هیچ کس را نادیده نگیریم

ارزشگذاری برتوانمندی‌های معلولان و برابری فرصت‌ها در چشم‌انداز توسعه پایدار از نیازهای ایجاد جامعه‌ای انعطاف پذیر برای حضور این قشر در فعالیت‌های مختلف اجتماعی است.

به گزارش خبرنگار ایمنا،  از سال ۱۹۹۲ با اعلام سازمان ملل متحد روز ۳ دسامبر، با عنوان روز جهانی معلولان شناخته می شود. شعار سال جاری "توانمندسازی افراد دارای معلولیت و تضمین هم افزایی و برابری" است. این شعار بر توانمندسازی افراد دارای معلولیت در جهت توسعه فراگیر، عادلانه و پایدار که در بخشنامه ۲۰۳۰ برنامه توسعه پایدار به کار رفته است، تمرکز دارد.

بزرگداشت سالانه روز جهانی معلولان در سال ۱۹۹۲، از طریق قطعنامه ۴۷/۳ مجمع عمومی سازمان ملل متحد، علنی اعلام شد و هدف آن ارتقاء حقوق و رفاه افراد معلول در تمام عرصه‌های جامعه و توسعه، افزایش آگاهی از وضعیت افراد دارای معلولیت در هر وجهی از زندگی سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی است.

با توجه به ده‌ها سال فعالیت سازمان ملل در زمینه معلولیت، کنوانسیون حقوق معلولین در سال ۲۰۰۶ تصویب شد که کمک کرده است تا سطح حقوق و رفاه افراد دارای معلولیت، در اجرای برنامه ۲۰۳۰ توسعه پایدار و سایر چارچوب‌های توسعه بین‌المللی ارتقاء یابد. مانند چارچوب Sendai برای کاهش خطر بحران، منشور مشارکت افراد معلول در اقدامات بشردوستانه، برنامه جدید شهری و برنامه آدیس آبابا برای تامین مالی در جهت توسعه.

شعار امسال تمرکز بر توانمندسازی افراد دارای معلولیت برای یک توسعه فراگیر، عادلانه و پایدار است و شعار "هیچ کس را نادیده نگیرید" را در دستور کار خود قرار داده است. در حال حاضر بیش از نیمی از جمعیت جهان در مناطق شهری زندگی می کنند. تا سال ۲۰۵۰، این رقم به ۶.۵ میلیارد نفر می رسد. توسعه پایدار بدون یک تغییر قابل توجه در ساخت و مدیریت فضاهای شهری ما امکان پذیر نیست.

افراد دارای معلولیت، به عنوان  مولفان و پیشگامان تغییر، می‌توانند روند رو به رشد توسعه فراگیر و پایدار را دنبال کنند و جامعه انعطاف پذیر را برای همه، از جمله در زمینه کاهش خطر بحران و اقدامات بشردوستانه و توسعه شهری، ترویج دهند. دولت‌ها، افراد معلول و سازمان‌های نمایندگی آنها، موسسات تحصیلات آکادمیک و بخش خصوصی باید در قالب یک "تیم" برای دستیابی به اهداف توسعه پایدار (SDGs) کار کنند.

کنفرانس سازمان ملل متحد که در زمینه مسکن و توسعه شهری پایدار، در سال ۲۰۱۶ در کیوتو، اکوادور برگزار شد، بر اهمیت اتخاذ یک نگرش به شهر هوشمند اذعان کرد که با استفاده از فرصت‌های دیجیتالی، انرژی و فن آوری‌های پاک و همچنین تکنولوژی‌های حمل و نقل خلاق، شهرها را قادر می‌سازد ارائه خدمات خود را بهبود ببخشند.

مهم‌تر از همه، دستور کار جدید شهری اذعان می‌کند که کلانشهرهای آینده، شهرها و زیرساخت‌های شهری و خدمات باید از نظر محیط زیستی قابل دسترسی، متناسب با سلیقه کاربر و شامل نیازهای همه افراد باشد.

"شهرهای قابل دسترس برای همه– برنامه‌ریزی شهری هوشمند و فراگیر"، به عنوان عناصر کلیدی برای کاهش نابرابری در جامعه و توانمندسازی مردم برای زندگی در محیطی قابل دسترس، قابل استفاده، دوستانه و سالم  برای همه افراد از تمام سنین و با توانایی‌های متفاوت، محورهای اصلی برنامه‌های سالانه این رویداد جهانی است.

ترجمه و تنظیم از: مهشید بهزادی- خبرنگار ایمنا

کد خبر 360295

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.