معلولان به مناسب‌سازی نیاز دارند، نه شیب‌سازی!

دهاقان – رییس اداره بهزیستی شهرستان دهاقان گفت: معلولان و سالمندان به مناسب سازی نیاز دارند، اما مسئولان با بی‌توجهی تنها به شیب سازی پرداخته‌اند.

به گزارش خبرنگار ایمنا از شهرستان دهاقان، ویلچرنشینان افرادی هستند که به عنوان یک شهروند از حقوق شهروندی برخوردار هستند، اما نگاه‌های متفاوت باعث شده رفع مشکلات این افراد کمرنگ شود و حقوق آنها نیز دیده نشود.

در بسیاری از ساختمان‌های اداری که تعداد ارباب رجوع در آن‌ها زیاد است همچون بانک ها، داروخانه ها، آموزشگاه ها و... مناسب‌سازی باید به گونه‌ای باشد که همه بتوانند به راحتی برای انجام امور خود مراجعه کنند.

دو درصد از ادارات دهاقان مناسب سازی شده‌اند

سیدعلی موسوی، رییس اداره بهزیستی شهرستان دهاقان در گفت وگو با خبرنگار ایمنا، اظهار کرد: بیشتر ادارات شهرستان در زمینه مناسب سازی به طور کامل عمل نکرده‌اند، و تنها دو درصد آنها به حل این مسئله پرداخته‌اند، اما بسیاری موارد همچون ورودی ادارات، ایجاد رمپ، سرویس‌های بهداشتی و آسانسور به طور کامل مناسب سازی نشده‌اند.

وی در زمینه دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی، گفت: دانشگاه آزاد اسلامی واحد دهاقان با داشتن ساختمان‌هایی در چند طبقه آسانسور ندارد البته بسیاری از مراکز آموزشی و دانشگاه پیام نور نیز به مناسب سازی آن توجه نکرده‌اند و معلولان در مراجعه به این مکان‌ها با مشکلات زیادی روبه رو هستند.

رییس اداره بهزیستی شهرستان دهاقان با اشاره به ورودی نامناسب بانک‌ها، خاطرنشان کرد: بیشتر بانک‌های این شهرستان پله ندارند، اما در سه مورد که دارای پله هستند هیچ گونه مناسب سازی استانداردی برای تردد معلولان نشده است.

وی تصریح کرد: متاسفانه نگاه مسئولان به مناسب سازی، تفکر شیب‌سازی است و این نه تنها مشکل معلولان را رفع نمی‌کند، بلکه یک خطر بسیار بزرگ است، که آسیب جدی وارد خواهد کرد.

موسوی افزود: مناسب‌سازی تنها برای افراد معلول نیست، بلکه سالمندان، زنان باردار، افراد ناتوان، مصدومان و... نیز نیاز به فضایی دارند که برای تردد با مشکل مواجه نشوند.

توجه به معلولان با مناسب‌سازی پررنگ می‌شود

مهدیه بهراد، کارشناس مناسب سازی اداره بهزیستی شهرستان دهاقان نیز در این باره اظهار کرد: بر اساس شاخص‌های مناسب سازی، ورودی هر اداره، بانک، داروخانه، مراکز آموزشی و... باید به گونه‌ای باشد که برای همه قابل دسترسی باشد و راه قابل دسترسی از ورودی به پارکینگ و خیابان‌های عمومی، پیاده‌روها و تمامی فضاهاو عناصر قابل دسترس در داخل ساختمان وجود داشته باشد و میله دستگرد نیز در طرفین پله‌ها و سطوح شیب‌دار وجود داشته باشد.

وی با بیان اینکه سطح سرویس‌های بهداشتی با دیگر فضاها هم سطح است، گفت: وجود در کشویی یا امکان بازشدن روبه بیرون، شیرهای اهرمی و میله دستگرد کمکی برای استفاده معلولان باید در سرویس‌های بهداشتی باشد.

کارشناس مناسب سازی اداره بهزیستی دهاقان، با بیان اینکه سطح شیب‌دار برای تردد ویلچر و افراد معلول باید بین پنج تا هشت درصد باشد، تصریح کرد: متاسفانه به این درجه استاندارد در بسیاری مکان‌ها توجه نشده است و تردد به سختی انجام می‌شود.

بهراد با اشاره به همکاری شهرداری‌ها با این اداره در زمینه مناسب سازی، خاطرنشان کرد: استفاده از موزاییک‌های زرد در پیاده‌روها و رفع موانع تاحد مطلوبی پیشرفت داشته است البته امیدواریم این همکاری ادامه داشته باشد.

وی افزود: وضعیت داروخانه‌ها نسبت به قبل بهتر شده است و توجه مسئولان به مناسب سازی می‌تواند خدمات آنها در برابر معلولان را پررنگ‌تر جلوه دهد.

کد خبر 360354

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.