۱۳ آذر ۱۳۹۷ - ۱۰:۱۸
بیماری خواب

عضو هیئت علمی و گروه روانپزشکی دانشگاه اصفهان گفت: خواب‌ ناگهانی یکی از اختلالات خواب محسوب می‌شود که علائم اصلی آن عبارت است از میل ناگهانی و مقاومت‌ ناپذیر به خواب و خواب‌آلودگی بیش از حد در طول روز؛ مهم ترین نشانه این بیماری از دست دادن توان عضلانی عنوان شده است.

سید غفور موسوی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا در خصوص علت بیماری خواب ناگهانی اظهار کرد: بیماری حمله خواب (نارکولپسی) یا خواب تازش یک عارضه نسبتا نادر است و خواب رفتن ناگهانی در طول روز و از دست دادن توان عضلانی از مهم‌ترین نشانه‌های این بیماری محسوب می‌شود.

وی با اشاره به اینکه تعداد حملات خواب تعریف خاصی ندارد، افزود: "ممکن است در یک روز بیمار چند دفعه دچار حملات خواب شود و یا حتی چند روز حمله ناگهانی خواب اتفاق نیفتد. مبتلایان به حمله خواب، در پی هیجان‌های شدید ممکن است دچار گرفتگی‌های عضلانی ‌شوند و در هر حمله میزان به خواب رفتن بیمار چند دقیقه بیشتر طول نمی‌کشد."

این روانپزشک با بیان اینکه مبتلایان به بیماری حمله خواب بلافاصله به خواب فرو می روند، ادامه داد: "امکان بروز این حملات در هر زمان و مکانی وجود دارد، به همین دلیل می تواند حوادث خطرناکی برای بیماران مبتلا به این عارضه اتفاق بیفتد، تمایل به خواب تنها در موقعیت‌هایی که مناسب برای خوابیدن است محدود نمی‌شود و ممکن است تحت شرایطی مثل فعالیت‌های نشسته و یکنواخت و حتی در شرایطی که فرد مشغول انجام وظایف پرتحرک است نیز رخ دهد."

وی با اشاره به اینکه افراد دچار بیماری حمله خواب به صورت ناگهانی توان عضلانی خود را از دست می‌دهند و به این حالت تعادل نداشتن و زمین خوردن آن‌ها "کاتاپلکسی" اطلاق می‌شود، تصریح کرد: "بیماری خواب‌ تازش با علائمی نظیر خواب‌آلودگی بیش از اندازه در طول روز، از دست دادن ناگهانی توان عضلانی یا شل شدن ناگهانی عضلات، فلج خواب، و توهم در شروع و پایان خواب مشخص می‌شود و میل شدید به خواب در روز علامتی است که در شروع بیماری رخ می‌دهد و طی ماه‌ها یا سال‌ها بعد علائم دیگر آن ظاهر می‌شود. دمای بدن مبتلایان به حمله خواب نیز پس از بیدار شدن افزایش می‌یابد."

موسوی اضافه کرد: هنوز علت قطعی ابتلا به بیماری نارکولپسی مشخص نشده است ولی برخیمتخصصان معتقد هستند، در این عارضه  بعضی قسمت‌های مغز عملکرد خود را به درستی انجام نمی‌دهند. گفته ‌می‌شود حمله خواب از طریق محرک‌های دستگاه عصبی مرکزی قابل درمان است.

این روانپزشک خاطرنشان کرد: روش‌های تشخیص بیماری خواب ناگهانی به کمک مصاحبه روانپزشکی و انجام آزمایشی به نام تست خواب در افراد میسر می شود.

وی افزود: با حمایت خانواده، دوستان، معلمان و ... افراد مبتلا به این اختلال و با مشارکت خود فرد می‌توان علائم آن را به خوبی کنترل کرد، افرادی که از این مشکل رنج می‌برند باید در طول روز خواب سبک داشته باشند زیرا این استراحت روزانه علاوه بر کاهش تعداد حملات، سبب کاهش میزان داروی مصرفی این افراد نیز می‌شود.

موسوی با تاکید بر اینکه مبتلایان به بیماری نارکولپسی می‌توانند در صورت نیاز و بنا به تشخیص پزشک معالج از داروهای محرکی مانند "ریتالین" و "پریوویژل" که سبب تقویت بیداری می شود، استفاده کنند، گفت: افرادی که به این بیماری مبتلا هستند، باید به دور از استرس و فشارهای روحی باشند و از مصرف نیکوتین و الکل خوداری کنند چرا که این موارد می‌تواند علائم خواب تازش را تشدید کند.

وی خاطر نشان کرد: بیماری خواب ناگهانی نباید با افسردگی اشتباه گرفته شود چون در افراد مبتلا به افسردگی علائمی مانند کم انرژی بودن و زود خسته شدن وجود دارد که مشابه برخی علائم خواب ناگهانی است؛ اما این دو بیماری کاملا با هم متفاوت هستند.

کد خبر 360325

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.