.