بهزیستی اصفهان ماهانه ۱۵۰میلیون تومان کسری بودجه دارد

معاون توانبخشی بهزیستی استان اصفهان با بیان اینکه در حال حاضر ۲۳۰ نفر مازاد بر ظرفیت در مراکز اقامتی بهزیستی اصفهان پذیرش شده است، گفت: بهزیستی به دلیل کمبود بودجه و تنوع وظایف، پاسخگوی همه نیازهای مددجویان نیست و در حال حاضر به صورت ماهانه ۱۵۰ میلیون تومان از بودجه بهزیستی استان کم می‌شود.

به گزارش خبرنگار ایمنا، سید اصغر فیاض پیش از ظهر امروز (یکشنبه) در نشست خبری روز جهانی معلولان ضمن تبریک این روز اظهار کرد: طبق آخرین آمار موجود در حال حاضر بیش از سه هزار و ۷۰۰ خانواده دارای دو معلول و بیشتر در استان اصفهان وجود دارد که با مستمری ناچیز بهزیستی امرار معاش می‌کنند.

وی با بیان اینکه ۱۲۰ هزار معلول تحت پوشش بهزیستی استان اصفهان قرار دارد، ادامه داد: همچنین ۱۰۸ هزار نفر در بانک اطلاعات بهزیستی اصفهان ثبت شده‌اند که خدمات توانبخشی را از بهزیستی استان اصفهان دریافت می‌کنند.

معاون توانبخشی بهزیستی استان اصفهان با اشاره به استفاده ۳۵۰ هزار معلول در استان اصفهان از خدمات مستمری و کمک هزینه نگهداری در منزل بهزیستی استان اصفهان اظهار کرد: بهزیستی ۱۶۱ هزارتومان ماهیانه به ازای مستمری و هزینه نگهداری در منزل به ازای هر فرد پرداخت می‌کند.

وی با بیان اینکه در حال حاضر شش هزار نفر در صف ثبت‌نام برای استفاده از بهزیستی استان اصفهان هستند، اضافه کرد: به جز نگهداری در مراکز توانبخشی روزانه و شبانه، همه خدمات مددکاری و مشاوره‌ای و اختصاص وسایل کمک توانبخشی به افراد معلول ارائه می‌شود.

فیاض با بیان اینکه مراکز اقامتی بهزیستی استان به صورت خیریه‌ای اداره می‌شوند، گفت: در این مراکز افراد سالمند، معلولان ذهنی و اعصاب و روان بدسرپرست، بی‌سرپرست یا مجهول‌الهویه پذیرش می‌شوند.

۲۳۰ نفر مازاد بر ظرفیت در مراکز اقامتی بهزیستی نگهداری می‌شود

وی با بیان اینکه در حال حاضر ۲۳۰ نفر مازاد بر ظرفیت در مراکز اقامتی بهزیستی اصفهان پذیرش شده است، اضافه کرد: بهزیستی به دلیل بودجه پایین و تنوع وظایف، پاسخگوی همه نیازهای مددجویان نیست و در حال حاضر نیز به صورت ماهانه ۱۵۰ میلیون تومان از بودجه بهزیستی استان کم می‌شود که این مبلغ به صورت سالانه عدد هنگفتی می‌شود.

فیاض بزرگترین چالش فعلی بهزیستی استان اصفهان را کمبود دارو و تجهیزات درمانی دانست و افزود: مددجویان بهزیستی در حداقل وضعیت معیشتی هستند و توان پرداخت هزینه‌های درمان را ندارند.

وی در خصوص وضعیت مناسب‌سازی معابر شهری گفت: ۳۵ درصد از معابر شهری اصفهان مناسب‌سازی شده است که متاسفانه تنها یک سوم آن استاندارد است.

معاون توانبخشی اداره کل بهزیستی استان اصفهان تاکید کرد: مناسب‌سازی قبل از اینکه در فضای فیزیکی انجام شود باید در فضای فکری جامعه صورت بگیرد.

وی با اشاره به افزایش تعداد سالمندان در ۲۵ سال آینده تصریح کرد: در حال حاضر ۵۴۰ هزار سالمند در استان وجود دارد که این تعداد تا سال‌های آینده با افزایش بسیاری روبه‌رو خواهد بود؛ باید به موضوع مناسب‌سازی و کیفیت بخشی به ایام سالمندی با آموزش‌های لازم توجه بیشتری داشت.

معاون توانبخشی بهزیستی استان در معرفی سامانه معبر گفت: سامانه معبر با شماره پیامکی ۳۰۰۰۰۱۲۳۲۲ آماده دریافت نظرات، انتقادات و مشکلات در زمینه عدم مناسب بودن معابر است که شهروندان با ارسال پیامک می‌توانند نقاط نامناسب شهر به منظور تردد سالمندان یا معلولان را به این سامانه پیامک کنند.

فیاض در خصوص لزوم مناسب‌سازی مکان‌های تاریخی به منظور استفاده معلولان و سالمندان اظهار کرد: طی سال‌های گذشته پی‌گیری‌های بسیاری در خصوص مناسب‌سازی مکان‌هایی نظیر آتشگاه، منارجنبان، عمارت عالی قاپو و دیگر مکان‌ها انجام شد اما اکنون رمپ‌هایی که برای تردد احداث شد امروز وجود ندارد .

وی با بیان اینکه در سطح استان اصفهان ۵۰ تشکل در حوزه معلولان فعالیت دارد، اضافه کرد: از این تعداد ۲۰ تشکل در شهر اصفهان فعالیت دارند که با کمک خیرین اقدام به برگزاری تورهای سیاحتی و زیارتی برای سالمندان می‌کنند.

معاون توانبخشی بهزیستی استان اصفهان در خصوص اجرای قانون حمایت از حقوق معلولان گفت: این قانون پس از تصویب به بهزیستی و دستگاه‌ها ابلاغ شده است اما باید بودجه لازم برای اجرای آن قرار است در سال ۹۸ اختصاص یابد.

فیاض با اشاره به اینکه خمینی‌شهر بالاترین آمار معلول را در خود دارد، افزود: مهاجرپذیری، ازدواج‌های بومی و شرایط سخت شغلی از دلایل وجود این تعداد معلول است که پس از خمینی‌شهر، نجف‌آباد و فلاورجان در رتبه‌های بعدی قرار دارند.

کد خبر 360242

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.