افزایش تاب‌آوری مستلزم تقویت مدیریت بحران است

یک کارشناس شهرسازی افزایش تاب آوری را در گرو تقویت مدیریت بحران در یک شهر دانست و گفت: مدیریت شهری در حوزه تاب‌آوری مثبت عمل کرده است، اما هنوز از تاب آوری کامل در سطح کاربری‌ها و توزیع آن فاصله داریم.

احسان خیام باشی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: در زمینه بازنگری طرح تفصیلی در حوزه تاب آوری شهر لازم است هم جواری‌ها و جایگاه مراکز پرخطر مورد تحقیق و بررسی قرار گیرد؛ برای ارتقا تاب آوری شهر، مراکز پرخطر نباید در کنار مراکز پرجمعیت واقع شود، زیرا در زمان وقوع بحران خسارات بیشتر می‌شود.

این کارشناس شهرسازی با بیان اینکه ابعاد تاثیرگذار در مباحث مربوط به تاب‌آوری شهر مختلف است، خاطرنشان کرد: این ابعاد شامل مباحث کالبدی، فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و مدیریتی است؛ شهر اصفهان در حوزه کالبدی در چند سال اخیر از نظر ساخت و ساز بهبود عملکرد داشته است که این پیشرفت تنها به خاطر نظارت‌های مستمر شهرسازی و سازمان نظام مهندسی بوده است.

وی با اشاره به نقش احیای بافت فرسوده در افزایش تاب‌آوری شهر اصفهان، تصریح کرد: مدیریت شهری اصفهان در راستای احیای بافت فرسوده پروژه‌های مثبتی را به انجام رسانده است که از مهمترین شواهد آن احیای میدان تاریخی امام علی‌(ع) است، اکنون دیگر این میدان در برابر بحران‌ها مقاوم است.

 خیام باشی تاکید کرد: ساخت و سازهای مرتفع از تاب‌آوری شهر می‌کاهد در این راستا هر چه منازل حیاط‌دار باشد بر مقاومت شهر افزوده می‌شود.

وی تقویت مباحث مربوط به هویت بخشی را ارزشمند دانست و گفت: سبک زندگی در ارتقای تاب‌آوری یک شهر اهمیت دارد و متاسفانه به خاطر افزایش استفاده از فضای مجازی شاهد تاثیر منفی بر تاب‌آوری شهری هستیم؛ شکل‌گیری شناسنامه‌های فرهنگی برای محلات مختلف اقدامی مثبت است، اما متاسفانه در زمینه ارزیابی نتایج حاصله از این شناسنامه ها تلاشی نشده است.

کد خبر 360195

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.