نیازمند توسعه خط ۱۴۸۰ هستیم

معاون پیشگیری بهزیستی استان اصفهان گفت: خط ۱۴۸۰ خط مشاوره رایگانی است که در تمام نقاط استان جوابگوی هم استانی‌ها است که به دلیل افزایش متقاضی مشاوره نیازمند توسعه این خط هستیم.

به گزارش خبرنگار ایمنا، محمد سعید محمدی بعد ازظهر امروز (یکشنبه) در نشست خبری روز جهانی معلولان در جمع خبرنگاران اظهار کرد: وظایف بهزیستی متعدد است که محور سلامت اجتماعی هم در برنامه ششم به این دستگاه محول شده است اما به واسطه این افزایش وظایف متاسفانه بودجه ها و منابع این سازمان رشدی نداشته است.

وی با بیان اینکه هزینه‌های درمان و کنترل معلولیت‌ها زیاد است، افزود: هزینه یک شهروند معلول چندین برابر یک شهروند عادی است و از این رو باید به حوزه پیشگیری توجه بیشتری داشت.

معاون پیشگیری بهزیستی استان اصفهان در خصوص وظیفه معاونت پیشگیری در بهزیستی تصریح کرد: در این معاونت به مباحثی مانند پیشگیری از معلولیت‌ها، پیشگیری از اعتیاد و آسیب‌های اجتماعی همچنین مشاوره و خدمات روانشناختی به جامعه هدف پرداخته می شود.

محمدی در تشریح اقدامات انجام شده در زمینه پیشگیری گفت: پیشگیری و غربالگری‌های بینایی، شنوایی و ورود به مشاوره ژنتیک از موارد مهمی بوده که سال‌ها است در حال پیگیری است.

وی در خصوص غربالگری شنوایی گفت: در شش ماهه نخست امسال ۳۴ هزار و ۱۲۰نفر غربالگری شنوایی شدند که از این تعداد سه هزار و ۶۳۶ نفر مشکوک تشخیص داده شدند که از این بین ۱۴۳ نفر دارای مشکلات شنوایی بودند که اگر مداخلات و درمان های لازم برای آنها انجام نمی شد قطعا با معلولیت ناشنوایی در آینده روبرو می شدند.

محمدی غربالگری بینایی را مختص گروه ۳ تا ۶ سال دانست و تصریح کرد: امسال تعداد ۷۷ هزار و ۵۰۱ کودک در این طرح معاینه شدند که ۱۹۰۰ مورد مشکوک تشخیص داده شد که درمان های تکمیلی و مراجعات به متخصص برای آنها انجام شد.

معاون پیشگیری بهزیستی استان با تاکیر بر افزایش هزینه ها در مشاوره ژنتیک گفت:  به هشت هزار و ۸۱۰ نفر مشاوره ژنتیک ارائه شد همچنین طرح پیشگیری از معلولیت در سالمندان برای اولین بار در استان اصفهان در حال برگزاری است که در این طرح هفت  هزار سالمند تحت آموزش های خاص دوران سالمندی قرار می گیرند.

محمدی مشاوره و خدمات روانشناختی به جامعه هدف بهزیستی را عامل ارتقای سلامت جامعه خواند و اظهار کرد: خط ۱۴۸۰ خط مشاوره رایگان تلفنی برای شهروندان است که در سال جاری تعداد ۶۰ هزار و ۱۰۰ هزارنفر با این خط تماس داشته اند و به دلیل تقاضا و استقبال مردم لز این خط نیازمند توسعه آن هستیم.

وی با بیان اینکه بهزیستی سالهاست در امر مشاوره ژنتیک فعال است، تصریح کرد: آموزش شش ساعته ای قبل از ازدواج به طور اجباری انجام خواهد شد که برای مراجعه به دفاتر ثبت ازدواج ارائه این گواهی لازم است که این طرح با کمک دانشگاه علوم پزشکی و قوه قضاییه اجرا می شود که روز ۵ شنبه ۱۶آذرماه  مراسم افتتاح این طرح خواهد بود.

معاون پیشگیری بهزیستی استان در خصوص اجرای طرح " مات " توسط بهزیستی گفت: این طرح به دلیل افزایش مشارکت اجتماعی دانش آموزان است تا به وسیله توانمندسازی آنان در حل مشکلات خود موثر باشند.

کد خبر 360250

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.