ایجاد جاذبه در بافت‌های فرسوده از برنامه‌های بنیاد مسکن است

معاون بازسازی مسکن روستایی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان اصفهان با بیان اینکه ایجاد جاذبه در بافت فرسوده از جمله برنامه‌های بنیاد مسکن است، گفت: ایجاد چنین جاذبه‌هایی باعث می‌شود افرادی که در بافت فرسوده صاحب ملک هستند و حتی ملک آنها متروکه شده باشد، اقدام به احیای آن بافت کنند.

محسن قوی بیان در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا با اشاره به اینکه بنیاد مسکن انقلاب اسلامی به منظور احیای بافت فرسوده روستایی اهرم‌ها و پارامترهای تشویقی برای مردم در نظر گرفته است، افزود: این نهاد تسهیلاتی را با عنوان " تسهیلات طرح ویژه بهسازی مسکن روستایی" به مردم پرداخت می‌کند که هدف آن ایجاد فرهنگ ساخت‌و ساز اصولی در روستاها است.

وی اضافه کرد: این تسهیلات با بهره کم و باز پرداخت اقساط بلندمدت است، بر اساس قانون هر ساله مبلغ این تسهیلات نسبت به سال قبل، ۱۵ درصد افزایش یافته و اکنون مبلغ آن به ۲۵۰ میلیون ریال برای ساخت هر مسکن روستایی رسیده‌است.

معاون بازسازی مسکن روستایی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان اصفهان ادامه داد: در کنار این تسهیلات که برای همه روستاییان وجود دارد، برای افرادی که بخواهند در بافت‌های فرسوده فعالیتی انجام دهند، این فعالیت می تواند در قالب احیا آن بافت و یا خرید زمینی در بافت فرسوده و بازسازی آن باشد، تسهیلات بلاعوض آواربرداری و تسهیلات قرض الحسنه در نظر گرفته شده تا اهرمی برای تشویق آنها باشد.

قوی‌بیان با اشاره به واحدهایی در بافت فرسوده که ارزش معماری وقدمت تاریخی دارند، گفت: به‌رغم اینکه احیای چنین واحدهایی جزء وظایف بنیاد مسکن نبوده، از اعتبارات این نهاد تسهیلات قرض الحسنه‌ای از بانک ها برای احیای واحدهای با ارزش بافت‌های قدیمی با عنوان وام احیای واحدهای با ارزش پرداخت می‌شود.

بازآفرینی بافت فرسوده باید به صورت محله محور انجام شود

وی با بیان اینکه بازآفرینی بافت فرسوده باید به صورت محله محور انجام شود، اظهار کرد: در بنیاد مسکن برای بازسازی مسکن روستایی دو حوزه در نظر گرفته شده که در کنار یکدیگر میتوانندیک محله را به طور کامل بازآفرینی کنند.

معاون بازسازی مسکن روستایی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان اصفهان، افزود: معاونت عمران روستایی گذرها، معابر و فضاهای محله را بر عهده دارد، در حوزه مسکن روستایی نیز روند بازسازی واحد های مسکن روستایی با پرداخت تسهیلات تسهیل شده و در نتیجه یک محله به‌طور کامل بازسازی می‌شود.

قوی بیان با اشاره به آمارگیری از ویژگی های مسکن روستایی در سال ۱۳۸۲، افزود: این آمارگیری نشان داده که بیش از دو میلیون واحد مسکونی غیر مقاوم در روستاها وجود دارد این که این واحدها مستعد حوادث قهری آسیب پذیر می‌باشد.

وی اضافه کرد: طرح طرح ویژه بهسازی مسکن روستایی از سال ۱۳۸۴پس از این آمارگیری،با هدف بهبود کیفیت مسکن و بافت روستایی و ارتقا سطح ایمنی، بهداشتی، رفاه و آسایش مسکن روستایی جدی تر از قبل پیگری شده است.

معاون بازسازی مسکن روستایی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان اصفهان ارائه تسهیلات، حس تعلق به مکان، حفظ تراکم جمعیت خانوار، بهبود سیمای بصری و چشم انداز روستا، مقاوم سازی مسکن و در نتیجه بهسازی زندگی روستایی را از جمله اهداف این طرح عنوان کرد.

قوی بیان اعلام کرد: بیش از ۶۲هزار واحد مسکونی روستایی استان اصفهان از سال ۸۴ تاکنون بازسازی و مقاوم‌سازی شده است.

وی با اشاره به اینکه بر اساس طرح ویژه بهسازی مسکن روستایی هر ساله به ۲۰۰هزار واحد مسکونی روستایی در کل کشور تسهیلات ساخت مسکن روستایی تعلق میگیرد، گفت: با اطمینان می‌توان گفت ساختمان‌هایی که با این تسهیلات ساخته شده‌است در برابر زلزله و حوادث قهری مقاوم است و ساکنان آن در صورت بروز حادثه در امان خواهند بود.

معاون بازسازی مسکن روستایی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان اصفهان افزود: ‌در آزمون زلزله‌های اخیر درباره واحدهایی که از این تسهیلات استفاده کرده‌اند، آسیبشان حداقلی بود یا اصلا آسیب ندیده بودند.

کد خبر 360329

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.