۱۷ آذر ۱۳۹۷ - ۱۰:۱۲
نوای سوگ در باغات خوانسار!

خوانسار به سرسبزی و زیبایی درختان داخل شهر و معابر عمومیش و باغات بزرگ و مملو از درختان تنومند با قدمت کهن به باغشهر و بهشت ایران معروف است.

به گزارش ایمنا از شهرستان خوانسار، این زیبایی مدیون زحمات و خدمات کشاورزان و طبیعت دوستان این دیار از ۲۰۰ سال گذشته تا به امروز بوده است که زیبایی طبیعی، سلامت و تندرستی، تولید انرژی و نشاط اجتماعی، اقتصاد گردشگر محور، فرهنگ کهن و بالندگی را برای این شهر در پی داشته است. 

این زیبایی‌ها بدون شک مرهون درختان است، اما این روزها حال و روز درختان خوش نیست و سایه اره برقی مرگ زودرسی برای آن‌ها به ارمغان آورده است؛ باغات خوانسار به دلیل توجه نکردن مردم و مسئولان در سال‌های گذشته نسبت به این میراث ارزشمند و طبیعی، شاهد افزایش نابودی بوده و بخش‌هایی از درختان این مناطق خصوصا باغات شهر را با خطر جدی روبه رو کرده است.

مدتی است که از باغ‌های سرخوش خوانسار و صاحبان باغات نوای سوگ به گوش می‌رسد. بر اساس تبصره ۳ ماده ۴ قانون اصلاح لایحه قانونی حفظ و گسترش فضای سبز در شهرها، مالکان باغات و محل‌هایی که به صورت باغ شناخته شوند، مکلفند به ازای درختانی که اجازه قطع آنان از طرف شهرداری صادر می‌شود به تعداد دو برابر محیط بن درختان قطع شده در همان محل یا هر محلی که شهرداری تعیین خواهد کرد حداقل ۱۰ سانتی‌متر بر طبق ضوابط و دستورالعمل‌های موجود در فصل مناسب غرس کند.

تبصره یک ماده ۶ این قانون می‌گوید در صورتی که قطع درخت از طرف مالکان به نحوی باشد که باغی را از بین ببرد و از زمین آن را به صورت تفکیک و خانه سازی استفاده کند همه زمین به نفع شهرداری ضبط می‌شود و به صرف خدمات عمومی شهر و محرومان می‌رسد. به منظور حفظ و گسترش فضای سبز و جلوگیری از قطع بی‌رویه درختان قطع هر نوع درخت در محدوده قانونی و حریم شهرها بدون اجازه شهرداری و در روستاها در هر منطقه  بدون اجازه جهاد کشاورزی و منابع طبیعی ممنوع است.

از نظر قانون هر نوع درختی که محیط بن آن از ۵۰ سانتیمتر بیشتر باشد، شهرداری‌ها در محدوده قانونی و حریم شهر مکلفند ظرف مدت یک سال، شناسنامه آن را که شامل تعداد و نوع درختان محل‌های مشمول این قانون است را تنظیم کنند و این شناسنامه که هر پنج سال یک مرتبه قابل تجدید بوده ملاک و سند اجرای این قانون است. شهرداری‌ها موظفند برگ شناسنامه را در دو نسخه برای تکمیل به ساکنان محل‌های مشمول این قانون تسلیم کنند و مراتب را به طریق مقتضی به اطلاع ساکنان محل توزیع شناسنامه برسانند.

مأموران شهرداری موظفند ظرف سه ماه پس از توزیع برگ شناسنامه به محل‌های مربوط مراجعه و شناسنامه‌های تکمیل شده را در صورت لزوم رسیدگی و سپس گواهی کرده و یک  نسخه از آن را به ساکن محل ارائه دهند. در صورتی که برگ شناسنامه به وسیله ساکنان محل تکمیل نشده بود، مأموران شهرداری با رعایت ماده ۳ این قانون در تنظیم و تکمیل شناسنامه اقدام و یک نسخه آن را به ساکنان محل ارائه کنند.

شهرداری موظف است پس از وصول برگ شناسنامه‌های مربوط به هر منطقه مراتب را برای اطلاع ساکنان محل آگهی کند و در صورتی که پس از یک ماه ساکنان یا مالکین اعتراض نداشته باشند، شناسنامه ابلاغ شده تلقی می‌شود، به اعتراضات واصله طبق مقررات آیین نامه مذکور در ماده ۱۲ رسیدگی می‌شود. قطع درخت در محل‌های مشمول این قانون از تاریخ ابلاغ شناسنامه ممنوع است، مگر با کسب اجازه که طبق مقررات آیین‌نامه مذکور در ماده ۱۲ داده خواهد شد.

باغات خوانسار در جذب توریست اهمیت زیادی دارد

منصور کمالی، فرماندار خوانسار در این باره به ایمنا می‌گوید: ریشه تمدن این شهرستان در دل زیبایی و پاییز گونه بودن، درختان است که با خلق این زیبایی سالیانه هزاران توریست را روانه این دیار می‌کند، اما اخیرا افت رونق کسب و کار و تجارت کاسبان و افزایش نجومی عرصه و اعیان و مقرون به صرفه بودن ساخت و ساز و از طرفی خرید مایحتاج مردم از شهرهای همجوار را باید درختان قدیمی و مثمر ثمر تاوان پس دهند.

وی می‌افزاید: بدون تردید اگر زیبایی شهر خوانسار را به نظاره بنشینید چیزی ملموس‌تر از آنچه خداوند از نعمت‌های خود به همگان عطا کرده است، نخواهید دید.

فرماندار خوانسار تصریح می‌کند: ریشه کن شدن درختان دلرا به درد می‌آورد و ناخودآگاه آدمی از این مظلومیت به فکر فرو می‌رود.

وی اظهار می‌کند: در محله‌های مختلف شهر در این باره بررسی‌های زیادی شد، افرادی که درختان را قطع می‌کردند و لبخندی رضایتی بر لب داشتند غافل از این هستند که ثروت خود و نسل آینده را دود می‌کنند و به هوا می‌فرستند و تنفس را بر آیندگان سخت می‌کنند.

کمالی تأکید می‌کند: مسئولان و دستگاه‌های اجرایی باید با تمام توان از این رفتارهای غیرانسانی برخی افراد که تیشه به ریشه درختان سبز و بلند قامت خوانسار می‌زنند، ممانعت و برخورد قانونی کنند.

وی می‌گوید: باید در بین مردم فرهنگ سازی شود تا با قطع درختان به این نعمات خدادادی برخورد قهری نکنند، آسیب قطع هر شاخه درخت کمتر از نواختن صدای موسیقی و یا نگرانی‌های دیگر علما نیست.

فرماندار خوانسار ادامه می‌دهد: شهرداری باید نسبت به فعال‌تر کردن پلیس ساختمان اقدام و با نظارت جدی با متخلفان برخورد کند، مردم  دلسوز و فهیم، همیاران محیط زیست و یا سازمان‌های مردم نهاد با جدیت فعال بیشتری در این باره فعالیت کنند و در جلوگیری از قطع اشجار ۲۰۰ ساله خوانسار اهتمام ورزند.

وی خاطرنشان می‌کند: شورای اسلامی شهر و شهردار با مصوبات بازدارنده و کاربردی و در عین حال با حفظ حق و حقوق شهروندان زمینه حفظ حداکثری باغات و جلوگیری از تخریب فضای سبز ارزشمند شهری را فراهم آورد.

کمالی می‌افزاید: بدون شک ادامه روند قطع درختان یعنی نابودی سرزمین سبز که به باغ شهر کشور معروف است در صورت تداوم این روند در قطع درختان این شهر به کویر تبدیل می‌شود و در کویر باید در پی محل اسکان باشیم، به تنفس فرزندانمان بیاندیشیم که  قرار است آینده ساز باشند.

شناسنامه دار شدن درختان نیازمند تأمین بودجه

محسن اسحاقی، شهردار خوانسار در این باره اظهار می‌کند: حفظ و نگهداری صحیح درختان خوانسار بسیار اهمیت دارد و از وظیفه اصلی شهرداری است.

وی می‌افزاید: توجه به درختان مثمر شهر همچون آلو، گردو، سنوبر  در کنار درختان دالان سبز و فضای سبز شهر در دستور کار است.

شهردار خوانسار می‌گوید: قسمتی از درختان شهر شناسنامه‌دار شدند و شناسنامه دار کردن بقیه درختان در دستور کار قرار گرفته است که پس تأمین بودجه اجرا می‌شود.

وی تصریح می‌کند: طبق قانون قطع بی‌رویه درختان در محدوده شهر بررسی و اقدام قانونی صورت می‌گیرد.

شناسنامه‌دار شدن درختان باغات مستلزم همکاری با جهاد کشاورزی

عباس نوروزی، مسئول کمیسیون فضای سبز شهرداری خوانسار خاطرنشان می‌کند: سه هزار درخت در شهر خوانسار با هزینه پنج میلیون تومان در ۱۰ سال پیش پلاک کوبی و شناسنامه‌دار شدند، اما در سال جاری باید مجدد تعویض پلاک شوند.  

وی می‌گوید: برای پلاک کوبی و شناسنامه‌دار شدن پنج هزار درخت در سطح شهر ۳۰ میلیون تومان هزینه نیاز است که بودجه این مهم سال آینده پیش‌بینی می‌شود.

مسئول کمیسیون فضای سبز شهرداری خوانسار تصریح می‌کند: برای شناسایی شدن باغات درختان تنومند نیاز به همکاری جهاد کشاورزی داریم تا بتوانیم درختان تنومند را شناسایی و سپس برای شناسنامه‌دار شدن، اقدام شود.

وی با بیان این‌که قطع درختان باغات از سوی مالکان معضلی برای شهرداری است، تاکید می‌کند: با پلاک کوبی شدن درختان مالک هیچ گونه دخل و تصرفی نمی‌تواند در قطع درختان داشته باشد.

نوروزی می‌افزاید: شهرداری با مالکانی که مجوز قطع درختان باغات محدوده شهر را نداشتند، برخورد کرده و به مراجع قضایی معرفی شدند.

وی با بیان اینکه شهرداری در زمین‌های کشاورزی و باغی مجوز برای ساخت و ساز نمی‌دهد، اضافه می‌کند: اگر مالکان باغات بدانند که با قطع درختان مجوزی برای ساخت و ساز از سوی شهرداری صادر نمی‌شود در حاشیه شهر ساخت و ساز را انجام می‌دادند و در این زمین‌ها تنها به کشاورزی و باغداری می‌پرداختند.

قطع درختان به دلیل افزایش قیمت زمین و ملک است

کتایون نادری، نایب رییس شورای اسلامی شهر خوانسار می گوید: قطع درختان در باغات خوانسار به دلیل افزایش قیمت زمین و ملک است، شهردرای باید پلیس ساختمان و فضای سبز را ساماندهی کند تا در صورت مشاهده قطع درخت بلافاصله گزارش شود تا از قطع درخت جلوگیری شود.

وی ادامه می‌دهد: شهرداری نباید اجازه ساخت وساز به این افراد بدهد، و برخورد جدی با قلع و قمع درختان صورت گیرد.

کد خبر 360312

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.