بزرگترین نقص قوانین، نبود مجازات است

نماینده مجلس شورای اسلامی گفت: بزرگترین نقص قوانین کشور تعیین نشدن مجازات در مواردی است که قانون اجرا نمی‌شود.

حیدرعلی عابدی در گفت‌و گو با خبرنگار ایمنا با اشاره به روز قانون اساسی در ایران اظهار کرد: متأسفانه بعضی ایرادات در سیستم قانون گذاری کشور وجود دارد که سبب می شود قابلیت اجرایی قوانین کاهش پیدا کند؛ به عنوان نمونه قوانینی که مجلس شورای اسلامی مصوب می‌کند، جزئی است و به جای آن باید این اختیار به مدیران داده شود تا با بخشنامه بسیاری از کارها را پیش ببرند.

وی تصریح کرد: در بعضی موارد ناکارآمدی مدیریت‌ها به پای نبود قانون گذاشته می‌شود، در حالی که ورود به بعضی از قوانین در شان مجلس نیست، البته در برخی موارد قانون وجود دارد، اما اجرا نمی‌شود.

عابدی با اشاره به اینکه تراکم قانون باعث تصویب قوانین متضاد می‌شود، گفت: این امر برای قانون گذار، مجری و قضات سردرگمی ایجاد می‌کند و بسیاری از افراد با مقایسه میزان قانون‌گذاری در ایران و کشورهای دیگر معتقدند در کشور مسئله تراکم قانون وجود دارد؛ در این راستا لازم است اصول کلی در مجلس مطرح شود و در راستای آن مدیران برنامه‌های اجرایی داشته باشند.

وی افزود: برنامه ششم توسعه تصویب شد تا مدیران در این چهارچوب پیش بروند، اما زمانی که به موانع بر می‌خورند، به نمایندگان و مجلس متوسل می‌شوند، برای رفع این مشکل باید اختیارات لازم به مدیران داد که تا حدودی نیازهای مدیریتی خود را مرتفع کنند.

لوایح کمتر قابلیت اجرایی دارند

نماینده مردم اصفهان خاطر نشان کرد: آخرین باری که به مناسبت روز مجلس خدمت مقام معظم رهبری بودیم، ایشان اشاره جالبی کردند که چرا زمانی که قانونی را مصوب می‌کنید، در همان قانون مجازات عمل نکردن به آن را مشخص نمی‌کنید؛ البته باید گفت که دلیل آن وجود تعداد زیاد لوایح است؛ دولت لایحه می‌نویسد و برای خود مجازات تعیین نمی‌کند.

وی افزود: برای مثال باید مشخص شود اگر کسی به قانون هوای پاک عمل نکرد، چه مجازاتی دارد؟ یا در قانون توزیع عادلانه آب که مصوب مجلس شورای اسلامی است، تنها به عنوان کردن اختیارات وزیر و وزارت نیرو بسنده شده، در صورتی که هیچگاه عنوان نشده است که اگر وزارت نیرو تخلف کرد، چه مجازاتی پیش روی اوست و بزرگترین نقص قوانین کشور تعیین نشدن مجازات در مواردی است که قوانین اجرا نمی‌شود.

عابدی مهم‌ترین وظیفه مجلس را تصویب نکردن لوایح عنوان کرد و گفت: لوایح معمولا کارشناسی شده نیستند و بر اساس جلب نظر متقاضیان است و کمتر قابلیت اجرایی دارند، برای مثال تصویب می شود که در مدت پنج سال حقوق‌ها همسان شود، غافل از اینکه دولت توانایی پرداخت این مبلغ را دارد یا خیر؛ در نتیجه قابلیت اجرا پیدا نمی کند و سطح انتظارات مردم بالا می رود.

وی خاطر نشان کرد: اگر لوایح به صورت کارشناسی شده ارائه شود و مشخص باشد که دولت در آنها توانایی خود را دیده است و در آن چهارچوب از نمایندگان انتظار دارد، این خوب است، اما لوایح یک اشکال عمده دارد که همیشه دنبال این هستند که کار دولت را ساده و سهل کنند در صورتی که باید از همین تراکم قانون پرهیز کنند و قوانینی پیشنهاد دهند که کار ساز باشد و وظایف جزئی مدیریتی را شامل نشود.

نماینده مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه قانونی خوب است که روشن، شفاف و پاسخ گوی نیاز جامعه باشد و نیازی به تفسیر نداشته باشد و به تصویب آیین نامه متکی نباشد، یادآور شد: در برخی موارد لایحه‌ای تصویب می‌شود که در آن ۱۵ ماده و ۴۰ آیین نامه وجود دارد و قانونی هم دیدم که گفته شده باید طی مدت دو سال اجرا شود، اما بعد به مدت پنج سال هم وقت داده شده که آیین نامه آن را تصویب کنند!

کد خبر 360379

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.