معاینه فنی یکساله خودروها کارساز نیست

یک کارشناس حمل و نقل گفت: قانون فعلی مبنی بر معاینه فنی یکساله خودروها نمی‌تواند این اطمینان را به وجود آورد که طی یک سال خودرویی به سبب بروز حوادث مختلف دچار روغن سوزی نشود.

فرهاد کیخسرو کیانی در گفت و گو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: معاینه فنی خودروها باید به صورت مستمر اعمال شود، زیرا ممکن است خودرویی در فروردین ماه مورد معاینه فنی قرار گیرد، اما در اردیبهشت ماه دچار تصادف شود که همین اتفاق سبب روغن سوزی و اشکال در موتور خودرو می‌شود.

وی با بیان اینکه پلیس به راننده خودرویی که معاینه فنی نداشته باشد به چشم مجرم نگاه می‌کند، افزود: ممکن است ۱۰ سال از عمر یک خودرو بگذرد، اما آن خودرو از لحاظ فنی بدون مشکل باشد، ولی خودرویی دیگری که دو سال از عمرش می گذرد به خاطر یک تصادف از نظر فنی دچار مشکل باشد، متاسفانه پلیس تنها آن خودرو که ۱۰ سال از عمرش می‌گذرد را جریمه می‌کند که به دلیل ضعف قوانین و اهرم‌ های عملکردی است.

این کارشناس حمل و نقل اضافه کرد: در حال حاضر لازم است اهرم‌های قوی‌تری جایگزین اعمال قانون معاینه فنی شوند، زیرا خودروها و موتوسیکلت‌ها اصلی ترین دلیل آلودگی هوا محسوب می شوند.

کیانی با تاکید بر اینکه استانداردهای مجاز برای خروج گازهای خودروها باید بررسی شود، خاطرنشان کرد: در مراکز معاینه فنی میزان گاز خروجی از خودروها مورد پایش قرار گرفته و با استانداردهای مجاز مورد مطابقت داده می شود.

وی با اشاره به عملکرد شهرداری در بهبود وضعیت معاینه فنی گفت: شهرداری اصفهان گام‌های مثبتی را در این زمینه برداشته و معاینه فنی را از خودروهای خود آغاز کرده است؛ البته برخی از خودروهای در حال تردد در سطح شهر ممکن است مورد معاینه فنی در شهرستان‌های دیگر شده باشند و در این صورت نمی‌توان از چگونگی رعایت استانداردها اطمینان کافی را کسب کرد.

کد خبر 360328

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.